Hopp til innhold

1

Webdagene 2008 - lønnsomme brukeropplevelser
Webdagene ble arrangert 18. og 19. september. Bra konferanse med mange gode forelesere. Jeg ser ingen grunn til å gjenta det andre har skrevet før meg, så jeg lister opp de beste foredragene jeg deltok på.

Topp 5 foredrag

  1. Videohandel i en YouTube-verden - Justin Foster (IAllenkelhet)
  2. Create Killer Web Content - Gerry McGovern (IAllenkelhet - artikkel skrevet før Webdagene)
  3. Dogmereglene for webkommunikasjon - Eric Reiss (IAllenkelhet)
  4. Hvordan utløse (og endre) atferd på nettet. - BJ Fogg (IAllenkelhet)
  5. Case: NRKbeta - Øyvind Solstad (IAllenkelhet)

Ikke uventet var det de utenlandske foredragene som var de mest interessante.

Det ble nevnt to ganger under konferansen at Google ”gir blaffen” i Norge når det gjelder kart. Det stemmer ikke og Norge vil bli et av de første landene som får streetview integrert i Google Maps.

Mobil kaffebar var en veldig god ide og det er kanskje den beste Cafe moccha jeg har fått.

All ære til Netlife Research og IDX som arrangerte konferansen!

2

Adobe FlashProblematikken med at innhold i Flash ikke har vært synlig i Google har vært diskutert lenge. Min erfaring er at dette ikke er tilfelle.

Google indekserer
Google sier at de finner og indekserer tekstinnhold i alle typer SWF-filer, medregnet selvstendige Flash-nettsteder og Flash-gadgeter. Helt problemfritt er det likevel ikke. Les mer hos Google: Flash, bilder og andre filer uten tekst.

Problemstillinger

  • Googlebot (søkemotorroboten) utfører ikke enkelte typer JavaScript. Hvis nettsiden bruker JavaScript til å laste en Flash-fil, er det ikke sikkert at vi kan oppdage og indeksere innholdet i Flash-filen. Det er også et problem ved søkemotoroptimalisering
  • Visning av Flash-filer etter søk i Google. Søkereresultatet presenterer bare Flash og ikke HTML-dokumentet som filen blir presentert i og som gjerne justerer størrelsen. Brukeropplevelsen blir da deretter. Eks. på søkeresultat (- Klikk på første treff - prøv deretter å fjerne filnavnet skjaak.swf i nettadressen)

Testet og bevist
Search Engine War har testet ut om Google følger linker og hva som må til for å gjøre Flash Google vennlige. Resultatet viser at Google indekserer linker i Flash. De har flere artikler som tar for seg emnet.

Egen erfaring
Min erfaring med egne nettsteder og utvikling med Flash CS3 er at Flash genererer all tekst og linker i Flash-filen inn i tilhørende HTML-dokument. Dette innholdet bør være med når Flash-filen legges ut på nettet.

Innholdet er beskrevet med følgende tagger i koden:
<!--url's used in the movie-->
<!--text used in the movie-->

Eksempel: www.skjaak.com - se deretter på HTML-koden.

Domenestrategi

  • Domenenavn
  • Bruk av flere domener
  • Subdomener eller underkatalog

Velg et godt og gjerne et kort domenenavn som blir assosiert med dine produkter, som standard er dette ofte firmanavnet. Det er viktig å sette domenestrategi i sammenheng med søkemotoroptimalisering, siden det blir lagt betydelig vekt på av søkemotorer som Google.

DOMENENAVN

  • .no for norske bedrifter og rettet mot det norske marked
  • .com for kommersielle nettsteder i USA, men kan også brukes av andre hvis markedsføringen er rettet mot USA
  • .eu i Europa generelt

Ikke bruk toppnivådomener som .net som er for nettverk-infrastruktur, og .org som er for ikke-kommersielle organisasjoner eller andre organisasjoner som ikke plasseres innenfor andre toppnivådomener (Wikipedia). Men det kan være fornuftig å ha disse domenene for selv å ha kontrollen på dem og dermed hindre misbruk. Noe som firmaer med kjente merkenavn og sider med høy PageRank, kvalitetsmål brukt av Google, ofte får erfare.

Ukurante toppnivådomener som .biz og .info bør ikke benyttes i hele tatt, siden de er mye misbrukt og dermed blir lagt lite vekt på av søkemotorene.

BRUK AV FLERE DOMENER
Unntaket er ulike språkversjoner som retter seg mot utenlandske marked. Bruk da samme domenenavn og de respektive toppnivådomener som gjelder for de landene markedsføringen er rettet mot, eksempel .de for Tyskland.

Nettsteder med norsk innhold bør ha et .no-domene som er for norsk informasjon og som da blir prioritert i søkemotorer som retter seg mot målgrupper i Norge. Fysisk lokalisering av servere blir også tatt hensyn til, så bruk helst et webhotell som har serverne sine i Norge.

Flere domener
Har du likevel flere domener og vil at de også skal peke mot ditt nettsted, så setter du det opp med en 301 omdirigering til ditt primærdomene (Wikipedia), slik at søkemotorroboter som indekserer innholdet i din nettbutikk ser at dette er en permanent omdirigering.

Ikke ha flere domener med samme innhold, også kjent som duplisert innhold. Det er en ofte benyttet metode ved juks for å komme høyere opp i resultatene til søkemotorene og du risikerer å bli utestengt fra søkemotorene. Google har gjort det ved flere tilfeller.

SUBDOMENER ELLER UNDERKATALOG
Underkatalog er mest hensiktmessige å bruke med hensyn til søkemotoroptimalisering. Subdomener kan lett tas som søkemotoroptimaliseringsspam.

Om bloggen legges på et underdomene vil ingen av disse linkene tilføre hoved-domenet noe rangeringspotensiale. Om bloggen i stedet for hadde blitt lagt i en underkatalog ville det løfte rangeringspotensialet til hele nettstedet (Black Hat SEO, 2007)

Subdomene
NAVN.ctrl.no
Eksempel: blogg.ctrl.no

Underkatalog
www.domene.no/NAVN
Eksempel: www.ctrl.no/blogg/

Legger du til ny språkversjon på dine sider anbefales det å bruke www.DOMENENAVN.no/en/ for engelsk versjon. Din bedrift trenger da ikke å begynne på nytt med oppbygging av PageRank med et nytt domene. Senere kan katalogen omdirigeres til nytt domene for å ta med effekten og PageRank. Det er viktig å merke seg at PageRank gjelder for enkeltstående nettsider og ikke for hele nettsted. Man kan likevel risikere å gå ned i PageRank senere.

Retningslinjene søkemotorene gir oss, sier hva som bør gjøres ved oppsett av domene og hvordan det er mest hensiktsmessig å legge opp strukturen på ditt nettsted.

Brukerstyrt innovasjonsarena (BIA), program ved Forskningsrådet, arrangerte den årlige BIA-dagen 17. april.Filmer av foredrag og sammendrag er nå lagt ut.

To foredrag pekte seg ut

  • Anne Kirah, Kirah Consult/Future Alliance: Hva er brukerstyrt innovasjon og hva betyr det?
    • Gode ideer kommer ikke fra en person alene, men er et resultat av det miljøet en gruppe personer danner og de påvirkninger de har på hverandre. Teamwork er derfor det viktigste. (Helt enig, jeg har samme erfaring)
    • Mange gode og logiske poeng om hvordan samspill mellom flere mennesker vil utvikle nye produkter og skape innovasjon. Det skal aldri være en person som alene er ansvarlig for utviklingen, i tillegg må man ha tid til å gjøre dette
    • Vet du hvem "brukeren" er, så kommer du heller ikke opp med noe nytt

Ellers mange gode poeng i oppsummeringen (PDF, 833 KB)

  • Poul Erik Jakobsen, pej gruppen: 2008–2028: 20 års skandinavisk seniorboom vil forandre samfunnet
    • Eldrebølgen som alle har snakket om kommer nå for fullt og kommer til å vare lenge
    • Inndeling i livsfaser, mental og fysisk tilstand - dette har ingenting med alder å gjøre
    • Sett fra et e-handelsperspektiv, så representerer gruppen 33% av befolkningen og har 75% av formuen og er dermed veldig kjøpesterke. I dag er det ikke mye markedsføring retter seg inn mot dem, mindre enn 5%. Hvordan skal man nå ut til disse kvalitetsbeviste kundene?
    • Konjunkturuavhengige
    • Produkter og tjenester, også miljøet, må tilpasses denne gruppen - nå!
      Kommentar: Det gjelder da også for nettsteder

Livsfaser og økonomi

Digi.no har flere artikler om Anna Kirah

Konferansen er gratis og en av de beste jeg har vært på hittil i år, det er lenge siden jeg har notert så mye. Jeg er tilbake neste år!

I artikkelen Lightbox JS, SWFObject, Lightwindow og ThickBox tok jeg for meg teknologier for visninger av større bilder ved hjelp av JavaScript.

GreyBox er et annet script WebOn bruker, siden det kan vise andre nettsider og dermed er det lettere å legge til andre filformat som PDF og filmer. I tillegg kan man lett kan bla mellom bilder og nettsider.

Age Of Conan PC inkl/ in-game Mount
Screenshot Spaceworld

Search Summit 08 Norges største forretnings- og teknologikonferanse om søk ble avholdt i Oslo. Konferansen er arrangert av IKT-Norge sammen med større aktører innen søketeknologi i Norge. Men hvorfor var ikke Google representert?

Flere gode foredrag, der Sue Feldman, Research Vice President IDC, var den absolutt beste og hadde de mest interessante synspunktene og innspillene. Konferansen er til neste år også og er hermed anbefalt.

Utfordringer for søk

  • Samle tilgang til all forskjellig informasjon i et brukergrensesnitt
  • Kople ulike teknologier sammen for å bedre brukertjenestene
  • Forbedre HCI (menneske/maskin grensesnitt) med en mer menneskelig tilnærming fra søkemotorene

Fremtidens søketeknologier må være i stand til å ha en dialog med brukeren og dermed kunne oppføre seg som et menneske med å forstå og føre en dialog på tilsvarende måte. Søk vil være integrert i alle applikasjoner i fremtiden.

Omsetning på søkeordsannonser

  • 30 % av alle søk blir gjort med ”de fire store”: Google, Yahoo, MSN og AOL
  • 70 % blir gjort av ”alle andre”, mindre søkemotorer, interne søk, etc.

Det interessante her er at sistnevnte utgjør 37,6 % av omsetningen på søkeordannonser. Det er derfor ingen som er ”alene” om markedet. NB: Annonsemarkedet på internett har bare så vidt tatt av!

Gir best konverteringsrate

  • Annonser i søkemotorer
  • Kataloger
  • Organiske søkeresultat

Nye grensesnitt på søk

  • www.searchme.com – Cover Flow visning av søkeresultater (BETA!) – veldig interessant. Krever registrering
  • www.spaceworld.no – Dynamisk søk; globalt og kategoribasert
  • www.easyask.com – Kommersielt produkt, men gir en klar indikasjon på utviklingen

Foredragene fra konferansen – dessverre legger ikke IDC ut sitt foredrag.

2

Først de tre lagene på nettet

  • Innholdslag: (X)HTML
  • Presentasjonslag: CSS
  • Oppførselslag: JavaScript

JavaScript blir mer og mer brukt på nettsider for å skape interaksjon. Jeg personlig mener at bruk av JavaScript ikke er noe problem, heller det motsatte. JavaScript er også en del av AJAX (Asynchronous JavaScript and XML), noe som er mye brukt i den såkalte Web 2.0 verdenen.

Fire grunner til at JavaScript er deaktivert

  • Det er mange ”User Agents” som ikke nødvendigvis er nettlesere. Et eksempel er googlebot som er "små program" som indekserer sidene for søkemotoren. Disse har selvsagt ikke JavaScript aktivert.
  • Noen brukere (‰) bruker gamle nettlesere som ikke støtter JavaScript. De er det vanskelig å gjøre noe med, men det er tvilsomt om de er i din målgruppe.
  • Avanserte brukere (hovedsakelig utviklere) som har deaktivert JavaScript, men er selvsagt klar over følgene.
  • IT-ansvarlige, ofte med lite kompetanse, som har deaktivert JavaScript for alle i bedriften (i frykt for å måtte arbeide etter lunsj – da kaffen er nytraktet og det fortsatt er kaker igjen).

Deaktivering av JavaScriptWebOn testet noen e-handelsnettsteder som er mye besøkt og vi fant ut at mindre enn 1 av 500 hadde JavaScript deaktivert. Er det da noe problem?

Hvorfor ikke bruke JavaScript?
Motargumentet finner du i Google Webmaster Guidelines. Søkemotorrobotene kan fortsatt ha problemer med å indeksere innhold om det er ”gjemt” bak JavaScript. Test sidene dine godt om du bruker JavaScript - en regel som forøvrig gjelder uansett.

Mobiltelefon Innen 2010 er det forventet at halvparten av jordens befolkning ha tilgang til nettet via mobile enheter.
dev.mobi - Mobile Web Developer’s Guide Part I oppsummer dagens teknologi på en god måte og tar for seg strategi, informasjonsarkitektur, design, status på standarder og anbefalinger for utvikling av mobile løsninger.

VIKTIGE RETNINGSLINJER

  • Ulik størrelse på skjermer er den største utfordringen; Anbefalt maksimum størrelse er 200x250
  • XHTML-MP (Extensible Hypertext Markup Language - Mobile Profile) er utviklingsspråket. Sider laget med XHMTL vil derfor stort sett vises bra på mobile enheter
  • CSS-MP er under utvikling, men inntil det er på plass anbefales det å gå for så enkel CSS som mulig
  • Bruk "Accesskey" (definerte hurtigtaster) for å navigere med mobiltastaturet

I 2000 var jeg med på mitt første prosjekt for mobile løsninger, ODIN Mobile, da laget med kartløsning i HTML. Telenor, som var samarbeidspartner i prosjektet, fikk på plass posisjonering i 2001. Utvikling av mobile informasjonssystemer ved UIO, videreførte disse erfaringene. Min oppgave tok for seg grafiske brukergrensesnitt i mobile løsninger for reiselivet.

NYTTIGE LINKER OG VERKTØY

Navigasjonsmyter

  • 3 klikksregelen
  • 7 +/- 2 menyelement
  • Leser bare ”over bretten”
  • Søk har overtatt

Det finnes flere konvensjoner for oppbygging av informasjon på nettsteder, men skal vi ta alle disse "konvensjonene" bokstavelig?

3 KLIKKSREGELEN
Det skal ikke være mer enn tre museklikk for å finne fram til ønsket informasjon på et nettsted. Undersøkelser viser likevel at brukerne ikke slutter å lete etter tre klikk. Ingen blir frustrert og vil forlate siden om de må bruke flere klikk, så lenge de får gjort det de er ute etter (User Interface Engineering, 2003). Det viktigste er at brukerne vet hvor de er, hvor de var og hvor de kan gå (ClickTale, 2007).

Effektive navigasjonssystem
Det viktigste i webbasterte informasjonssystem er semantisk strukturering av informasjonen, slik at brukerne forstår hvor de skal gå. Vil du kjøpe et bestemt produkt, så gjør det ikke noe om du må klikke flere ganger hvis du slipper å stoppe for å lete. Det er leting og mangel på støttefunksjoner som søk, navigasjonsstier og sidekart som gjør brukerne frustrerte, og dermed kan få dem til å forlate sidene dine.

7 +/- 2 REGELEN
Antall menyelement bør være mellom fem til ni for at brukerne skal kunne huske dem. Regelen er basert på at mennesker husker ikke mer enn syv pluss-minus to element i korttidshukommelsen.

Hukommelse, ikke navigering
Nielsen Norman Group understreker at 7 +/- 2 regelen har med hukommelse å gjøre, ikke med navigering på nettet. Brukerne trenger ikke å huske alle menypunktene, siden de er i den globale navigasjonen på alle sider (Dr. Dobb’s, 2002).

Kategorisering og gruppering
Meny er det viktigste for verktøyet for navigasjonen i et nettsted. I større nettløsninger blir ofte menyen delt opp i flere deler, hvor en hovedmeny tar for seg temaene, mens funksjoner som nettstedskart, kontakt oss, etc. blir skilt ut som en egen meny. Dermed er det lettere for brukerne å navigere og gjøre seg kjent med ditt nettsted.

LESER BARE ”OVER BRETTEN”
”Bretten” referer til en brettet avis, hvor man bare ser den øverste halve siden som dermed blir den viktigste delen som prøver å fange kjøperne. Denne definisjonen har blitt tatt med over til nettbasert navigering og hva brukerne ser i skjermbildet, før du eventuelt må scrolle/rulle nedover på siden for å se hele innholdet.

Brukerne scroller
Mange tror at brukerne ikke scroller, men undersøkelser viser at det gjør de (Boxes and Arrows, 2007). Det viktige er at brukerne får et inntrykk av hva som vil komme nedenfor bretten ved å se på den øverste delen. Besøkende skanner hele siden uansett sidestørrelse (ClickTale, 2007).

SØK HAR OVERTATT
Søk er blitt den viktigste formen for navigasjon på nettet, derfor faller mye av den tidligere tenkingen rundt hvordan man måtte navigere på nettet bort. Ved brukertester gikk 88% direkte til søkemotorer (Nielsen Norman Group – mer enn 2400 brukertester siden 2004).

Det viser i praksis hvorfor overnevnte "konvensjoner" ikke er gyldige for navigasjon på nettet:
- Brukerne trenger i utgangspunktet ikke å klikke mer enn en gang i søkeresultatet for å finne det du er ute etter, siden alle sider på et nettsted er indeksert i søkemotoren
- Brukeren trenger heller ikke å huske menyelementene, siden landingssiden har den globale navigasjonen til nettstedet
- Brukeren vil også scrolle nedover på siden, siden man har sett i søkeresultatlisten at landingssiden inneholder relevant informasjon

Spaceworld sitt nye nettsted er endelig lansert med mye ny funksjonalitet.

  • Ajax-søk, både globalt og på produktsidene til mobil, spill og film
  • Visning av filmer og screenshots
  • Utvidet vareutvalg med bedre produktinformasjon

Dette er den beste e-handelsløsningen - ever! Litt inhabil der, siden jeg var prosjektleder for prosjektet hos WebOn 🙂 Takk til daglig leder Filip Elverhøy hos Spaceworld.no for godt samarbeid,

BLIR BEDRE
I 2008 vil nettstedet bli enda bedre, der Spaceworld og WebOn bygger videre på multikanalstrategien presentert av Spaceworld på e-handelsseminaret 15. november.

Spaceworld

Gratulerer Spaceworld!