Google gir nettstedansvarlige mulighet til å lage en tilpasset søkemotor for sitt nettsted med Google Custom Search Engine. Nettstedansvarlig definerer selv hvilke nettsteder og nettsider som det blir søkt i, der søkeboks og søkeresultater blir integrert i egen løsning.
Søkene gir de samme relevante søkeresultatene som man er vant til i Google. Er din bedrift registrert som ideell organisasjon, universitet eller offentlig organ vises ikke annonser på resultatsidene, hvis ikke så er det visning av annonser slik som vi kjenner de fra søkemotoren til Google.
Google tilbyr et online kontrollpanel som er lett å administrere. Det er heller ikke vanskelig å legge til valg av predefinerte søk, eksempelvis PDF eller Word dokumenter og mer avansert som for eksempel sortering for siste 24 timer, siste uke, etc.
Noen fordeler
- Gratis
- Kan integreres i alle løsninger
- Sortering av søkeresultatene etter relevans
- En funksjonalitet og et brukergrensesnitt velkjent for brukerne
- To kodesnutter, et for søkeboks og et for resultatsiden, som implementeres
- Inkluderer et eller flere nettsteder i søkeresultatene, ev. definerte områder på et nettsted som en underkatalog eller bestemte nettsider
Ulemper
Ingen store eller avgjørende, men nettstedsansvarlige bør være klar over følgende:
Visning av søkeresultater
Søkeresultatene kan vises i en nettside fra Google, iframe eller som ”overlay” - der søkeresultatene vil vises i et dialogvindu over nettsiden man er inne på når man bruker søkemotoren. Dialogvinduet vises uten annonser.
Forretningsversjon
Det finnes en forretningsversjon som gir nettstedsansvarlig bedre styring av søkemotorresultatene, med en betalingsmodell basert på størrelsen på nettstedet. Da slipper man visning av annonser i søkeresultatene.
Google Custom Search Engine er et veldig godt og brukervennlig gratisalternativ.