AdWords er Google sitt annonsesystem, der man byr på annonseplass koblet til spesifikke søkeord. Annonsene blir vist i Google sine søkeresultater, samt du kan legge til annonsevisning i søkenettverket og displaynettverket. Annonsene er ofte referert til som sponsede lenker og på Google’s søkeresultater vises de i høyremargen eller over søkeresultatene.
Øk konverteringen
Det betyr at alle bedrifter som har eget nettsted, uansett budsjett, kan konkurrere om å få mer trafikk og dermed øke konverteringen. Gjennom å by på en klikkpris for annonsene kan du nå alle som søker etter dine produkter eller tjenester og på den måten skaffe relevant trafikk til ditt nettsted.
Relevans
Google vektlegger relevans. De mest relevante annonsene vises i en ramme over søkeresultatet. Du betaler da gjerne mindre per klikk enn de i høyremargen, siden landingssidene du sender de besøkende til er veldig relevante i forhold til søkeord eller søkeuttrykk. Søker du på firmanavn, eks. Spaceworld, ser du at de kommer opp over søkeresultatene. Annonsene i høyremargen blir også justert etter det samme, om du er en av de øverste, så betyr ikke det nødvendigvis at du betaler mest. Det betyr ofte at ditt nettsted er mer relevant i forhold til søket og dermed betaler du en mindre klikkpris.
Google AdWords Certified Partner
Kravet til partnere har økt og Google har endret kravene for å bli kvalifisert til å være to eksamener, der den ene er ”fundamentals” som er obligatorisk og en ”advanced”, der du kan velge en av tre avanserte og mer spesialiserte eksamener. Sertifiseringen er for de som arbeider med verktøyet til daglig, samt kjenner til alle – og det er mange etter hvert – tilleggsverktøy som du kan bruke sammen med AdWords.
- Læringssentret for AdWords er en nyttig ressurs om du skal ta AdWords eksamener eller vil lære mer om funksjonaliteten til AdWords og tilhørende produkt.
Google stiller krav til AdWords partnere
Fra februar 2011 må AdWords partnere opplyse kunder om prestasjon og utgifter forbundet med en annonsørs AdWords annonsering; dette er totale kostnader, antall klikk og antall visninger. Krav til åpenhet gjør at kunden ser effekten av annonsering med AdWords og kan bytte partner eller ta kontroll over sin egen annonsering om resultatene er dårlige.
Du er eksperten
Begynn med enkle annonser for dine produkter og tjenester og utvid disse etter hvert du blir mer kjent med verktøyet. Har du mange kampanjer og annonser, så bruk AdWords Editor - programvare for lettere å håndtere mange søkeord og kampanjer.
Husk at det er du som er eksperten på dine produkter og du bør derfor ha oversikten over annonsene og opparbeide deg kompetanse på hva som virker og ikke virker for stadig å forbedre og øke konverteringen.
Mer informasjon om AdWords
Optimalisering III
Dette er den tredje artikkelen for optimalisering av nettsteder, som tar for seg ulike verktøy nettstedsansvarlige og nettredaktører bør kjenne til. Artikkelserien skrives for Artikkelserien skrives for bloggen til Akademika.