Hopp til innhold

eMetrics Marketing Optimization Summit 2011, San Francisco

For de som vil holde seg oppdatert på fagfeltet webanalyse, se kommende trender og høre nyttige kundecaser er eMetrics Marketing Optimization Summit en konferanse man bør få med seg. På konferansen er det foredragsholdere som har en del erfaringer innen området, der vi får et innblikk i teknikker og verktøy som kan brukes i analysearbeidet. Her er noen utdrag fra konferansen.

Sosiale media

Viktig med planlegging og sette mål for hva man ønsker å oppnå med de ulike kanalene. Kanalene er forskjellige og har ulike krav til responstid. Du trenger selvsagt ikke å delta, men er du en kjent merkevare så er du uansett med. Det er mange ulike verktøy for hver kanal, noe som viser kompleksiteten i måling av sosiale medier. De større leverandørene av verktøy har eller skal integrere sporing av sosiale medier bedre i sine verktøy.

BestBuy

BestBuy fortalte om sine erfaringer med webanalyse og la tyngde på at skal man bruke et verktøy, så bør det implementeres ordentlig med en gang. De hadde først et år med feiling, der de ikke hadde budsjett til å gjøre implementeringen av verktøyet korrekt pga. nedgangstider. Dermed hadde ikke BestBuy oversikt over hva som skjedde på nettstedet. Når de først hadde fått det på plass i fjor, i nært samarbeid med leverandør og analyseselskap, kunne de vise til analyser og forbedre resultatene på nettstedet. De ble belønnet med å få 4 personer til i analyseavdelingen. Hele bedriften bruker nå opplysninger om online bruk i strategien sin.

En amerikansk kollega fortalte meg at minst 80% i USA bruker Google Analytics, av disse igjen viser over 80% feil tall. Det er den samme erfaringen jeg har i Norge, sjelden er det noen som har de riktige tallene med riktig oppsett og kalibrering i GA. I noen ekstreme tilfeller er de ikke i nærheten en gang. Problemet er at de likevel bruker disse tallene til rapportering.

Andre høydepunkt
  • Thornton May: Innovasjon vil komme fra analysearbeid og utviklingen fremover vil skje mye raskere enn vi tror
  • Mark Ryan: 11 verktøy. Noen kjente, men kom med gode eksempler på hva som fungerer og ikke på internett
  • Jim Sterne: Analytikere må fortelle en historie, ikke bare sende rapporter

Google Analytics

Google lanserte det nye grensesnittet i Google Analytics (GA) den 17. mars - versjon 5 av verktøyet. I den anledning var nesten hele GA-teamet til stede og man kunne stille dem spørsmål. Som Trusted Tester har jeg hatt til gang til det nye grensesnittet lenge og det gleder meg at de endelig har lansert det. Phil Mui, Group Product Manager, holdt som vanlig et veldig godt og underholdende foredrag om den nye funksjonaliteten.

Nyheter i versjon 5
  • Redesign med bedre navigasjon og fokus på de mest relevante rapportene, samt et raskere grensesnitt
  • Mulighet til å lage flere dashboards (oversikter) og tilpasse disse bedre med forskjellige widgets og dermed presentere bare den informasjonen man trenger
  • Kan sette Events (aktiviteter) som mål. Eksempel: Nedlastning av en PDF eller se 2 minutter av en video
  • Mer fleksible Custom Reports (avanserte rapporter), der man kan predefinere filter og valg av visningsoppsett
  • Nye visualiseringer med “Term Cloud” på enkelte rapporter, eksempelvis søkeord. Vises på samme måte som i Wordle

Mye av dette er velkomment funksjonalitet som GA partnerne til Google har etterspurt. Det kommer også en del nyheter de neste månedene. Google satser mye på produktet med ytterligere funksjonalitet og det vil utvikle seg i takt med markedet.

Web Analytics Association (WAA)

Som WAA medlem var det ekstra interessant å være med på konferansen. WAA hadde eget møte under en av lunsjene der de presenterte lederne for de ulike faggruppene, samt flere viktige initiativ de arbeider med - bl.a. Code of Ethics. WAA vil være sidestilt med IAB fremover for å opplyse og påvirke utviklingen av det nye lovverket i USA for personvern og dermed bruk av cookies på internett.

Bransjeerfaringer

Det er alltid hyggelig å møte og snakke med folk i bransjen og utveksle erfaringer. David Booth, Cardinal Path, er en veldig flink foredragsholder og dyktig fagperson. David er tredjegenerasjons amerikaner med røtter fra Norge/Sverige og som også er gift med en dame fra Sør-Amerika. Alex Schultz, Director of Growth, Facebook. Opprinnelig fra London og vil gjerne at alle hadde vært “nordmenn” på Facebook med samme grad av aktivitet og utbredelse. Alex viste også veldig mye om det som skjer i de ulike landene i Europa. Satt også ved samme lunsjbord som Jim Sterne en av dagene og han beviste, i tillegg til å være en fagperson, at han er veldig underholdende og morsom.

eMetrics On The Street

Beyond Web Analytics team var ute og intervjuet folk på gata om webanalyse under konferansen. En liten påminnelse til oss som arbeider med faget om at ikke alle forstår hva det er snakk om.

SEM konferansen
For tredje året på rad ble SEM konferansen i regi av INMA arrangert i Oslo. Første dagen begynte med executive seminars med litt mer fordypning i de enkelte tema og konferanse de to siste dagene. Jeg og Torstein deltok alle tre dagene.

Beste fordrag

  • 21 Secrets of Top Converting Websites, Bryan Eisenberg
    Helhetstankegang i design/layout på nettstedet. Sørg alltid for at ”Lukten av informasjon” er til stede og minn brukerne om tilbud på hver side gjennom hele prosessen. Rydd bort unødvendig ”støy”
    Foredrag: bit.ly/21secrets
  • Search Analytics – Executive seminar, Matt Bailey
    Engasjert og underholdende som Bryan. Matt understreker at 90% i brukervennlighet er kontrast, et område der vi vet at mange feiler. Bruk svart tekst på hvit bakgrunn - sammen med normal fontstørrelse. Undersøkelse fra Stanford University viser at sider med god kontrast, gode fonter og god layout er de mest troverdige nettstedene

    En annen presentasjon, men med mye av det samme innholdet
  • The mobile (r)evolution, Ian Carrington, Google
    50% i Norge har smarttelefon og i 2013 vil flere bruke internett på mobil enn på PC. Ian snakket om viktigheten med åpenhet og demonstrerte flere applikasjoner under foredraget:

    • Googles: Lar deg ta bilde av et objekt, eks. maleri eller bygning og dette blir identifisert og du får mer informasjon via nettet
    • Google Translate: Noe jeg selv bruker mye med min spanske og brasilianske familie. Oversett og la telefonen snakke for deg

Beste stand
Google - der ikke bare folkene ved standen var ekstra hyggelige og imøtekommende - men er også de som laget mest liv for konferansedeltagerne med Pegman konkurransen og bød oss på Google Cookies i pausene.

All ære til Ola Hanø og resten av arrangementskomiteen i INMA. Jeg vil også spesielt takke Caspar for hyggelige konferansedager.

På den årlige konferansen til Webtrends, Engage 2010, var 3 rådgivere fra Arena med for å få faglig påfyll og møte folkene bak produktet. Siden USA har et mer modent marked for webanalyse er det bra å få høre hvordan det fungerer i deres marked og få eksempler på caser og strategier for å lage og optimalisere nettsteder og kampanjer.

Alex Yoder, CEO, Webtrends
Alex Yoder, CEO, Webtrends

Konferansen hadde mange gode og inspirerende foredragsholdere fra USA og England. Det er gøy å høre på et fagpanel ”med mer enn 100 års erfaring på webanalyse” svare på spørsmål innen faget. Kort sagt: Mange nyttige erfaringer som vi tok med oss tilbake til Norge for å hjelpe våre kunder til å bli best mulig på nett.

Topp 3 presentasjoner

Webtrends bruker konferansen til å lansere ny funksjonalitet, neste oppgradering av produktet skjer i juni/august. Noen av nyhetene er et bedre UI, enklere segmentering og bedre støtte for mobile enheter og applikasjoner.

Kultur
Vanskelig å overføre inntrykkene fra turen. ”Who Dat” sier det meste og stemningen i byen var på topp siden laget The Saints skulle være med i Super Bowl – de vant også (dagen etter vi dro). Trodde aldri jeg skulle bli engasjert i amerikansk fotball, men jeg lot meg rive med av stemningen i byen.

Tar du først turen til New Orleans er en fest på Bourbon Street, et besøk på French Market og en tur på Mississippi med hjuldamper obligatorisk.

All ære til Webtrends for godt og profesjonelt gjennomført arrangement. Noen nye kontakter ble det også, så det var absolutt verdt turen.

Konferansen er også omtalt på www.analytics.no - bloggen til Arena Data

Arena Data, min nye arbeidsplass, hadde webanalysekonferanse 19. januar - den største i Norge med 200 deltagere.

Les referatet Webanalyse 2010 på bloggen til Arena Data

  • Analytics.no - kommentarer og tanker relatert til webanalyse og webstatistikk, inkludert søkemotor- og markedsføringstiltak.

Da er årets globale samling for Google Analytics Authorized Partners over. Dagene i hovedkvarteret til Google i Mountain View var, som i fjor, veldig nyttig og programmet inneholdt mange gode foredrag. Der Avinash sin keynote var den klart beste.

Det var hyggelig å møte igjen flere gamle kjente og ikke minst få nye bekjentskaper som Kristoffer og Mattis fra Metronet Norge. Jeg dro alene i år, da Svenn Salvesen ikke hadde anledning til å være med denne gangen heller.

Konferansen er konfidensiell, men nyheter på ny funksjonalitet i GA vil bli lansert på eMetrics i neste uke. Samtidig blir de nok lansert på Google Analytics Blog, så følg med!

Oppdatert 10/11

SEM Konferansen 2009

Godt fagmiljø, flinke foredragsholdere, godt organisert og hyggelige folk. Kort sagt: Årets konferanse!

Presentasjon: Hvordan få til en effektiv utnyttelse og godt samspill mellom Google's ulike verktøy?
(1,4 MB - PDF - noen eksempler er tatt ut)

2

GAAC Summit 2008 GAAC Summit er et årlig møte for Google Analytics Authorized Consultants fra hele verden.

Konferansen blir arrangert i hovedkvarteret til Google, Mountain View CA. I år var det over 150 deltagere fra 20 land og 30+ fra Google. Jeg og Terje stilte fra WebOn.

Konferansen er konfidensiell, så dere får følge med på Google Analytics Blog der nyhetene blir presentert etter hvert som de blir lansert. Sporing i Flash er en av nyhetene og er lansert nå.

Konferansen bestod av interessante presentasjoner fra Google, der partnere fikk god anledning til å utveksle erfaringer og komme med ideer til forbedringer og videre utvikling.

Veldig bra og nyttig konferanse for oss som jobber med faget.

1

Webdagene 2008 - lønnsomme brukeropplevelser
Webdagene ble arrangert 18. og 19. september. Bra konferanse med mange gode forelesere. Jeg ser ingen grunn til å gjenta det andre har skrevet før meg, så jeg lister opp de beste foredragene jeg deltok på.

Topp 5 foredrag

  1. Videohandel i en YouTube-verden - Justin Foster (IAllenkelhet)
  2. Create Killer Web Content - Gerry McGovern (IAllenkelhet - artikkel skrevet før Webdagene)
  3. Dogmereglene for webkommunikasjon - Eric Reiss (IAllenkelhet)
  4. Hvordan utløse (og endre) atferd på nettet. - BJ Fogg (IAllenkelhet)
  5. Case: NRKbeta - Øyvind Solstad (IAllenkelhet)

Ikke uventet var det de utenlandske foredragene som var de mest interessante.

Det ble nevnt to ganger under konferansen at Google ”gir blaffen” i Norge når det gjelder kart. Det stemmer ikke og Norge vil bli et av de første landene som får streetview integrert i Google Maps.

Mobil kaffebar var en veldig god ide og det er kanskje den beste Cafe moccha jeg har fått.

All ære til Netlife Research og IDX som arrangerte konferansen!

Brukerstyrt innovasjonsarena (BIA), program ved Forskningsrådet, arrangerte den årlige BIA-dagen 17. april.Filmer av foredrag og sammendrag er nå lagt ut.

To foredrag pekte seg ut

  • Anne Kirah, Kirah Consult/Future Alliance: Hva er brukerstyrt innovasjon og hva betyr det?
    • Gode ideer kommer ikke fra en person alene, men er et resultat av det miljøet en gruppe personer danner og de påvirkninger de har på hverandre. Teamwork er derfor det viktigste. (Helt enig, jeg har samme erfaring)
    • Mange gode og logiske poeng om hvordan samspill mellom flere mennesker vil utvikle nye produkter og skape innovasjon. Det skal aldri være en person som alene er ansvarlig for utviklingen, i tillegg må man ha tid til å gjøre dette
    • Vet du hvem "brukeren" er, så kommer du heller ikke opp med noe nytt

Ellers mange gode poeng i oppsummeringen (PDF, 833 KB)

  • Poul Erik Jakobsen, pej gruppen: 2008–2028: 20 års skandinavisk seniorboom vil forandre samfunnet
    • Eldrebølgen som alle har snakket om kommer nå for fullt og kommer til å vare lenge
    • Inndeling i livsfaser, mental og fysisk tilstand - dette har ingenting med alder å gjøre
    • Sett fra et e-handelsperspektiv, så representerer gruppen 33% av befolkningen og har 75% av formuen og er dermed veldig kjøpesterke. I dag er det ikke mye markedsføring retter seg inn mot dem, mindre enn 5%. Hvordan skal man nå ut til disse kvalitetsbeviste kundene?
    • Konjunkturuavhengige
    • Produkter og tjenester, også miljøet, må tilpasses denne gruppen - nå!
      Kommentar: Det gjelder da også for nettsteder

Livsfaser og økonomi

Digi.no har flere artikler om Anna Kirah

Konferansen er gratis og en av de beste jeg har vært på hittil i år, det er lenge siden jeg har notert så mye. Jeg er tilbake neste år!

Search Summit 08 Norges største forretnings- og teknologikonferanse om søk ble avholdt i Oslo. Konferansen er arrangert av IKT-Norge sammen med større aktører innen søketeknologi i Norge. Men hvorfor var ikke Google representert?

Flere gode foredrag, der Sue Feldman, Research Vice President IDC, var den absolutt beste og hadde de mest interessante synspunktene og innspillene. Konferansen er til neste år også og er hermed anbefalt.

Utfordringer for søk

  • Samle tilgang til all forskjellig informasjon i et brukergrensesnitt
  • Kople ulike teknologier sammen for å bedre brukertjenestene
  • Forbedre HCI (menneske/maskin grensesnitt) med en mer menneskelig tilnærming fra søkemotorene

Fremtidens søketeknologier må være i stand til å ha en dialog med brukeren og dermed kunne oppføre seg som et menneske med å forstå og føre en dialog på tilsvarende måte. Søk vil være integrert i alle applikasjoner i fremtiden.

Omsetning på søkeordsannonser

  • 30 % av alle søk blir gjort med ”de fire store”: Google, Yahoo, MSN og AOL
  • 70 % blir gjort av ”alle andre”, mindre søkemotorer, interne søk, etc.

Det interessante her er at sistnevnte utgjør 37,6 % av omsetningen på søkeordannonser. Det er derfor ingen som er ”alene” om markedet. NB: Annonsemarkedet på internett har bare så vidt tatt av!

Gir best konverteringsrate

  • Annonser i søkemotorer
  • Kataloger
  • Organiske søkeresultat

Nye grensesnitt på søk

  • www.searchme.com – Cover Flow visning av søkeresultater (BETA!) – veldig interessant. Krever registrering
  • www.spaceworld.no – Dynamisk søk; globalt og kategoribasert
  • www.easyask.com – Kommersielt produkt, men gir en klar indikasjon på utviklingen

Foredragene fra konferansen – dessverre legger ikke IDC ut sitt foredrag.