Hopp til innhold

Google Analytics (GA) er et kraftig og profesjonelt webanalyseverktøy som brukes fra enkle hjemmesider til de større nettbutikkene. Verktøyet er brukervennlig og gir deg gode og oversiktlige rapporter. Verktøyet er i tillegg gratis og er et av de beste på markedet.

Egendefinert samling av rapportsammendrag

Bygg opp dine egne tilpassede rapporter og få dem tilsendt på e-post regelmessig. Ansatte, gjerne med ulike roller i bedriften, kan selv bruke og tilpasse de visningene og rapportoversiktene de vil ha. Din bedrift har dermed et godt verktøy for optimalisering av nettstedet med tanke på brukeropplevelse og konvertering.

Blind uten
Webanalyse er en god måte å bli kjent med besøkende og hvordan de bruker nettstedet. På den måten kan du lettere se hvilke strategiske tiltak du må gjøre for å forbedre brukeropplevelsen og for å selge/promotere dine varer og tjenester. Webanalyse avdekker fort svakheter ved nettstedet som du dermed straks kan forbedre.

En viktig huskeregel er at du også kan gjøre det som fungerer bra enda bedre. Hos en kunde var Topp 5 produkter på forsiden den mestselgende. Ved å flytte den lenger opp på siden fikk kunden solgt enda mer.

Uten webanalyse blir det fort bare synsing om hva som fungerer og ikke fungerer på nettstedet. Husk at et godt nettsted er viktig for din varemerkebygging.

Rapportoversikt
Rapportoversikten som teller mer enn 80 forskjellige rapporter er delt opp i 5 kategorier.

Rapportoversikt

  • Besøkende: Hvor mange besøkende og i hvor stor utstrekning har de brukt innholdet. Eks. rapporter som viser unike besøkende, sidevisninger og gjennomsnittlig tid på nettstedet, samt teknisk informasjon som skjermoppløsninger og operativsystem.
  • Trafikkilder: Rapporter over hvor besøkende kommer fra og hvordan de har funnet frem til nettstedet. Direkte trafikk, henvisningsnettsteder og trafikk fra søkemotorer med oversikt over hvilke søkeord og uttrykk som er brukt for å finne ditt nettsted.
  • Innhold: Rapporter over hvordan besøkende har navigert på nettstedet. Eks. rapporter over de mest besøkte sidene, nettstedsøk med oversikt over søkeord besøkende har brukt, navigeringssammendrag, etc. Du får dermed en lett oversikt over landingssider som fungerer bra og ikke fungerer så bra.
  • Mål: Oversikt over konverteringer og traktvisualiseringer. Sett opp trakter og se hvordan de ulike prosessene besøkende må gjennom fungerer. Her setter du opp trakter etter de mål som er definert for nettstedet.
  • Netthandel: Oversikt over e-handelsaktivitet. Eks. rapporter over totalinntekter, konverteringsfrekvens, produktoversikt og transaksjoner. NB: Kreves at det legges til sporingskode på kvitteringssiden i nettbutikken.

Sammen vil disse rapportene gi deg en god oversikt og viktig informasjon om bruken av ditt nettsted.

Konverteringsrate
Konverteringsraten er forholdet mellom hvor mange som besøker ditt nettsted og hvor mange som utfører en ønsket handling. En ønsket handling kan være salg, registrering, forespørsel, nedlasting eller lese en bestemt side. Mer besøk på nettstedet er fint, men fokuser på konverteringer. Er salg målet med nettstedet, er det viktig å konvertere de besøkende til kunder.

Spor alt
Det meste lar seg spore og lages rapporter på i GA om du setter det opp riktig. Sporingskoden, som er en JavaScript-kode som legges til på nettsidene, kan spore trafikk på tvers av subdomener og domener, nedlastning av filer og selvsagt alle innholdselement som kjøpsknapper etc. Du kan også spore innhold i Adobe Flash.

Kampanjesporing
GA kan spore alle typer kampanjer om det er e-postkampanjer, bannere på nettaviser, offline kampanjer, etc. Det gir deg mulighet til å se hvilke annonser- og tekster som gir best avkastning og du kan dermed optimalisere dine kampanjer for å få økt konvertering. GA er integrert med AdWords, annonseprogrammet til Google, som gjør det lettere å måle effekten av kampanjer i AdWords.

Filter og segmentering
Filtrer informasjonen som kommer til kontoen din for å få nøyaktige rapporter. Eks. utelat interntrafikk fra din egen bedrift og samarbeidspartnere. Det er kundene du er interessert i. Du kan rapportere kun fra et underdomene eller en katalog, noe som kan være nyttig om det er underavdelinger med egne områder på nettstedet.

Segmentering

Segmenter ulike typer brukere, eks. besøkende, medlemmer og kunder. Del de besøkende opp etter hvilke geografiske regioner eller byer de kommer fra. Dermed kan du bedre tilpasse målrettede kampanjer. Google har mange predefinerte segment og man kan lett legge til sine egne om man ønsker det.

Trakter
Sett opp trinnvis oversikt (trakter) for viktige prosesser på ditt nettsted, f.eks. kjøpsprosessen. Finn ut hvor kjøpet blir avbrutt med å se på hvilket trinn i prosessen de besøkende faller av. Analyser og utfør tiltak. Et eksempel kan være en lånesøknad. Hvis søknadsprosessen er for tidkrevende eller komplisert, eller forespørsler om sensitiv økonomiinformasjon kommer for tidlig i prosessen, kan det føre til at kundene avbryter prosessen.

Fordeler

  • Gratis og ikke behov for egen drift
  • Brukervennlig
  • Enkelt å installere
  • Omfattende og skalerbart
  • Lav responstid med tydelige presentasjoner
  • Dynamisk med forbedringer og oppdateringer
  • Integrert med AdWords

Beste praksis

  • Definer gode mål – gjør de enkle og logiske
  • Lag et godt oversiktsbilde i GA, slik at alle bruker dataene og bruk rapportene regelmessig
  • Bruk tiden til å analysere, ikke på verktøyet
  • Se på trender over tid og ikke heng deg opp i enkelttall
  • Webanalyse er en kontinuerlig syklus: Mål – analyser – utfør tiltak

Kom i gang
Google Analytics er et nyttig verktøy for å øke salg/promotere ditt varemerke, med store muligheter for å redusere interne kostnader og øke brukeropplevelsen. Er brukeropplevelsen bra, så kommer kundene ofte tilbake.

Gå til www.google.no/analytics og registrer deg i dag. Legg inn sporingskoden eller få din leverandør til å gjøre det. Sett av litt tid til å sette deg inn i GA og dermed er du i gang.

“First rule of usablity: Pay attention to what users do, not what they say.” - Jakob Nielsen

Artikkelen er publisert i Web Magasin Nr. 02/2009 | skjermbildene er hentet fra www.vestforsk.no

1

Google Custom Search Engine

Google gir nettstedansvarlige mulighet til å lage en tilpasset søkemotor for sitt nettsted med Google Custom Search Engine. Nettstedansvarlig definerer selv hvilke nettsteder og nettsider som det blir søkt i, der søkeboks og søkeresultater blir integrert i egen løsning.

Søkene gir de samme relevante søkeresultatene som man er vant til i Google. Er din bedrift registrert som ideell organisasjon, universitet eller offentlig organ vises ikke annonser på resultatsidene, hvis ikke så er det visning av annonser slik som vi kjenner de fra søkemotoren til Google.

Google tilbyr et online kontrollpanel som er lett å administrere. Det er heller ikke vanskelig å legge til valg av predefinerte søk, eksempelvis PDF eller Word dokumenter og mer avansert som for eksempel sortering for siste 24 timer, siste uke, etc.

Noen fordeler

  • Gratis
  • Kan integreres i alle løsninger
  • Sortering av søkeresultatene etter relevans
  • En funksjonalitet og et brukergrensesnitt velkjent for brukerne
  • To kodesnutter, et for søkeboks og et for resultatsiden, som implementeres
  • Inkluderer et eller flere nettsteder i søkeresultatene, ev. definerte områder på et nettsted som en underkatalog eller bestemte nettsider

Ulemper
Ingen store eller avgjørende, men nettstedsansvarlige bør være klar over følgende:

Visning av søkeresultater
Søkeresultatene kan vises i en nettside fra Google, iframe eller som ”overlay” - der søkeresultatene vil vises i et dialogvindu over nettsiden man er inne på når man bruker søkemotoren. Dialogvinduet vises uten annonser.

Forretningsversjon
Det finnes en forretningsversjon som gir nettstedsansvarlig bedre styring av søkemotorresultatene, med en betalingsmodell basert på størrelsen på nettstedet. Da slipper man visning av annonser i søkeresultatene.

Google Custom Search Engine er et veldig godt og brukervennlig gratisalternativ.

Google Analytics

For meg kan 2008 oppsummeres med et ord: Google. Jeg har hatt et godt forhold til Google sine verktøy lenge, men 2008 ble begynnelsen på et styrket (og forhåpentligvis et varig) forhold.

Google Summit Rap 2008

Omtale av Google verktøyene er lagt ut på sidene til WebOn. Gode verktøy for vedlikehold og optimalisering av nettsteder.

Verktøy

I 2009 skal jeg holde 4 seminar med Google Analytics i regi av INMA.

Samarbeidspartnere det siste året
Takk til Carsten Tobiassen, leder WebOn kompetanse. Carsten sluttet dessverre hos WebOn i sommer. Han er for tiden 200% student. Det er nok noe han klarer fint. Det var Carsten som fikk overtalt meg til å begynne i WebOn.

Takk til Henning Kruhaug, interaksjonsdesigner, for hjelp til å lage gode design og bannere – eksempel brukt i artikkelen - og som god diskusjonspartner gjennom året.

- og selvsagt en takk til resten av gjengen på WebOn.

- For de som lurte så er tittlen hentet fra Casablanca

1

Nyheter i november fra Google og Nordma

2

GAAC Summit 2008 GAAC Summit er et årlig møte for Google Analytics Authorized Consultants fra hele verden.

Konferansen blir arrangert i hovedkvarteret til Google, Mountain View CA. I år var det over 150 deltagere fra 20 land og 30+ fra Google. Jeg og Terje stilte fra WebOn.

Konferansen er konfidensiell, så dere får følge med på Google Analytics Blog der nyhetene blir presentert etter hvert som de blir lansert. Sporing i Flash er en av nyhetene og er lansert nå.

Konferansen bestod av interessante presentasjoner fra Google, der partnere fikk god anledning til å utveksle erfaringer og komme med ideer til forbedringer og videre utvikling.

Veldig bra og nyttig konferanse for oss som jobber med faget.

1

Webdagene 2008 - lønnsomme brukeropplevelser
Webdagene ble arrangert 18. og 19. september. Bra konferanse med mange gode forelesere. Jeg ser ingen grunn til å gjenta det andre har skrevet før meg, så jeg lister opp de beste foredragene jeg deltok på.

Topp 5 foredrag

  1. Videohandel i en YouTube-verden - Justin Foster (IAllenkelhet)
  2. Create Killer Web Content - Gerry McGovern (IAllenkelhet - artikkel skrevet før Webdagene)
  3. Dogmereglene for webkommunikasjon - Eric Reiss (IAllenkelhet)
  4. Hvordan utløse (og endre) atferd på nettet. - BJ Fogg (IAllenkelhet)
  5. Case: NRKbeta - Øyvind Solstad (IAllenkelhet)

Ikke uventet var det de utenlandske foredragene som var de mest interessante.

Det ble nevnt to ganger under konferansen at Google ”gir blaffen” i Norge når det gjelder kart. Det stemmer ikke og Norge vil bli et av de første landene som får streetview integrert i Google Maps.

Mobil kaffebar var en veldig god ide og det er kanskje den beste Cafe moccha jeg har fått.

All ære til Netlife Research og IDX som arrangerte konferansen!

Webanalyse og måling med Google Analytics

I dag holdt WebOn seminar om måling og webanalyse med Google Analytics, med tema "Konvertering av webtrafikk er nøkkelen til økt salg".

Google Analytics Authorized Consultant
WebOn er Google Analytics Authorized Consultant og ble i april den første partneren i Norge. Vi er ennå dessverre bare listet opp i den engelske oversikten over partnere.

Fokus på måling og webanalyse gir gode forutsetninger for økt salg. Sammen med riktig ekspertise på webanalyse kan bedrifter få de svarene de trenger for å øke konverteringsraten og dermed øke omsetningen.

Foredragene

  • Hvorfor lykkes noen bedre på nett enn andre?WebOn har levert flere hundre nettløsninger med hovedfokus på netthandel og økt salg. Einar Augedal, adm. dir i WebOn AS delte av de erfaringer som er gjort siden oppstarten i 1995
  • Google – Til verdenstoppen på 10 år
    Jan Grønbech, Country Manager i Google Norway fortalte historien om veien til verdenstoppen og hvorfor partnere er viktig i Google sin strategi
  • Google Analytics og konvertering i praksis (PDF, 140 KB - kundeeksempler og grafikk er redigert bort)
    Eksempler på hvordan Google Analytics kan brukes for å få innsikt i hvorfor brukerne ikke gjennomfører kjøpet på nett
  • Hvordan Samlerhuset tredoblet omsetningen på nett i løpet av 18 mnd.
    Kreativ direktør Eirik Helgesen i Samlerhuset fortalte hvordan effektive markedsføringsteknikker og fokus på å måling har sikret en formidabel vekst på nett
Takk til Jan Grønbech og Eirik Helgesen for veldig bra og interessante foredrag.

2

Adobe FlashProblematikken med at innhold i Flash ikke har vært synlig i Google har vært diskutert lenge. Min erfaring er at dette ikke er tilfelle.

Google indekserer
Google sier at de finner og indekserer tekstinnhold i alle typer SWF-filer, medregnet selvstendige Flash-nettsteder og Flash-gadgeter. Helt problemfritt er det likevel ikke. Les mer hos Google: Flash, bilder og andre filer uten tekst.

Problemstillinger

  • Googlebot (søkemotorroboten) utfører ikke enkelte typer JavaScript. Hvis nettsiden bruker JavaScript til å laste en Flash-fil, er det ikke sikkert at vi kan oppdage og indeksere innholdet i Flash-filen. Det er også et problem ved søkemotoroptimalisering
  • Visning av Flash-filer etter søk i Google. Søkereresultatet presenterer bare Flash og ikke HTML-dokumentet som filen blir presentert i og som gjerne justerer størrelsen. Brukeropplevelsen blir da deretter. Eks. på søkeresultat (- Klikk på første treff - prøv deretter å fjerne filnavnet skjaak.swf i nettadressen)

Testet og bevist
Search Engine War har testet ut om Google følger linker og hva som må til for å gjøre Flash Google vennlige. Resultatet viser at Google indekserer linker i Flash. De har flere artikler som tar for seg emnet.

Egen erfaring
Min erfaring med egne nettsteder og utvikling med Flash CS3 er at Flash genererer all tekst og linker i Flash-filen inn i tilhørende HTML-dokument. Dette innholdet bør være med når Flash-filen legges ut på nettet.

Innholdet er beskrevet med følgende tagger i koden:
<!--url's used in the movie-->
<!--text used in the movie-->

Eksempel: www.skjaak.com - se deretter på HTML-koden.

Domenestrategi

  • Domenenavn
  • Bruk av flere domener
  • Subdomener eller underkatalog

Velg et godt og gjerne et kort domenenavn som blir assosiert med dine produkter, som standard er dette ofte firmanavnet. Det er viktig å sette domenestrategi i sammenheng med søkemotoroptimalisering, siden det blir lagt betydelig vekt på av søkemotorer som Google.

DOMENENAVN

  • .no for norske bedrifter og rettet mot det norske marked
  • .com for kommersielle nettsteder i USA, men kan også brukes av andre hvis markedsføringen er rettet mot USA
  • .eu i Europa generelt

Ikke bruk toppnivådomener som .net som er for nettverk-infrastruktur, og .org som er for ikke-kommersielle organisasjoner eller andre organisasjoner som ikke plasseres innenfor andre toppnivådomener (Wikipedia). Men det kan være fornuftig å ha disse domenene for selv å ha kontrollen på dem og dermed hindre misbruk. Noe som firmaer med kjente merkenavn og sider med høy PageRank, kvalitetsmål brukt av Google, ofte får erfare.

Ukurante toppnivådomener som .biz og .info bør ikke benyttes i hele tatt, siden de er mye misbrukt og dermed blir lagt lite vekt på av søkemotorene.

BRUK AV FLERE DOMENER
Unntaket er ulike språkversjoner som retter seg mot utenlandske marked. Bruk da samme domenenavn og de respektive toppnivådomener som gjelder for de landene markedsføringen er rettet mot, eksempel .de for Tyskland.

Nettsteder med norsk innhold bør ha et .no-domene som er for norsk informasjon og som da blir prioritert i søkemotorer som retter seg mot målgrupper i Norge. Fysisk lokalisering av servere blir også tatt hensyn til, så bruk helst et webhotell som har serverne sine i Norge.

Flere domener
Har du likevel flere domener og vil at de også skal peke mot ditt nettsted, så setter du det opp med en 301 omdirigering til ditt primærdomene (Wikipedia), slik at søkemotorroboter som indekserer innholdet i din nettbutikk ser at dette er en permanent omdirigering.

Ikke ha flere domener med samme innhold, også kjent som duplisert innhold. Det er en ofte benyttet metode ved juks for å komme høyere opp i resultatene til søkemotorene og du risikerer å bli utestengt fra søkemotorene. Google har gjort det ved flere tilfeller.

SUBDOMENER ELLER UNDERKATALOG
Underkatalog er mest hensiktmessige å bruke med hensyn til søkemotoroptimalisering. Subdomener kan lett tas som søkemotoroptimaliseringsspam.

Om bloggen legges på et underdomene vil ingen av disse linkene tilføre hoved-domenet noe rangeringspotensiale. Om bloggen i stedet for hadde blitt lagt i en underkatalog ville det løfte rangeringspotensialet til hele nettstedet (Black Hat SEO, 2007)

Subdomene
NAVN.ctrl.no
Eksempel: blogg.ctrl.no

Underkatalog
www.domene.no/NAVN
Eksempel: www.ctrl.no/blogg/

Legger du til ny språkversjon på dine sider anbefales det å bruke www.DOMENENAVN.no/en/ for engelsk versjon. Din bedrift trenger da ikke å begynne på nytt med oppbygging av PageRank med et nytt domene. Senere kan katalogen omdirigeres til nytt domene for å ta med effekten og PageRank. Det er viktig å merke seg at PageRank gjelder for enkeltstående nettsider og ikke for hele nettsted. Man kan likevel risikere å gå ned i PageRank senere.

Retningslinjene søkemotorene gir oss, sier hva som bør gjøres ved oppsett av domene og hvordan det er mest hensiktsmessig å legge opp strukturen på ditt nettsted.

Google Analytics: Brukerstøtte levert av partnereWebon ble i april 2008 det første norske selskap som er sertifisert Google Analytics Authorized Consultant. Møtet jeg og Carsten hadde med Google Norway 15. november dannet grunnlaget for partnerautorisasjonen, der vi sammen fant ut at vi ville gå for et samarbeid. I dag er partnerlinken lagt ut på Google.

Sertifiseringen stiller krav til selskapet og konsulentene som skal tilby profesjonell kompetanse på Google Analytics og webanalyse. Google Analytics er et nyttig verktøy som kan brukes til å øke konverteringsraten og brukervennligheten. WebOn ser frem til et fortsatt nært samarbeid med Google.

Hvorfor er måling viktig for å lykkes med e-handel?
Frokostseminaret: "Hvorfor lykkes noen bedre med e-handel enn andre?" på UBC 5. juni holdt jeg et foredrag som tok for seg de viktigste problemstillingene innen fagområdet. Presentasjon (PDF, 186 KB).

11. september har vi nytt seminar med Google, der vi setter fokus på webanalyse og verktøyet Google Analytics.