Denne bloggen ble parkert når jeg begynte i DNB og ikke lenger var konsulent. Noen av artiklene er fortsatt veldig aktuelle og kommer høyt opp i søkemotorer, så jeg har valgt å beholde den som den er.
PageRank er dalende, men det skulle bare mangle etter så lang tid uten oppdateringer.
Legg gjerne til flere beregninger med e-handelsdata etc. om du har en nettbutikk eller andre beregninger for å få en bedre innsikt og grunnlag for webanalysen. Jeg har i denne rapporten lagt til Transittstoppfrekvens (Bounce Rate) for å se hvor mange som forlater siden etter å ha kommet direkte til en feilside og Gj.sn. tid på nettsted for å kunne sammenligne mot andre segment.
Logg inn i Google Analytics og bruk linken til rapportoppsettet
Bruk filterfeltet under tabellen og skriver inn tittelen du bruker på feilsiden (404). Her brukes: Siden finnes ikke.
1. Sett aktuell sidetittel i filterfeltet
2. “Legg til i oversikten” for å ha rapporten med i oversikten og for å ha innstillingene på plass. Hvis du ikke gjør det, så må du bruke filteret for hver gang du skal se rapporten
Oppsett i ny versjon (v5)
Mye enklere, siden man kan sette opp filtre direkte i rapporten.
Logg inn i Google Analytics og bruk linken til rapportoppsettet
For de som vil holde seg oppdatert på fagfeltet webanalyse, se kommende trender og høre nyttige kundecaser er eMetrics Marketing Optimization Summit en konferanse man bør få med seg. På konferansen er det foredragsholdere som har en del erfaringer innen området, der vi får et innblikk i teknikker og verktøy som kan brukes i analysearbeidet. Her er noen utdrag fra konferansen.
Sosiale media
Viktig med planlegging og sette mål for hva man ønsker å oppnå med de ulike kanalene. Kanalene er forskjellige og har ulike krav til responstid. Du trenger selvsagt ikke å delta, men er du en kjent merkevare så er du uansett med. Det er mange ulike verktøy for hver kanal, noe som viser kompleksiteten i måling av sosiale medier. De større leverandørene av verktøy har eller skal integrere sporing av sosiale medier bedre i sine verktøy.
BestBuy
BestBuy fortalte om sine erfaringer med webanalyse og la tyngde på at skal man bruke et verktøy, så bør det implementeres ordentlig med en gang. De hadde først et år med feiling, der de ikke hadde budsjett til å gjøre implementeringen av verktøyet korrekt pga. nedgangstider. Dermed hadde ikke BestBuy oversikt over hva som skjedde på nettstedet. Når de først hadde fått det på plass i fjor, i nært samarbeid med leverandør og analyseselskap, kunne de vise til analyser og forbedre resultatene på nettstedet. De ble belønnet med å få 4 personer til i analyseavdelingen. Hele bedriften bruker nå opplysninger om online bruk i strategien sin.
En amerikansk kollega fortalte meg at minst 80% i USA bruker Google Analytics, av disse igjen viser over 80% feil tall. Det er den samme erfaringen jeg har i Norge, sjelden er det noen som har de riktige tallene med riktig oppsett og kalibrering i GA. I noen ekstreme tilfeller er de ikke i nærheten en gang. Problemet er at de likevel bruker disse tallene til rapportering.
Andre høydepunkt
Thornton May: Innovasjon vil komme fra analysearbeid og utviklingen fremover vil skje mye raskere enn vi tror
Mark Ryan: 11 verktøy. Noen kjente, men kom med gode eksempler på hva som fungerer og ikke på internett
Jim Sterne: Analytikere må fortelle en historie, ikke bare sende rapporter
Google Analytics
Google lanserte det nye grensesnittet i Google Analytics (GA) den 17. mars - versjon 5 av verktøyet. I den anledning var nesten hele GA-teamet til stede og man kunne stille dem spørsmål. Som Trusted Tester har jeg hatt til gang til det nye grensesnittet lenge og det gleder meg at de endelig har lansert det. Phil Mui, Group Product Manager, holdt som vanlig et veldig godt og underholdende foredrag om den nye funksjonaliteten.
Nyheter i versjon 5
Redesign med bedre navigasjon og fokus på de mest relevante rapportene, samt et raskere grensesnitt
Mulighet til å lage flere dashboards (oversikter) og tilpasse disse bedre med forskjellige widgets og dermed presentere bare den informasjonen man trenger
Kan sette Events (aktiviteter) som mål. Eksempel: Nedlastning av en PDF eller se 2 minutter av en video
Mer fleksible Custom Reports (avanserte rapporter), der man kan predefinere filter og valg av visningsoppsett
Nye visualiseringer med “Term Cloud” på enkelte rapporter, eksempelvis søkeord. Vises på samme måte som i Wordle
Mye av dette er velkomment funksjonalitet som GA partnerne til Google har etterspurt. Det kommer også en del nyheter de neste månedene. Google satser mye på produktet med ytterligere funksjonalitet og det vil utvikle seg i takt med markedet.
Web Analytics Association (WAA)
Som WAA medlem var det ekstra interessant å være med på konferansen. WAA hadde eget møte under en av lunsjene der de presenterte lederne for de ulike faggruppene, samt flere viktige initiativ de arbeider med - bl.a. Code of Ethics. WAA vil være sidestilt med IAB fremover for å opplyse og påvirke utviklingen av det nye lovverket i USA for personvern og dermed bruk av cookies på internett.
Bransjeerfaringer
Det er alltid hyggelig å møte og snakke med folk i bransjen og utveksle erfaringer. David Booth, Cardinal Path, er en veldig flink foredragsholder og dyktig fagperson. David er tredjegenerasjons amerikaner med røtter fra Norge/Sverige og som også er gift med en dame fra Sør-Amerika. Alex Schultz, Director of Growth, Facebook. Opprinnelig fra London og vil gjerne at alle hadde vært “nordmenn” på Facebook med samme grad av aktivitet og utbredelse. Alex viste også veldig mye om det som skjer i de ulike landene i Europa. Satt også ved samme lunsjbord som Jim Sterne en av dagene og han beviste, i tillegg til å være en fagperson, at han er veldig underholdende og morsom.
eMetrics On The Street
Beyond Web Analytics team var ute og intervjuet folk på gata om webanalyse under konferansen. En liten påminnelse til oss som arbeider med faget om at ikke alle forstår hva det er snakk om.
Lær deg alt om Google Analytics og bruk av cookies
Kjenn de tekniske mulighetene og begrensingene i GA: RegEx, filter- og profiloppsett
Arbeid med verktøyet først. Husker ikke helt leksjonene, men vil tro at man trenger erfaringer også
Det var litt vanskeligere å ta den nå enn sist, noe som er helt riktig. Slike tester bør ikke være for lette. Flere steder var det "multiple choice", der du kunne velge flere svar og de var de største utfordringene. Tiden er det ikke noe å si på, da jeg hadde igjen over en halvtime når jeg var ferdig. Resultatet kom på 94%.
GACPs hjelper bedrifter i alle størrelser til å gjøre sine nettsider og annonsekampanjer mer effektive ved bruk av Google Analytics. Klienter som arbeider med en Certified Partner får profesjonell, Google autorisert opplæring, implementering og/eller konsulenttjenester.
Kostnadseffektiv investering
Det er viktig å investere ditt budsjett for webanalyse hvor du får størst avkastning. Lei eller ansett de riktige personene for jobben er en av de mest kostnadseffektive investeringene du kan gjøre. Enten du har en etablert in-house team eller akkurat har begynt, kan GACP konsulenter gir deg fordelen av sin lange erfaring innen nettanalyse.
Avansert webanalyseverktøy
Google Analytics forteller deg nøyaktig hvordan besøkende kom til nettstedet ditt, og hvordan de bruker det. Det kan hjelpe deg med å identifisere flaskehalser og gir deg ideer til forbedringer, slik at du kan konsentrere deg om dine markedsføringskampanjer og øke din avkastning. Google Analytics er et avansert verktøy som er lett å ta i bruk. Programvaren har alle de funksjonene som du forventer av et avansert webanalyse pakke.
Google Analytics er det eneste programmet som automatisk sporer AdWords ROI, uten at du trenger å importere egne kostnadsdata. Du kan også bruke Google Analytics til å overvåke resultatene av andre online-kampanjer. Google Analytics er gratis. I stedet for å bruke penger på en nettside analyse pakke, kan du konsentrere deg om å optimalisere markedsføringskampanjer og forbedre ditt nettsted og dets innhold.
Arena Arena Data er det største fagmiljøet i Norge på webanalyse, med 9 heltidsansatte som arbeider med fagfeltet. Arena er hermed en Google-akkreditert leverandør av Google Analytics rådgivning, implementering og opplæringstjenester.
Hvis nettadressen ikke blir funnet i nettleseren får du som regel opp “Siden finnes ikke” (Page Not Found). Denne feilen har statuskode 404 og er ofte referert til som en 404 feil.
404 feil skyldes ofte feilstaving, feillenking eller andre brukerfeil. Det er derfor viktig at nettstedet har en feilside som sender alle feiladresser til en god og informativ feilside. Dette er noe din leverandør bør tilby som standard. Husk at dette kan være det første møtet en besøkende har med ditt nettsted og blir lett en veldig dårlig brukeropplevelse. Får du opp en dårlig feilside, så går du tilbake og kommer som regel aldri tilbake.
404 feilside
God og informativ feilside - med muligheter for videre navigasjon
Mål 404 siden for å se trafikken – det er ofte mer besøk enn du tror
Lag gode rapporter - da har du kontroll og kan rette fort opp i feilene
Google Webmaster Tools (Verktøy for nettredaktører)
Bruk verktøy for nettredaktører til å se sider som ikke er funnet på ditt nettsted.
Feilsøking -> Gjennomsøkingsfeil. Velg fanen: Ikke funnet. Der ser du hvilke sider som ikke er funnet på ditt nettsted. Klikker du på linkene til høyre, “Koblet til fra”, får du en oversikt over interne og eksterne linker. Da er det lettere å rette opp i feilene.
Hvis nettstedet har lagt om sin nettadressestruktur eller har fjernet sider, så er det viktig at disse blir omdirigert med en permanent viderekobling (301 redirect). Dette forteller brukere og søkemotorer at nettstedet ditt er flyttet permanent. Er det feil, så er det viktig at man retter opp disse fort og gir beskjed til samarbeidspartnere om å bruke riktige linker inn til dere.
Felt A -> Trekk ut A: Sidetittel | Siden finnes ikke NB: Du bør ha en unik tittel for 404 siden, den settes inn her
Felt B -> Trekk ut B: Forespørsels-URI | (.*)
Utdata til -> Konstruktør: Forespørsels-URI | $A1$B1
Ja - Ja - Ja - Nei
Trinn 2: Full Referral URL (Viser eksakt URL og ikke bare henvisningsdomene for trafikk)
Tilpasset filter - Avansert
Felt A -> Trekk ut A: Henvisning | (.*)
Felt B -> Trekk ut B
Utdata til -> Konstruktør: Brukerdefinert | $A1
Ja - Nei - Ja - Nei
Trinn 3
Gå til rapporten Innhold etter tittel
I nedtrekksmenyen over tabellen - velg "Brukerdefinert verdi"
Velg "Filtrer side:" og filtrer med tittel på siden. Med eksemplet over: Siden finnes ikke
Velg "Legg til i oversikten" øverst for å lagre dette til senere bruk
Opprett også egendefinerte varsler (Alerts) i Intelligence til å varsle deg om 404 feil. Det vil gi deg store innsparinger ved f.eks. en kampanje som ikke er tagget riktig. Mange har gjort feil her og det er bokstavelig talt penger ut av vinduet.
Egen profil
Bruk gjerne en egen profil for teknisk ressurs. Først og fremst for at det det ikke skal påvirke sidevisningene i hovedprofilen, siden man ofte har gjort et større arbeid for å få riktige data inn i analysene.
Husk at en god 404 feilside er viktig å ha på plass på ditt nettsted. Har du ikke det, så mister du både besøkende og konverteringer.
YouTube blir mer og mer brukt av norske bedrifter for å markedsføre sine produkt og tjenester. Det er enkelt å laste opp videoer og YouTube gjør mesteparten av arbeidet for deg.
Fordelen med å bruke YouTube er lettere synlighet i Google med søkeresultater av videoer, i tillegg til tekst og bilder. Det er gratis, samt det er mange nyttige verktøy bygd inn som gjør det lett å tilpasse videoen og legge den inn på eget nettsted. Fordelene med bruk av YouTube har jeg listet opp i et tidligere blogginnlegg.
YouTube Insight YouTube Statistikk (Insight) som gir deg statistikk over visninger av videoene. Jeg savner at denne statistikken ikke er integrert i Google Analytics, men vil tro at den blir det en dag.
Visninger (Views): Se trender over periode og region, samt mest populære videoer
Oppdagelse (Discovery): Hvordan besøkende kom til videoen din
Demografi (Demographics): Aldersgrupper og kjønn
Nettsamfunn (Community): engasjering med vurderinger, kommentarer og favoritter
Abonnenter (Subscribers): Antall personer som abonnerer på kanalen
YouTube Insight
Optimaliser dine videoer
God og beskrivende tittel av ditt produkt eller tjenester
En god beskrivelse av innholdet – 2-3 korte setninger
Tagg med viktige søkeord og fraser i etiketter
Samt mange innstillinger som kart, dato, kommentarer, legge til lydspor, teksting av innhold for andre språk eller de med hørevansker, etc.
Mål YouTube videoer i Google Analytics Det finnes flere metoder for å gjøre dette, den jeg personlig bruker mest er Chromeless Player. Denne er laget av flere utviklere og beskrevet på Google sine hjelpesider. Direct Performance har utviklet et script som måler bruk av YouTube videoer. Det er lettere å implementere.
Optimalisering V
Dette er den femte artikkelen for optimalisering av nettsteder, som tar for seg ulike verktøy nettstedsansvarlige og nettredaktører bør kjenne til. Artikkelserien skrives for bloggen til Akademika.
Små endringer som en endring av farge på et “Call to action” element som kjøpsknapp, gjør at konverteringsraten øker med mer enn 10%. Da sier det seg selv at testing lønner seg. Husk å ha på plass et godt webanalyseverktøy som gir deg de riktige dataene før du gjør dette.
Test kombinasjoner
Test hvilke kombinasjoner av design, tekst og innhold som gir best konvertering. En konvertering er forholdet mellom hvor mange som besøker ditt nettsted og hvor mange som utfører en ønsket handling; dette kan være salg, registrering, forespørsel, lese en bestemt side eller nedlasting. Google Website Optimizer samler inn dataene og presenterer de, slik at du kan bruke informasjonen til å forbedre og optimalisere nettstedet ditt.
Planlegg
Før du begynner å bruke Website Optimizer, må du bruke litt tid på å planlegge omfanget av eksperimentet. Velg testsider med mye besøk og en konverteringsside for raskt å se resultatene av testingen. Testverktøyet er enkelt å sette opp om du har mulighet til å legge inn JavaScript på sidene dine. Publiseringsverktøy/CMS bør ha mulighet til å gjøre dette.
Med en god testmetodikk, riktig konfigurasjon og måling av resultater, vil verktøyet optimalisere nettstedet for en optimal brukeropplevelse og økt konvertering. Du vil også bygge opp og styrke ditt varemerke.
Testing er viktig
Ved test av ditt nettsted finner du ut hva som fungerer og hva som gir best resultat for dine målgrupper. Testing med Website Optimizer er lite arbeid, som ofte gir store resultater. Vi ser at det ofte er små endringer som skal til for å øke konverteringsraten.
Optimalisering IV
Dette er den fjerde artikkelen for optimalisering av nettsteder, som tar for seg ulike verktøy nettstedsansvarlige og nettredaktører bør kjenne til. Artikkelserien skrives for bloggen til Akademika.
For tredje året på rad ble SEM konferansen i regi av INMA arrangert i Oslo. Første dagen begynte med executive seminars med litt mer fordypning i de enkelte tema og konferanse de to siste dagene. Jeg og Torstein deltok alle tre dagene.
Beste fordrag
21 Secrets of Top Converting Websites, Bryan Eisenberg
Helhetstankegang i design/layout på nettstedet. Sørg alltid for at ”Lukten av informasjon” er til stede og minn brukerne om tilbud på hver side gjennom hele prosessen. Rydd bort unødvendig ”støy”
Foredrag: bit.ly/21secrets
Search Analytics – Executive seminar, Matt Bailey
Engasjert og underholdende som Bryan. Matt understreker at 90% i brukervennlighet er kontrast, et område der vi vet at mange feiler. Bruk svart tekst på hvit bakgrunn - sammen med normal fontstørrelse. Undersøkelse fra Stanford University viser at sider med god kontrast, gode fonter og god layout er de mest troverdige nettstedene
En annen presentasjon, men med mye av det samme innholdet
The mobile (r)evolution, Ian Carrington, Google
50% i Norge har smarttelefon og i 2013 vil flere bruke internett på mobil enn på PC. Ian snakket om viktigheten med åpenhet og demonstrerte flere applikasjoner under foredraget:
Googles: Lar deg ta bilde av et objekt, eks. maleri eller bygning og dette blir identifisert og du får mer informasjon via nettet
Google Translate: Noe jeg selv bruker mye med min spanske og brasilianske familie. Oversett og la telefonen snakke for deg
Beste stand
Google - der ikke bare folkene ved standen var ekstra hyggelige og imøtekommende - men er også de som laget mest liv for konferansedeltagerne med Pegman konkurransen og bød oss på Google Cookies i pausene.
All ære til Ola Hanø og resten av arrangementskomiteen i INMA. Jeg vil også spesielt takke Caspar for hyggelige konferansedager.