Google Webmaster Tools – GWT (Verktøy for nettredaktører) gir nettstedsansvarlige nyttige oversikter for synlighet i Google og teknisk kvalitet på nettstedet.
Med GWT får du en kommunikasjonskanal med Google og kan se eventuelle problemer søkemotorrobotene til Google har med å indeksere innholdet på nettstedet, samt nyttige verktøy for å øke synligheten. Du vil selv kunne melde fra om endringer på nettstedet og hva som skal indekseres og ikke.
Viktige oversikter og verktøy
- Tekniske tilpassninger
Send inn robots.txt, sitemap.xml og justering parametre for bedre søkeresultater - Gjennomsøkingsfeil
Nettadresser som ikke er funnet og som ikke kan nåes - både for nett og mobil versjon - Koblinger til nettstedet
Hvem linker til ditt nettsted og til hvilke sider linker de til - HTML-forslag
Meta Data og tittelkoder – dupliserte og manglende med sideoversikter - Søkeord
Visninger, klikk, landingssider, etc. Muligheter for filtrering og avgrensing av perioder
Drift og vedlikehold av nettsteder
Oversiktene i GWT er nettstedsansvarlige sine gjøremålslister. Det gjør det lettere å drive og vedlikeholde et nettsted. Det er en fordel om man kan sette av tid til arbeidet og at man har valgt en leverandør som gjør det mulig å gjøre de fleste endringene selv. Sammen med webanalyse er dette nødvendige verktøy for å ha et optimalisert nettsted, både med tanke på brukervennlighet og konvertering.
Korrekt HTML-kode
Google Webmaster Tools melder ikke fra om HTML feil eller CSS feil. Det er selvsagt viktig å teste nettsteder i alle typer nettlesere, oppløsninger etc., men for synlighet er ikke dette så avgjørende. Det som er viktig er innholdet og at kvaliteten er så god at mange linker til deg, helst med søkeord og søkeuttrykk i linkene. Ingen nettsteder har perfekt koding og det er heller ikke der man bør prioritere arbeidet. Kortversjonen av søkemotoroptimalisering er at mange linker til deg og da gjerne fra viktige nettsteder innenfor samme tema.
Andre søkemotorer
Det er viktig for Google at de indekserer relevant innhold på best mulig måte og da i samarbeid med innholdsleverandører. Bing Toolbox og Yahoo! Site Explorer er lignende verktøy, men ikke så avanserte og med så gode rapporter som GWT. De tekniske tilpassningene og anbefalingene i GWT er standard og gjelder uansett for alle de større søkemotorene.
Mer informasjon om Google Webmaster Tools
- Google Webmaster Blog - nyheter og nyttig informasjon
- YouTube Google Webmaster Central Channel – opplæringsvideoer
Optimalisering II
Dette er den andre artikkelen for optimalisering av nettsteder, som tar for seg ulike verktøy nettstedsansvarlige og nettredaktører bør kjenne til. Artikkelserien skrives for bloggen til Akademika.