Hopp til innhold

DM3-modellen gir en objektiv vurdering av strategier, ferdigheter, verktøy og beste praksis for vellykket måling av digitale markedsføringsaktiviteter.

Strategi for synlighet, kvalitet på innhold, god brukeropplevelse og gjennomføringsevne for optimalisering er alle vesentlige faktorer for hvor god man er på nettet.

Webtrends har laget en modell som er enkel og effektiv, der du gjennom noen enkle spørsmål får innsikt i sterke og svake sider i din nettsatsing.

DM3-modellen ser på følgende kjerneområder
  • Målestrategi
  • Analyseressurser og domenepolitikk
  • Dataintegrering og visualisering
  • Dataanalyse og innsikt
  • Gjennomføring og oppfølging
  • Kontinuerlig optimalisering
Digital Marketing Maturity Model - DM3-modellen
DM3-modellen (kundeinformasjonen er fjernet)
Mer informasjon om DM3-modellen

På den årlige konferansen til Webtrends, Engage 2010, var 3 rådgivere fra Arena med for å få faglig påfyll og møte folkene bak produktet. Siden USA har et mer modent marked for webanalyse er det bra å få høre hvordan det fungerer i deres marked og få eksempler på caser og strategier for å lage og optimalisere nettsteder og kampanjer.

Alex Yoder, CEO, Webtrends
Alex Yoder, CEO, Webtrends

Konferansen hadde mange gode og inspirerende foredragsholdere fra USA og England. Det er gøy å høre på et fagpanel ”med mer enn 100 års erfaring på webanalyse” svare på spørsmål innen faget. Kort sagt: Mange nyttige erfaringer som vi tok med oss tilbake til Norge for å hjelpe våre kunder til å bli best mulig på nett.

Topp 3 presentasjoner

Webtrends bruker konferansen til å lansere ny funksjonalitet, neste oppgradering av produktet skjer i juni/august. Noen av nyhetene er et bedre UI, enklere segmentering og bedre støtte for mobile enheter og applikasjoner.

Kultur
Vanskelig å overføre inntrykkene fra turen. ”Who Dat” sier det meste og stemningen i byen var på topp siden laget The Saints skulle være med i Super Bowl – de vant også (dagen etter vi dro). Trodde aldri jeg skulle bli engasjert i amerikansk fotball, men jeg lot meg rive med av stemningen i byen.

Tar du først turen til New Orleans er en fest på Bourbon Street, et besøk på French Market og en tur på Mississippi med hjuldamper obligatorisk.

All ære til Webtrends for godt og profesjonelt gjennomført arrangement. Noen nye kontakter ble det også, så det var absolutt verdt turen.

Konferansen er også omtalt på www.analytics.no - bloggen til Arena Data

Arena Data, min nye arbeidsplass, hadde webanalysekonferanse 19. januar - den største i Norge med 200 deltagere.

Les referatet Webanalyse 2010 på bloggen til Arena Data

  • Analytics.no - kommentarer og tanker relatert til webanalyse og webstatistikk, inkludert søkemotor- og markedsføringstiltak.

Da er årets globale samling for Google Analytics Authorized Partners over. Dagene i hovedkvarteret til Google i Mountain View var, som i fjor, veldig nyttig og programmet inneholdt mange gode foredrag. Der Avinash sin keynote var den klart beste.

Det var hyggelig å møte igjen flere gamle kjente og ikke minst få nye bekjentskaper som Kristoffer og Mattis fra Metronet Norge. Jeg dro alene i år, da Svenn Salvesen ikke hadde anledning til å være med denne gangen heller.

Konferansen er konfidensiell, men nyheter på ny funksjonalitet i GA vil bli lansert på eMetrics i neste uke. Samtidig blir de nok lansert på Google Analytics Blog, så følg med!

Oppdatert 10/11

Denne videoen stiller spørsmålet om sosial media er det største skiftet siden den industrielle revolusjon. Se den og døm selv.

"Social media is like teen sex, everyone wants to do it. No one actually knows how. When finally done, there is surprise it's not better" - Avinash Kaushik

1

Google Custom Search Engine

Google gir nettstedansvarlige mulighet til å lage en tilpasset søkemotor for sitt nettsted med Google Custom Search Engine. Nettstedansvarlig definerer selv hvilke nettsteder og nettsider som det blir søkt i, der søkeboks og søkeresultater blir integrert i egen løsning.

Søkene gir de samme relevante søkeresultatene som man er vant til i Google. Er din bedrift registrert som ideell organisasjon, universitet eller offentlig organ vises ikke annonser på resultatsidene, hvis ikke så er det visning av annonser slik som vi kjenner de fra søkemotoren til Google.

Google tilbyr et online kontrollpanel som er lett å administrere. Det er heller ikke vanskelig å legge til valg av predefinerte søk, eksempelvis PDF eller Word dokumenter og mer avansert som for eksempel sortering for siste 24 timer, siste uke, etc.

Noen fordeler

  • Gratis
  • Kan integreres i alle løsninger
  • Sortering av søkeresultatene etter relevans
  • En funksjonalitet og et brukergrensesnitt velkjent for brukerne
  • To kodesnutter, et for søkeboks og et for resultatsiden, som implementeres
  • Inkluderer et eller flere nettsteder i søkeresultatene, ev. definerte områder på et nettsted som en underkatalog eller bestemte nettsider

Ulemper
Ingen store eller avgjørende, men nettstedsansvarlige bør være klar over følgende:

Visning av søkeresultater
Søkeresultatene kan vises i en nettside fra Google, iframe eller som ”overlay” - der søkeresultatene vil vises i et dialogvindu over nettsiden man er inne på når man bruker søkemotoren. Dialogvinduet vises uten annonser.

Forretningsversjon
Det finnes en forretningsversjon som gir nettstedsansvarlig bedre styring av søkemotorresultatene, med en betalingsmodell basert på størrelsen på nettstedet. Da slipper man visning av annonser i søkeresultatene.

Google Custom Search Engine er et veldig godt og brukervennlig gratisalternativ.

Mobiltelefon

Jeg skrev i fjor, den 30. januar, om utvikling av mobile løsninger - mye har skjedd siden den gang.

Valideringsverktøyene er blitt forbedret

Jakob Nielsen sammenligner problematikken med webutvikling i 1998.

iPhone er fortsatt ikke allemannseie, selv om det har vært med å revolusjonere utvikling av mobile løsninger. De fleste her i Norge har fortsatt en Nokia eller Sony Ericsson med små skjermer, men de er ikke så mye brukt til surfing på nettet – selv om Opera Mini gjør dette mye lettere.

Skal du lage en mobil løsning, så lag en spesialversjon til den målgruppen som ønsker dette – ikke lag en miniversjon av nettstedet. Og husk: kod sidene med XHTML Basic 1.1 eller MP 1.2.

1

Nyheter i november fra Google og Nordma

Google Analytics: Brukerstøtte levert av partnere Google Analytics, som stadig blir oppdatert og får mer funksjonalitet, har nå kommet med flere gode nyheter.

Egendefinerte rapporter, oppdatert og bedre grensesnitt, avansert segmentering og API for eksport (privat beta) er av nyhetene.

Savner at nettstedsoverlegg (Site Ovelay) ikke ble med i denne oppgraderingen. Google har også lagt ut videoer av ny funksjonalitet, de kan sees lenger nede på siden.

  • Egendefinerte rapporter
    Opprette egne rapporter med beregninger man ønsker å sammenligne, organisert på den måten man vil se den
  • Avansert segmentering
    Analysere undergrupper av trafikken. Man kan velge fra forhåndsdefinerte kundesegmenter eller definere og lage egne segmenter med en fleksibel og brukervennlig segment bygger
  • Oppdatert grensesnitt
    Flere nye funksjoner i det administrative grensesnittet med bedre rapportering. Ny navigasjon, administratorer kan endre navn på kontoer og profiler og ellers mer funksjonalitet for å øke kundenes effektivitet
  • API - Application Programming Interface
    Tilgang til Google Analytics data og mulighet til å eksportere den for alle typer bruk. Bruksområder vil være integrasjon av informasjon i andre datakilder, bygge tilpassede visualiseringer og grensesnitt eller avholde offline analyser. NB: For tiden bare i privat beta

Se Google Analytics Blog for flere opplysninger og skjermbilder.

Google Analytics: Brukerstøtte levert av partnereWebon ble i april 2008 det første norske selskap som er sertifisert Google Analytics Authorized Consultant. Møtet jeg og Carsten hadde med Google Norway 15. november dannet grunnlaget for partnerautorisasjonen, der vi sammen fant ut at vi ville gå for et samarbeid. I dag er partnerlinken lagt ut på Google.

Sertifiseringen stiller krav til selskapet og konsulentene som skal tilby profesjonell kompetanse på Google Analytics og webanalyse. Google Analytics er et nyttig verktøy som kan brukes til å øke konverteringsraten og brukervennligheten. WebOn ser frem til et fortsatt nært samarbeid med Google.

Hvorfor er måling viktig for å lykkes med e-handel?
Frokostseminaret: "Hvorfor lykkes noen bedre med e-handel enn andre?" på UBC 5. juni holdt jeg et foredrag som tok for seg de viktigste problemstillingene innen fagområdet. Presentasjon (PDF, 186 KB).

11. september har vi nytt seminar med Google, der vi setter fokus på webanalyse og verktøyet Google Analytics.