Hopp til innhold

Denne bloggen ble parkert når jeg begynte i DNB og ikke lenger var konsulent. Noen av artiklene er fortsatt veldig aktuelle og kommer høyt opp i søkemotorer, så jeg har valgt å beholde den som den er.

PageRank er dalende, men det skulle bare mangle etter så lang tid uten oppdateringer. Jeg har flyttet til Google+

Denne bloggposten er en oppfølging til tidligere artikkel “404 feil – Siden finnes ikke med Google Analytics og Webmaster Tools”. Krever følgelig at du har satt opp filtre som beskrevet i artikkelen og har en feilside med sporingsscriptet til Google Analytics.

Tilpasset rapport 404 feil - Siden finnes ikke

Legg gjerne til flere beregninger med e-handelsdata etc. om du har en nettbutikk eller andre beregninger for å få en bedre innsikt og grunnlag for webanalysen. Jeg har i denne rapporten lagt til Transittstoppfrekvens (Bounce Rate) for å se hvor mange som forlater siden etter å ha kommet direkte til en feilside og Gj.sn. tid på nettsted for å kunne sammenligne mot andre segment.

Logg inn i Google Analytics og bruk linken til rapportoppsettet

Bruk filterfeltet under tabellen og skriver inn tittelen du bruker på feilsiden (404). Her brukes: Siden finnes ikke.

Oppsett filter for tilpasset rapport: 404 feil - Siden finnes ikke
1. Sett aktuell sidetittel i filterfeltet
2. “Legg til i oversikten” for å ha rapporten med i oversikten og for å ha innstillingene på plass. Hvis du ikke gjør det, så må du bruke filteret for hver gang du skal se rapporten

Oppsett i ny versjon (v5)

Mye enklere, siden man kan sette opp filtre direkte i rapporten.

Tilpasset rapport 404 feil - Siden finnes ikke for ny versjon

Logg inn i Google Analytics og bruk linken til rapportoppsettet

Google Analytics, Google Webmaster Tools, AdWords, Google Website Optimizer

Høydepunkt

Ctrl.no Blogg 2010 oppsummert

Bloggåret 2010 oppsummert

  • Tid: 90 min.
  • Spørsmål: 70
  • Bestått: Minimum 80%
  • Språk: Engelsk
  • Pris: 50 USD
  • Gyldig: 18 måneder

Jeg tok testen fra nesten 18 måneder siden og dette var tredje gangen jeg tok den. Ikke så mye har forandret seg fra den forrige testen og jeg har de samme anbefalingene.

Flere tips

  • Lær deg alt om Google Analytics og bruk av cookies
  • Kjenn de tekniske mulighetene og begrensingene i GA: RegEx, filter- og profiloppsett
  • Arbeid med verktøyet først. Husker ikke helt leksjonene, men vil tro at man trenger erfaringer også

Google Analytics Individual Qualification (GAIQ)
Det var litt vanskeligere å  ta den nå enn sist, noe som er helt riktig. Slike tester bør ikke være for lette. Flere steder var det "multiple choice", der du kunne velge flere svar og de var de største utfordringene. Tiden er det ikke noe å si på, da jeg hadde igjen over en halvtime når jeg var ferdig. Resultatet kom på 94%.

Google Analytics Certified Partner (GACP)26. november 2010 gikk Arena Data inn i en strategisk avtale med Google for å bli Google Analytics Certified Partner (GACP).

GACPs hjelper bedrifter i alle størrelser til å gjøre sine nettsider og annonsekampanjer mer effektive ved bruk av Google Analytics. Klienter som arbeider med en Certified Partner får profesjonell, Google autorisert opplæring, implementering og/eller konsulenttjenester.

Kostnadseffektiv investering
Det er viktig å investere ditt budsjett for webanalyse hvor du får størst avkastning. Lei eller ansett de riktige personene for jobben er en av de mest kostnadseffektive investeringene du kan gjøre. Enten du har en etablert in-house team eller akkurat har begynt, kan GACP konsulenter gir deg fordelen av sin lange erfaring innen nettanalyse.

Avansert webanalyseverktøy
Google Analytics forteller deg nøyaktig hvordan besøkende kom til nettstedet ditt, og hvordan de bruker det. Det kan hjelpe deg med å identifisere flaskehalser og gir deg ideer til forbedringer, slik at du kan konsentrere deg om dine markedsføringskampanjer og øke din avkastning. Google Analytics er et avansert verktøy som er lett å ta i bruk. Programvaren har alle de funksjonene som du forventer av et avansert webanalyse pakke.

Google Analytics er det eneste programmet som automatisk sporer AdWords ROI, uten at du trenger å importere egne kostnadsdata. Du kan også bruke Google Analytics til å overvåke resultatene av andre online-kampanjer. Google Analytics er gratis. I stedet for å bruke penger på en nettside analyse pakke, kan du konsentrere deg om å optimalisere markedsføringskampanjer og forbedre ditt nettsted og dets innhold.

Arena
Arena Data er det største fagmiljøet i Norge på webanalyse, med 9 heltidsansatte som arbeider med fagfeltet. Arena er hermed en Google-akkreditert leverandør av Google Analytics rådgivning, implementering og opplæringstjenester.

1

Hvis nettadressen ikke blir funnet i nettleseren får du som regel opp “Siden finnes ikke” (Page Not Found). Denne feilen har statuskode 404 og er ofte referert til som en 404 feil.
404 feil - siden finnes ikke / page not found

404 feil skyldes ofte feilstaving, feillenking eller andre brukerfeil. Det er derfor viktig at nettstedet har en feilside som sender alle feiladresser til en god og informativ feilside. Dette er noe din leverandør bør tilby som standard. Husk at dette kan være det første møtet en besøkende har med ditt nettsted og blir lett en veldig dårlig brukeropplevelse. Får du opp en dårlig feilside, så går du tilbake og kommer som regel aldri tilbake.

404 feilside

  • God og informativ feilside - med muligheter for videre navigasjon
  • Mål 404 siden for å se trafikken – det er ofte mer besøk enn du tror
  • Lag gode rapporter - da har du kontroll og kan rette fort opp i feilene

Google Webmaster Tools (Verktøy for nettredaktører)
Bruk verktøy for nettredaktører til å se sider som ikke er funnet på ditt nettsted.
Feilsøking -> Gjennomsøkingsfeil. Velg fanen: Ikke funnet. Der ser du hvilke sider som ikke er funnet på ditt nettsted. Klikker du på linkene til høyre, “Koblet til fra”, får du en oversikt over interne og eksterne linker. Da er det lettere å rette opp i feilene.

Hvis nettstedet har lagt om sin nettadressestruktur eller har fjernet sider, så er det viktig at disse blir omdirigert med en permanent viderekobling (301 redirect). Dette forteller brukere og søkemotorer at nettstedet ditt er flyttet permanent. Er det feil, så er det viktig at man retter opp disse fort og gir beskjed til samarbeidspartnere om å bruke riktige linker inn til dere.

Google tilbyr en Webmaster Tools 404 widget for å tilpasse og gjøre 404 siden din optimal.

Spor 404 feilsider i Google Analytics
VKI Studios har kommet opp med hvordan du kan spore 404 feil ved hjelp av filter i Google Analytics (GA). Er du administrator, så er det bare å legge det inn.

Trinn 1: Spor 404-sider
Spor 404-sider

  • Tilpasset filter - Avansert
  • Felt A -> Trekk ut A: Sidetittel | Siden finnes ikke
    NB: Du bør ha en unik tittel for 404 siden, den settes inn her
  • Felt B -> Trekk ut B: Forespørsels-URI | (.*)
  • Utdata til -> Konstruktør: Forespørsels-URI | $A1$B1
  • Ja - Ja - Ja - Nei

Trinn 2: Full Referral URL (Viser eksakt URL og ikke bare henvisningsdomene for trafikk)
Full Referral URL

  • Tilpasset filter - Avansert
  • Felt A -> Trekk ut A: Henvisning | (.*)
  • Felt B -> Trekk ut B
  • Utdata til -> Konstruktør: Brukerdefinert | $A1
  • Ja - Nei - Ja - Nei

Trinn 3

  • Gå til rapporten Innhold etter tittel
  • I nedtrekksmenyen over tabellen - velg "Brukerdefinert verdi"
  • Velg "Filtrer side:" og filtrer med tittel på siden. Med eksemplet over: Siden finnes ikke
  • Velg "Legg til i oversikten" øverst for å lagre dette til senere bruk

Opprett også egendefinerte varsler (Alerts) i Intelligence til å varsle deg om 404 feil. Det vil gi deg store innsparinger ved f.eks. en kampanje som ikke er tagget riktig. Mange har gjort feil her og det er bokstavelig talt penger ut av vinduet.

Egen profil
Bruk gjerne en egen profil for teknisk ressurs. Først og fremst for at det det ikke skal påvirke sidevisningene i hovedprofilen, siden man ofte har gjort et større arbeid for å få riktige data inn i analysene.

Husk at en god 404 feilside er viktig å ha på plass på ditt nettsted. Har du ikke det, så mister du både besøkende og konverteringer.

Oppdatert 14. juni 2011

YouTube blir mer og mer brukt av norske bedrifter for å markedsføre sine produkt og tjenester. Det er enkelt å laste opp videoer og YouTube gjør mesteparten av arbeidet for deg.

Fordelen med å bruke YouTube er lettere synlighet i Google med søkeresultater av videoer, i tillegg til tekst og bilder. Det er gratis, samt det er mange nyttige verktøy bygd inn som gjør det lett å tilpasse videoen og legge den inn på eget nettsted. Fordelene med bruk av YouTube har jeg listet opp i et tidligere blogginnlegg.

YouTube Insight
YouTube Statistikk (Insight) som gir deg statistikk over visninger av videoene. Jeg savner at denne statistikken ikke er integrert i Google Analytics, men vil tro at den blir det en dag.

  • Visninger (Views): Se trender over periode og region, samt mest populære videoer
  • Oppdagelse (Discovery): Hvordan besøkende kom til videoen din
  • Demografi (Demographics): Aldersgrupper og kjønn
  • Nettsamfunn (Community): engasjering med vurderinger, kommentarer og favoritter
  • Abonnenter (Subscribers): Antall personer som abonnerer på kanalen

Skjermbilde: YouTube Insight
YouTube Insight

Optimaliser dine videoer

  • God og beskrivende tittel av ditt produkt eller tjenester
  • En god beskrivelse av innholdet – 2-3 korte setninger
  • Tagg med viktige søkeord og fraser i etiketter

Samt mange innstillinger som kart, dato, kommentarer, legge til lydspor, teksting av innhold for andre språk eller de med hørevansker, etc.

Mål YouTube videoer i Google Analytics
Det finnes flere metoder for å gjøre dette, den jeg personlig bruker mest er Chromeless Player. Denne er laget av flere utviklere og beskrevet på Google sine hjelpesider. Direct Performance har utviklet et script som måler bruk av YouTube videoer. Det er lettere å implementere.

Optimalisering V
Dette er den femte artikkelen for optimalisering av nettsteder, som tar for seg ulike verktøy nettstedsansvarlige og nettredaktører bør kjenne til. Artikkelserien skrives for bloggen til Akademika.

Google Website Optimizer

Google Website Optimizer (nettstedoptimereren) er et gratis verktøy for testing og optimalisering av nettsider.

Google Website Optimizer hjelper deg å

  • øke konvertering
  • øke kundetilfredshet
  • unngå synsing på funksjonelt webdesign
  • redusere transittstoppfrekvensen (Bounce Rate)

Små endringer som en endring av farge på et “Call to action” element som kjøpsknapp, gjør at konverteringsraten øker med mer enn 10%. Da sier det seg selv at testing lønner seg. Husk å ha på plass et godt webanalyseverktøy som gir deg de riktige dataene før du gjør dette.

Test kombinasjoner
Test kombinasjonerTest hvilke kombinasjoner av design, tekst og innhold som gir best konvertering. En konvertering er forholdet mellom hvor mange som besøker ditt nettsted og hvor mange som utfører en ønsket handling; dette kan være salg, registrering, forespørsel, lese en bestemt side eller nedlasting. Google Website Optimizer samler inn dataene og presenterer de, slik at du kan bruke informasjonen til å forbedre og optimalisere nettstedet ditt.

Planlegg
Før du begynner å bruke Website Optimizer, må du bruke litt tid på å planlegge omfanget av eksperimentet. Velg testsider med mye besøk og en konverteringsside for raskt å se resultatene av testingen. Testverktøyet er enkelt å sette opp om du har mulighet til å legge inn JavaScript på sidene dine. Publiseringsverktøy/CMS bør ha mulighet til å gjøre dette.

Med en god testmetodikk, riktig konfigurasjon og måling av resultater, vil verktøyet optimalisere nettstedet for en optimal brukeropplevelse og økt konvertering. Du vil også bygge opp og styrke ditt varemerke.

Testing er viktig
Ved test av ditt nettsted finner du ut hva som fungerer og hva som gir best resultat for dine målgrupper. Testing med Website Optimizer er lite arbeid, som ofte gir store resultater. Vi ser at det ofte er små endringer som skal til for å øke konverteringsraten.

Mer informasjon om Google Website Optimizer

Optimalisering IV
Dette er den fjerde artikkelen for optimalisering av nettsteder, som tar for seg ulike verktøy nettstedsansvarlige og nettredaktører bør kjenne til. Artikkelserien skrives for bloggen til Akademika.

AdWords Certified PartnerAdWords er Google sitt annonsesystem, der man byr på annonseplass koblet til spesifikke søkeord. Annonsene blir vist i Google sine søkeresultater, samt du kan legge til annonsevisning i søkenettverket og displaynettverket. Annonsene er ofte referert til som sponsede lenker og på Google’s søkeresultater vises de i høyremargen eller over søkeresultatene.

Øk konverteringen
Det betyr at alle bedrifter som har eget nettsted, uansett budsjett, kan konkurrere om å få mer trafikk og dermed øke konverteringen. Gjennom å by på en klikkpris for annonsene kan du nå alle som søker etter dine produkter eller tjenester og på den måten skaffe relevant trafikk til ditt nettsted.

Relevans
Google vektlegger relevans. De mest relevante annonsene vises i en ramme over søkeresultatet. Du betaler da gjerne mindre per klikk enn de i høyremargen, siden landingssidene du sender de besøkende til er veldig relevante i forhold til søkeord eller søkeuttrykk. Søker du på firmanavn, eks. Spaceworld, ser du at de kommer opp over søkeresultatene. Annonsene i høyremargen blir også justert etter det samme, om du er en av de øverste, så betyr ikke det nødvendigvis at du betaler mest. Det betyr ofte at ditt nettsted er mer relevant i forhold til søket og dermed betaler du en mindre klikkpris.

Google AdWords Certified Partner
Kravet til partnere har økt og Google har endret kravene for å bli kvalifisert til å være to eksamener, der den ene er ”fundamentals” som er obligatorisk og en ”advanced”, der du kan velge en av tre avanserte og mer spesialiserte eksamener. Sertifiseringen er for de som arbeider med verktøyet til daglig, samt kjenner til alle – og det er mange etter hvert – tilleggsverktøy som du kan bruke sammen med AdWords.

  • Læringssentret for AdWords er en nyttig ressurs om du skal ta AdWords eksamener eller vil lære mer om funksjonaliteten til AdWords og tilhørende produkt.

Google stiller krav til AdWords partnere
Fra februar 2011 må AdWords partnere opplyse kunder om prestasjon og utgifter forbundet med en annonsørs AdWords annonsering; dette er totale kostnader, antall klikk og antall visninger. Krav til åpenhet gjør at kunden ser effekten av annonsering med AdWords og kan bytte partner eller ta kontroll over sin egen annonsering om resultatene er dårlige.

Du er eksperten
Begynn med enkle annonser for dine produkter og tjenester og utvid disse etter hvert du blir mer kjent med verktøyet. Har du mange kampanjer og annonser, så bruk AdWords Editor - programvare for lettere å håndtere mange søkeord og kampanjer.

Husk at det er du som er eksperten på dine produkter og du bør derfor ha oversikten over annonsene og opparbeide deg kompetanse på hva som virker og ikke virker for stadig å forbedre og øke konverteringen.

Mer informasjon om AdWords

Optimalisering III
Dette er den tredje artikkelen for optimalisering av nettsteder, som tar for seg ulike verktøy nettstedsansvarlige og nettredaktører bør kjenne til. Artikkelserien skrives for Artikkelserien skrives for bloggen til Akademika.

Oversikt i Google Webmaster Tools Google Webmaster Tools – GWT (Verktøy for nettredaktører) gir nettstedsansvarlige nyttige oversikter for synlighet i Google og teknisk kvalitet på nettstedet.
Med GWT får du en kommunikasjonskanal med Google og kan se eventuelle problemer søkemotorrobotene til Google har med å indeksere innholdet på nettstedet, samt nyttige verktøy for å øke synligheten. Du vil selv kunne melde fra om endringer på nettstedet og hva som skal indekseres og ikke.

Viktige oversikter og verktøy

  • Tekniske tilpassninger
    Send inn robots.txt, sitemap.xml og justering parametre for bedre søkeresultater
  • Gjennomsøkingsfeil
    Nettadresser som ikke er funnet og som ikke kan nåes - både for nett og mobil versjon
  • Koblinger til nettstedet
    Hvem linker til ditt nettsted og til hvilke sider linker de til
  • HTML-forslag
    Meta Data og tittelkoder – dupliserte og manglende med sideoversikter
  • Søkeord
    Visninger, klikk, landingssider, etc. Muligheter for filtrering og avgrensing av perioder

Drift og vedlikehold av nettsteder
Oversiktene i GWT er nettstedsansvarlige sine gjøremålslister. Det gjør det lettere å drive og vedlikeholde et nettsted. Det er en fordel om man kan sette av tid til arbeidet og at man har valgt en leverandør som gjør det mulig å gjøre de fleste endringene selv. Sammen med webanalyse er dette nødvendige verktøy for å ha et optimalisert nettsted, både med tanke på brukervennlighet og konvertering.

Korrekt HTML-kode
Google Webmaster Tools melder ikke fra om HTML feil eller CSS feil. Det er selvsagt viktig å teste nettsteder i alle typer nettlesere, oppløsninger etc., men for synlighet er ikke dette så avgjørende. Det som er viktig er innholdet og at kvaliteten er så god at mange linker til deg, helst med søkeord og søkeuttrykk i linkene. Ingen nettsteder har perfekt koding og det er heller ikke der man bør prioritere arbeidet. Kortversjonen av søkemotoroptimalisering er at mange linker til deg og da gjerne fra viktige nettsteder innenfor samme tema.

Andre søkemotorer
Det er viktig for Google at de indekserer relevant innhold på best mulig måte og da i samarbeid med innholdsleverandører. Bing Toolbox og Yahoo! Site Explorer er lignende verktøy, men ikke så avanserte og med så gode rapporter som GWT. De tekniske tilpassningene og anbefalingene i GWT er standard og gjelder uansett for alle de større søkemotorene.

Mer informasjon om Google Webmaster Tools

Optimalisering II
Dette er den andre artikkelen for optimalisering av nettsteder, som tar for seg ulike verktøy nettstedsansvarlige og nettredaktører bør kjenne til. Artikkelserien skrives for bloggen til Akademika.