Hopp til innhold

Google Analytics, Google Webmaster Tools, AdWords, Google Website Optimizer

Høydepunkt

Ctrl.no Blogg 2010 oppsummert

Bloggåret 2010 oppsummert

  • Tid: 90 min.
  • Spørsmål: 70
  • Bestått: Minimum 80%
  • Språk: Engelsk
  • Pris: 50 USD
  • Gyldig: 18 måneder

Jeg tok testen fra nesten 18 måneder siden og dette var tredje gangen jeg tok den. Ikke så mye har forandret seg fra den forrige testen og jeg har de samme anbefalingene.

Flere tips

  • Lær deg alt om Google Analytics og bruk av cookies
  • Kjenn de tekniske mulighetene og begrensingene i GA: RegEx, filter- og profiloppsett
  • Arbeid med verktøyet først. Husker ikke helt leksjonene, men vil tro at man trenger erfaringer også

Google Analytics Individual Qualification (GAIQ)
Det var litt vanskeligere å  ta den nå enn sist, noe som er helt riktig. Slike tester bør ikke være for lette. Flere steder var det "multiple choice", der du kunne velge flere svar og de var de største utfordringene. Tiden er det ikke noe å si på, da jeg hadde igjen over en halvtime når jeg var ferdig. Resultatet kom på 94%.

Google Analytics Certified Partner (GACP)26. november 2010 gikk Arena Data inn i en strategisk avtale med Google for å bli Google Analytics Certified Partner (GACP).

GACPs hjelper bedrifter i alle størrelser til å gjøre sine nettsider og annonsekampanjer mer effektive ved bruk av Google Analytics. Klienter som arbeider med en Certified Partner får profesjonell, Google autorisert opplæring, implementering og/eller konsulenttjenester.

Kostnadseffektiv investering
Det er viktig å investere ditt budsjett for webanalyse hvor du får størst avkastning. Lei eller ansett de riktige personene for jobben er en av de mest kostnadseffektive investeringene du kan gjøre. Enten du har en etablert in-house team eller akkurat har begynt, kan GACP konsulenter gir deg fordelen av sin lange erfaring innen nettanalyse.

Avansert webanalyseverktøy
Google Analytics forteller deg nøyaktig hvordan besøkende kom til nettstedet ditt, og hvordan de bruker det. Det kan hjelpe deg med å identifisere flaskehalser og gir deg ideer til forbedringer, slik at du kan konsentrere deg om dine markedsføringskampanjer og øke din avkastning. Google Analytics er et avansert verktøy som er lett å ta i bruk. Programvaren har alle de funksjonene som du forventer av et avansert webanalyse pakke.

Google Analytics er det eneste programmet som automatisk sporer AdWords ROI, uten at du trenger å importere egne kostnadsdata. Du kan også bruke Google Analytics til å overvåke resultatene av andre online-kampanjer. Google Analytics er gratis. I stedet for å bruke penger på en nettside analyse pakke, kan du konsentrere deg om å optimalisere markedsføringskampanjer og forbedre ditt nettsted og dets innhold.

Arena
Arena Data er det største fagmiljøet i Norge på webanalyse, med 9 heltidsansatte som arbeider med fagfeltet. Arena er hermed en Google-akkreditert leverandør av Google Analytics rådgivning, implementering og opplæringstjenester.

AdWords Certified PartnerAdWords er Google sitt annonsesystem, der man byr på annonseplass koblet til spesifikke søkeord. Annonsene blir vist i Google sine søkeresultater, samt du kan legge til annonsevisning i søkenettverket og displaynettverket. Annonsene er ofte referert til som sponsede lenker og på Google’s søkeresultater vises de i høyremargen eller over søkeresultatene.

Øk konverteringen
Det betyr at alle bedrifter som har eget nettsted, uansett budsjett, kan konkurrere om å få mer trafikk og dermed øke konverteringen. Gjennom å by på en klikkpris for annonsene kan du nå alle som søker etter dine produkter eller tjenester og på den måten skaffe relevant trafikk til ditt nettsted.

Relevans
Google vektlegger relevans. De mest relevante annonsene vises i en ramme over søkeresultatet. Du betaler da gjerne mindre per klikk enn de i høyremargen, siden landingssidene du sender de besøkende til er veldig relevante i forhold til søkeord eller søkeuttrykk. Søker du på firmanavn, eks. Spaceworld, ser du at de kommer opp over søkeresultatene. Annonsene i høyremargen blir også justert etter det samme, om du er en av de øverste, så betyr ikke det nødvendigvis at du betaler mest. Det betyr ofte at ditt nettsted er mer relevant i forhold til søket og dermed betaler du en mindre klikkpris.

Google AdWords Certified Partner
Kravet til partnere har økt og Google har endret kravene for å bli kvalifisert til å være to eksamener, der den ene er ”fundamentals” som er obligatorisk og en ”advanced”, der du kan velge en av tre avanserte og mer spesialiserte eksamener. Sertifiseringen er for de som arbeider med verktøyet til daglig, samt kjenner til alle – og det er mange etter hvert – tilleggsverktøy som du kan bruke sammen med AdWords.

  • Læringssentret for AdWords er en nyttig ressurs om du skal ta AdWords eksamener eller vil lære mer om funksjonaliteten til AdWords og tilhørende produkt.

Google stiller krav til AdWords partnere
Fra februar 2011 må AdWords partnere opplyse kunder om prestasjon og utgifter forbundet med en annonsørs AdWords annonsering; dette er totale kostnader, antall klikk og antall visninger. Krav til åpenhet gjør at kunden ser effekten av annonsering med AdWords og kan bytte partner eller ta kontroll over sin egen annonsering om resultatene er dårlige.

Du er eksperten
Begynn med enkle annonser for dine produkter og tjenester og utvid disse etter hvert du blir mer kjent med verktøyet. Har du mange kampanjer og annonser, så bruk AdWords Editor - programvare for lettere å håndtere mange søkeord og kampanjer.

Husk at det er du som er eksperten på dine produkter og du bør derfor ha oversikten over annonsene og opparbeide deg kompetanse på hva som virker og ikke virker for stadig å forbedre og øke konverteringen.

Mer informasjon om AdWords

Optimalisering III
Dette er den tredje artikkelen for optimalisering av nettsteder, som tar for seg ulike verktøy nettstedsansvarlige og nettredaktører bør kjenne til. Artikkelserien skrives for Artikkelserien skrives for bloggen til Akademika.

Google Analytics Individual Qualification - Diplom Oluf Haugen GAIQ test

  • Tid: 90 min.
  • Spørsmål: 70
  • Bestått: Minimum 80%
    (Oppd. jan. 2010: opprinnelig 75%)
  • Språk: Engelsk
  • Pris: 50 USD
  • Gyldig: 18 måneder

Tips
Google Analytics Individual Qualification (GAIQ) testen er teknisk og jeg anbefaler deg å sette deg inn i RegEx, e-handelssporing og AdWords før du tar testen. Det samsvarer ikke med at du bør bruke kun 10% av tiden på verktøyet og 90% på analysen, siden fokuset i testen er sporing og funksjonalitet i Google Analytics (GA) og ikke analyse. GAIQ er først og femst en test på kjennskap til webanalyseverktøyet Google Analytics, ikke at du er ekspert på webanalyse. Testen er dermed for de som leverer tekniske GA-tjenester og som står for den tekniske kvalitetssikringen.

GAIQ er veldig lett og de fleste klarer den nok uten å ha spesiell bakgrunn i GA. Det du trenger er å gå gjennom GAIQ leksjonene, på samme side er det link til testen.

Det lønner seg uansett å gå gjennom GAIQ leksjonene for de fleste for å bli kjent med funksjonalitet, muligheter og begrensinger med webanalyseverktøyet. Det er lagt opp som både tekstleksjoner og multimediepresentasjoner – jeg anbefaler den siste.

Google Analytics Authorized Consultant (GAAC)
WebOn er GAAC og må derfor ha to personer som har bestått GAIQ. Offisielt er det meg og Svenn Salvesen, siden det er vi to som arbeider til daglig med GA.

Bakgrunn
På fjorårets GAAC Summit ble GAIQ presentert og partnerne fikk i oppgave å gjennomføre og gi tilbakemeldinger på testen til Google. 4. desember 2008 tok jeg testen og ble derfor den første i Norge, siden WebOn var de eneste partnerne den gangen. GAIQ ble lansert globalt 3. mars i år.

Tilbakemeldingene til Google gikk i hovedsak på at det var for mange spørsmål relatert til AdWords og ikke GA, selv om den ene opplæringsmodulen tar for seg AdWords. Vi fikk ikke diplom, men Google godkjente testene som GAIQ.

Jeg gjennomførte GAIQ på nytt i juni for å se forandringene og for å få diplomet. Konklusjonen er at GAIQ har blitt mye bedre!