Hopp til innhold

Oversikt i Google Webmaster Tools Google Webmaster Tools – GWT (Verktøy for nettredaktører) gir nettstedsansvarlige nyttige oversikter for synlighet i Google og teknisk kvalitet på nettstedet.
Med GWT får du en kommunikasjonskanal med Google og kan se eventuelle problemer søkemotorrobotene til Google har med å indeksere innholdet på nettstedet, samt nyttige verktøy for å øke synligheten. Du vil selv kunne melde fra om endringer på nettstedet og hva som skal indekseres og ikke.

Viktige oversikter og verktøy

  • Tekniske tilpassninger
    Send inn robots.txt, sitemap.xml og justering parametre for bedre søkeresultater
  • Gjennomsøkingsfeil
    Nettadresser som ikke er funnet og som ikke kan nåes - både for nett og mobil versjon
  • Koblinger til nettstedet
    Hvem linker til ditt nettsted og til hvilke sider linker de til
  • HTML-forslag
    Meta Data og tittelkoder – dupliserte og manglende med sideoversikter
  • Søkeord
    Visninger, klikk, landingssider, etc. Muligheter for filtrering og avgrensing av perioder

Drift og vedlikehold av nettsteder
Oversiktene i GWT er nettstedsansvarlige sine gjøremålslister. Det gjør det lettere å drive og vedlikeholde et nettsted. Det er en fordel om man kan sette av tid til arbeidet og at man har valgt en leverandør som gjør det mulig å gjøre de fleste endringene selv. Sammen med webanalyse er dette nødvendige verktøy for å ha et optimalisert nettsted, både med tanke på brukervennlighet og konvertering.

Korrekt HTML-kode
Google Webmaster Tools melder ikke fra om HTML feil eller CSS feil. Det er selvsagt viktig å teste nettsteder i alle typer nettlesere, oppløsninger etc., men for synlighet er ikke dette så avgjørende. Det som er viktig er innholdet og at kvaliteten er så god at mange linker til deg, helst med søkeord og søkeuttrykk i linkene. Ingen nettsteder har perfekt koding og det er heller ikke der man bør prioritere arbeidet. Kortversjonen av søkemotoroptimalisering er at mange linker til deg og da gjerne fra viktige nettsteder innenfor samme tema.

Andre søkemotorer
Det er viktig for Google at de indekserer relevant innhold på best mulig måte og da i samarbeid med innholdsleverandører. Bing Toolbox og Yahoo! Site Explorer er lignende verktøy, men ikke så avanserte og med så gode rapporter som GWT. De tekniske tilpassningene og anbefalingene i GWT er standard og gjelder uansett for alle de større søkemotorene.

Mer informasjon om Google Webmaster Tools

Optimalisering II
Dette er den andre artikkelen for optimalisering av nettsteder, som tar for seg ulike verktøy nettstedsansvarlige og nettredaktører bør kjenne til. Artikkelserien skrives for bloggen til Akademika.

Google Webmaster Tools (Google - Verktøy for nettredaktører) er et verktøy som alle nettstedansvarlige bør bruke. Verktøyet gir mange gode og oversiktlige rapporter for synlighet og tekniske anbefalinger til forbedringer for ditt nettsted. Om du ikke bruker Google Webmaster Tools, så er det nå på tide å ta det i bruk.

Juster parameterinnstillinger
Justeringer av parametre gir deg muligheten til å definere hva Google sine søkemotorroboter skal ignorere og dermed påvirke hva Google viser i sine søkeresultater. Funksjonen gir deg mulighet til å unngå dupliserte nettadresser og en mer effektiv gjennomsøking for søkemotorrobotene til Google.

Logg inn i Google Webmaster Tools: Konfigurasjon av nettsted -> Innstillinger. Nederst finner du: Administrasjon av parametre. Klikk på: Juster parameterinnstillinger >>

Fjern uønskede parametre fra indekseringen hos Google med: Legg til parameter. Du finner gjerne også en liste fra Google om hvilke parametre du kan filtrere ut. NB: Dette bør gjøres av noen som kjenner nettstedets oppbygging.

Husk at dette ikke nødvendigvis filtrerer ut alle parametrene; i informasjonen til Google Webmaster Tools står det: ”Merk: Selv om Google vurderer mottatte forslag, kan vi ikke garantere at vi tar dem til følge i hvert tilfelle.”

Kampanjeparametre i Webtrends
Google fjerner selv parametrene som brukes i AdWords. Bruker du andre verktøy for å måle kampanjer, eksempelvis Webtrends, så må det gjøres manuelt. Det gjøres på følgende måte:

Google Webmaster Tools: Administrasjon av parametre
Google Webmaster Tools: Administrasjon av parametre

For å finne oversikter over parametre gjøre man et søk i Google – dessverre ikke 100 % korrekte søkeresultater, men et godt utgangspunkt:
WT site:www.nettstednavn.no
og får dermed en oversikt om det kan være feilkilder til kampanjemåling, siden søkeresultatene linker til ditt nettsted med kampanjeparametre og besøkende kommer via organisk søk. Eksempel på link: www.nettstednavn.no/kampanjeside.html?WT.mc_id=Digi_Kurs. Husk at en feilkilde her kan være tidligere besøkende som bokmerker en side med kampanjeparametrene intakt og på den måten sørger for at en kampanje ”aldri dør”.

Selv om du får opp mange treff med denne metoden, så er ikke nødvendigvis alle søkeresultatene feil. Sjekk resultatene du får opp og se hvordan du kan filtrere ut de som ikke skal være der med Google Webmaster Tools.

Canonical URL
Bruken av ”Canonical URL” er en god metode som bør støttes av de fleste moderne publiseringssystem. Søkemotorrobotene til Google, Microsoft og Yahoo! forholder seg til dem og ser dermed bort fra element, eksempelvis parametre som kan påvirke indeksering av innhold og at det fremstår som duplisert. Disse legges i <head> på hver side. Med utgangspunkt i URL eksemplet over bør den se slik ut:
<link rel="canonical" href="www.nettstednavn.no/kampanjeside.html " />
Les mer om Canonical URL hos SEOmozBlog

Koblinger til nettstedet
En annen rapport i Google Webmaster Tools der du kan lete opp hvem som linker til deg med kampanjeparametre og dermed kan kontakte dem for å be de fjerne linkene. Google Webmaster Tools: Nettstedet ditt -> Koblinger til nettstedet.

Konklusjon
Vår erfaring at alle som har kampanjeparametre som kan påvirke søkeresultatene til Google bør bruke verktøyet og gjøre denne jobben. Du vil dermed ha mere relevante søkemotorresultat og et mindre grunnlag for feilkilder i webanalysen.

2

Metadata er data om data, dvs. en definisjon eller beskrivelse av data. Metadata ble laget for lettere gjenfinning av informasjon på nettet.

Før var bruken av metadata viktig for søkemotoroptimalisering, men nå betyr de ikke så mye lenger. Dette fordi de har vært mye misbrukt med irrelevante søkeord og – uttrykk for å komme høyt opp på trefflistene. Mye misbruk fører til at søkemotorene vektlegger de mindre, siden relevans er nødvendig for å holde på brukerne. Det er likevel noen metadata vi fortsatt må forholde oss til og som vi må ha på plass om vi har et nettsted. I tillegg at vi etter hvert må ta høyde for semantisk web.

Meta Description
Vises i søkeresultatene i søkemotorer som avsnittet under overskriften. Her bør du lage unike beskrivelser for hver side med et godt sammendrag av innholdet. Bruk 20-25 ord i 2-3 korte setninger. Anbefalt lengde for alle søkemotorer er maks 150 tegn. Ha et brukerfokus når du lager tekstene: Hva skal til for at brukeren skal klikke på mitt søkeresultat. Tenk også på hvordan det vises i Google.

Blir det for mye arbeid å legge det inn på alle sider, så legg Meta Description inn på de viktigste sidene først. Begynn for eksempel med forsiden, de viktigste kategorisidene, de viktigste landingssidene og arbeid deg nedover.

En rask sjekk i Google forteller deg at det som kommer opp her er Meta Description. Har du ikke den på plass eller om den er lik på alle sider, så leter den i innholdet på siden eller henter informasjon fra dmoz.org (Open Directory Project) – en gratis katalogtjeneste som Google også bruker.

Et søk i Google med søkeordene: røde kors fadder
Et søk i Et søk i Google med søkeordene: røde kors fadder

Title
Title (tittel-taggen) er ikke metadata, men må likevel forklares. Title vises både i tittellinjen i nettleserne, er overskriften i søkeresultatene i søkemotorene og vises ved minimering av vinduet. Title bør være unik og relevant for sidens innhold akkurat som Meta Description er.

Tittellinjen til søkeresultatet. I nyere nettlesere blir den også synlig i fanen
Tittellinjen til søkeresultatet. I nyere nettlesere blir den også synlig i fanen

Meta Keywords
Kan tas med, men betyr mindre for de større søkemotorene. Når du likevel lager beskrivende tekster for Meta Description bruker du ikke lang tid på å legge til de 2-3 viktigste stikkordene her. Du kan legge inn opptil 15, men jeg anbefaler å bruke maks 3 på hver side siden de blir mer vektlagd om de er få.

Verktøy
Bruker du verktøyet Google Webmaster Tools (GWT), får du rapporter over oppsett på Meta Description og Title om de er dupliserte, for korte eller for lange. GWT er et nyttig verktøy med mange gode rapporter som alle nettansvarlige bør bruke.

Husk at dette arbeidet ikke nødvendigvis får deg høyest i søkeresultatene, men at det først og fremst gir deg kontroll over hvordan ditt innhold vises i søkeresultatene.

For mer utfyllende informasjon se retningslinjene fra Google: ”Google’s Search Engine Optimization Starter Guide” – første utkast november 2008.

Semantisk web
Det er viktig merke seg at metadata får stadig større betydning etter hvert som den semantiske weben vokser fram. Vurder derfor å ta i bruk metadata-standarder som Dublin Core (DC), et sett med standarder for å assosiere metadata med ressurser. Ofte brukes betegnelsen om Dublin Core Metadata Element Set som er et sett med 15 beskrivende semantiske definisjoner. Selv om DC hittil ikke har fått stort bruksomfang, er det mye som taler for at den blir viktig i framveksten av den semantiske weben.

Artikkelen er publisert i Web Magasin Nr. 03/2009 | skjermbildene er hentet fra www.rodekors.no

Oppdatering 21. september: Google bekrefter at de ikke bruker Meta Keywords

Presentasjon av video på nettet med YouTube Markedsføring med videosnutter på nettet er viktig. Spesielt siden video og bilder blir vist i søkeresultatene og gjør din bedrift og produkter mer synlige på nettet.

Skal du presentere video på nettet er det ingen tvil om at YouTube er verktøyet du må bruke.

Kanalen kan også gjøres privat, der man bestemmer hvem som skal ha tilgang til videoene.

Fordeler

  • Opprett en konto/kanal på YouTube og last opp videoer – opptil 10 samtidig. Også fra mobiltelefoner
  • YouTube (AKA Google) tar seg av drift og streaming på sine dedikerte videoservere - gratis
  • Videoene blir konvertert til Flashformat, noe minst 99% av de besøkende har installert
  • Dine videoer blir lettere tilgjengelig for alle og du får dermed lettere spredd ditt budskap
  • Når som helst slette videoer fra kontoen
  • Link direkte fra videoene til dine landingssider
  • Mulighet til å laste opp høyoppløselige videoer (HD)
  • Lett å implementere videoer på ditt nettsted (iframe), noe som lar deg og andre lett vise videoene på egne nettsteder
  • Alternativt kan du bruke en unik nettadresse om du kun vil linke til videoen eller vise den i et modalvindu

Ulemper

  • Begrensing i lengde på 15 minutter og filstørrelse på 2 GB - gjelder private. Samarbeidspartnere har ubegrenset.

Opprett en egen kanal for deg og din bedrift på YouTube for å vise frem videosnutter på nettet. Har du mye innhold du vil publisere og større filer du vil legge ut, så sjekk ut partnerprogrammet.

Ta deg tid til å tagge (merke) videoene med beskrivelse av innholdet og bruk gjerne en nettadresse i videoen.

1

Nyheter i november fra Google og Nordma

2

GAAC Summit 2008 GAAC Summit er et årlig møte for Google Analytics Authorized Consultants fra hele verden.

Konferansen blir arrangert i hovedkvarteret til Google, Mountain View CA. I år var det over 150 deltagere fra 20 land og 30+ fra Google. Jeg og Terje stilte fra WebOn.

Konferansen er konfidensiell, så dere får følge med på Google Analytics Blog der nyhetene blir presentert etter hvert som de blir lansert. Sporing i Flash er en av nyhetene og er lansert nå.

Konferansen bestod av interessante presentasjoner fra Google, der partnere fikk god anledning til å utveksle erfaringer og komme med ideer til forbedringer og videre utvikling.

Veldig bra og nyttig konferanse for oss som jobber med faget.

1

Webdagene 2008 - lønnsomme brukeropplevelser
Webdagene ble arrangert 18. og 19. september. Bra konferanse med mange gode forelesere. Jeg ser ingen grunn til å gjenta det andre har skrevet før meg, så jeg lister opp de beste foredragene jeg deltok på.

Topp 5 foredrag

  1. Videohandel i en YouTube-verden - Justin Foster (IAllenkelhet)
  2. Create Killer Web Content - Gerry McGovern (IAllenkelhet - artikkel skrevet før Webdagene)
  3. Dogmereglene for webkommunikasjon - Eric Reiss (IAllenkelhet)
  4. Hvordan utløse (og endre) atferd på nettet. - BJ Fogg (IAllenkelhet)
  5. Case: NRKbeta - Øyvind Solstad (IAllenkelhet)

Ikke uventet var det de utenlandske foredragene som var de mest interessante.

Det ble nevnt to ganger under konferansen at Google ”gir blaffen” i Norge når det gjelder kart. Det stemmer ikke og Norge vil bli et av de første landene som får streetview integrert i Google Maps.

Mobil kaffebar var en veldig god ide og det er kanskje den beste Cafe moccha jeg har fått.

All ære til Netlife Research og IDX som arrangerte konferansen!

2

Adobe FlashProblematikken med at innhold i Flash ikke har vært synlig i Google har vært diskutert lenge. Min erfaring er at dette ikke er tilfelle.

Google indekserer
Google sier at de finner og indekserer tekstinnhold i alle typer SWF-filer, medregnet selvstendige Flash-nettsteder og Flash-gadgeter. Helt problemfritt er det likevel ikke. Les mer hos Google: Flash, bilder og andre filer uten tekst.

Problemstillinger

  • Googlebot (søkemotorroboten) utfører ikke enkelte typer JavaScript. Hvis nettsiden bruker JavaScript til å laste en Flash-fil, er det ikke sikkert at vi kan oppdage og indeksere innholdet i Flash-filen. Det er også et problem ved søkemotoroptimalisering
  • Visning av Flash-filer etter søk i Google. Søkereresultatet presenterer bare Flash og ikke HTML-dokumentet som filen blir presentert i og som gjerne justerer størrelsen. Brukeropplevelsen blir da deretter. Eks. på søkeresultat (- Klikk på første treff - prøv deretter å fjerne filnavnet skjaak.swf i nettadressen)

Testet og bevist
Search Engine War har testet ut om Google følger linker og hva som må til for å gjøre Flash Google vennlige. Resultatet viser at Google indekserer linker i Flash. De har flere artikler som tar for seg emnet.

Egen erfaring
Min erfaring med egne nettsteder og utvikling med Flash CS3 er at Flash genererer all tekst og linker i Flash-filen inn i tilhørende HTML-dokument. Dette innholdet bør være med når Flash-filen legges ut på nettet.

Innholdet er beskrevet med følgende tagger i koden:
<!--url's used in the movie-->
<!--text used in the movie-->

Eksempel: www.skjaak.com - se deretter på HTML-koden.

Domenestrategi

  • Domenenavn
  • Bruk av flere domener
  • Subdomener eller underkatalog

Velg et godt og gjerne et kort domenenavn som blir assosiert med dine produkter, som standard er dette ofte firmanavnet. Det er viktig å sette domenestrategi i sammenheng med søkemotoroptimalisering, siden det blir lagt betydelig vekt på av søkemotorer som Google.

DOMENENAVN

  • .no for norske bedrifter og rettet mot det norske marked
  • .com for kommersielle nettsteder i USA, men kan også brukes av andre hvis markedsføringen er rettet mot USA
  • .eu i Europa generelt

Ikke bruk toppnivådomener som .net som er for nettverk-infrastruktur, og .org som er for ikke-kommersielle organisasjoner eller andre organisasjoner som ikke plasseres innenfor andre toppnivådomener (Wikipedia). Men det kan være fornuftig å ha disse domenene for selv å ha kontrollen på dem og dermed hindre misbruk. Noe som firmaer med kjente merkenavn og sider med høy PageRank, kvalitetsmål brukt av Google, ofte får erfare.

Ukurante toppnivådomener som .biz og .info bør ikke benyttes i hele tatt, siden de er mye misbrukt og dermed blir lagt lite vekt på av søkemotorene.

BRUK AV FLERE DOMENER
Unntaket er ulike språkversjoner som retter seg mot utenlandske marked. Bruk da samme domenenavn og de respektive toppnivådomener som gjelder for de landene markedsføringen er rettet mot, eksempel .de for Tyskland.

Nettsteder med norsk innhold bør ha et .no-domene som er for norsk informasjon og som da blir prioritert i søkemotorer som retter seg mot målgrupper i Norge. Fysisk lokalisering av servere blir også tatt hensyn til, så bruk helst et webhotell som har serverne sine i Norge.

Flere domener
Har du likevel flere domener og vil at de også skal peke mot ditt nettsted, så setter du det opp med en 301 omdirigering til ditt primærdomene (Wikipedia), slik at søkemotorroboter som indekserer innholdet i din nettbutikk ser at dette er en permanent omdirigering.

Ikke ha flere domener med samme innhold, også kjent som duplisert innhold. Det er en ofte benyttet metode ved juks for å komme høyere opp i resultatene til søkemotorene og du risikerer å bli utestengt fra søkemotorene. Google har gjort det ved flere tilfeller.

SUBDOMENER ELLER UNDERKATALOG
Underkatalog er mest hensiktmessige å bruke med hensyn til søkemotoroptimalisering. Subdomener kan lett tas som søkemotoroptimaliseringsspam.

Om bloggen legges på et underdomene vil ingen av disse linkene tilføre hoved-domenet noe rangeringspotensiale. Om bloggen i stedet for hadde blitt lagt i en underkatalog ville det løfte rangeringspotensialet til hele nettstedet (Black Hat SEO, 2007)

Subdomene
NAVN.ctrl.no
Eksempel: blogg.ctrl.no

Underkatalog
www.domene.no/NAVN
Eksempel: www.ctrl.no/blogg/

Legger du til ny språkversjon på dine sider anbefales det å bruke www.DOMENENAVN.no/en/ for engelsk versjon. Din bedrift trenger da ikke å begynne på nytt med oppbygging av PageRank med et nytt domene. Senere kan katalogen omdirigeres til nytt domene for å ta med effekten og PageRank. Det er viktig å merke seg at PageRank gjelder for enkeltstående nettsider og ikke for hele nettsted. Man kan likevel risikere å gå ned i PageRank senere.

Retningslinjene søkemotorene gir oss, sier hva som bør gjøres ved oppsett av domene og hvordan det er mest hensiktsmessig å legge opp strukturen på ditt nettsted.

Search Summit 08 Norges største forretnings- og teknologikonferanse om søk ble avholdt i Oslo. Konferansen er arrangert av IKT-Norge sammen med større aktører innen søketeknologi i Norge. Men hvorfor var ikke Google representert?

Flere gode foredrag, der Sue Feldman, Research Vice President IDC, var den absolutt beste og hadde de mest interessante synspunktene og innspillene. Konferansen er til neste år også og er hermed anbefalt.

Utfordringer for søk

  • Samle tilgang til all forskjellig informasjon i et brukergrensesnitt
  • Kople ulike teknologier sammen for å bedre brukertjenestene
  • Forbedre HCI (menneske/maskin grensesnitt) med en mer menneskelig tilnærming fra søkemotorene

Fremtidens søketeknologier må være i stand til å ha en dialog med brukeren og dermed kunne oppføre seg som et menneske med å forstå og føre en dialog på tilsvarende måte. Søk vil være integrert i alle applikasjoner i fremtiden.

Omsetning på søkeordsannonser

  • 30 % av alle søk blir gjort med ”de fire store”: Google, Yahoo, MSN og AOL
  • 70 % blir gjort av ”alle andre”, mindre søkemotorer, interne søk, etc.

Det interessante her er at sistnevnte utgjør 37,6 % av omsetningen på søkeordannonser. Det er derfor ingen som er ”alene” om markedet. NB: Annonsemarkedet på internett har bare så vidt tatt av!

Gir best konverteringsrate

  • Annonser i søkemotorer
  • Kataloger
  • Organiske søkeresultat

Nye grensesnitt på søk

  • www.searchme.com – Cover Flow visning av søkeresultater (BETA!) – veldig interessant. Krever registrering
  • www.spaceworld.no – Dynamisk søk; globalt og kategoribasert
  • www.easyask.com – Kommersielt produkt, men gir en klar indikasjon på utviklingen

Foredragene fra konferansen – dessverre legger ikke IDC ut sitt foredrag.