Hopp til innhold

Svein Ølnes Fjorårets blogg er uten tvil Sveins blogg - bloggen til min tidligere sjef Svein Ølnes. Etter å ha lest utallige "kåringer", vil jeg kåre min egen favoritt.

Der andre sier sånn er det og det må vi gjøre, eks. staten må være representert på Facebook, stiller Svein spørsmål om det faktisk er relevant. Dagsaktuelle og relevante blogginnlegg med god innsikt gjør at dette er en blogg jeg anbefaler.

Et utvalg av fjorårets innlegg

Svein har også innlegg på bloggen til Vestlandsforsking, der han arbeider til daglig.

Riktignok sklir Svein ut med å skrive om biler (kjent som fremkomstmiddel for å frakte deg fra punkt A til B - noen ganger en svipptur innom C) og jazz. Men ingen er perfekte. Han tilhører minoriteten på 12% som skriver nynorsk, men det går bra.

Søkemotoroptimalisering er et av fagfeltene mine og jeg ser at Svein har PageRank 5. Det er ikke mange blogger som har det i Norge og de som ligger på 5 eller høyere er som regel firmablogger der mange bidrar. Svein klarer det fint på egenhånd.

Savner en oppsummering av 2008 på bloggen, men den kommer vel snart.

  • Hva vektlegger brukerne
  • Nødvendig informasjon i din nettbutikkTrygge kunder kjøper mer
  • Økt konverteringsrate

Tillit er essensielt for brukerne for å skape trygghet og dermed gjennomføre en netthandel. Tillit og trygghet får kundene gjennom opplevelsen og helhetsinntrykket av nettbutikken.

Hva vektlegger brukerne
Klar navigasjon, lettleselig tekst og pålitelighet til innholdet er de viktigste faktorene for at brukerne skal få tillit til nettstedet ditt (Forrester Research, 2006). De vanligste feilene på nettsteder er uklare menypunkt, liten tekst og dårlig kontrast, samt vanskelig å finne linker til viktig informasjon som personvern.

NØDVENDIG INFORMASJON I DIN NETTBUTIKK
For å skape størst mulig trygghet hos kundene, ved siden av gode produkttekster og bilder, bør følgende informasjon være med i nettbutikken.

Kundesenter
Kontaktinformasjon til support med e-postadresse, med garanti om svar innen et bestemt tidsrom. Gjerne også Chat-funksjon, slik at man kommer i kontakt med en kundebehandler med en gang.

Kundens rettigheter som levering og tidsfrister, salgsbetingelser, personvern, retur og feil på levering. Kundesenteret bør også inneholde en FAQ, noe som vil redusere antall henvendelser.

Betalingsinformasjon
Priser på frakt og ulike betalingsløsninger som nettbutikken støtter må være lett tilgjengelig. 52,1 % avbryter handelen i handlekurv, mange fordi informasjon om frakt er skjult (MarketingSherpa, 2007).

Om oss
Kjerneinformasjon om din bedrift må være lett tilgjengelig (Nielsen Norman Group, 2007). Siden bør innholde kontaktinformasjon med lokalisering, presentasjon av daglig leder og styre, organisasjonsnummer og kort historikk. Helst med bilder av personer som blir presentert. Gjør gjerne innholdet personlig og direkte.

Handlekurv
Betalingsløsningene må være sikre og brukervennlige. Er det vanskelig å registrere seg eller å fullføre handelen, så går kunden til en annen. Ved registrering av ny kunde må nettbutikken kun spørre etter nødvendig informasjon. Undersøkelser viser at vanskelige registreringsrutiner gjør at mange brukere faller fra i prosessen (Nielsen Norman Group, 2007).

Sørg for at alternative betalingsløsninger for alle målgruppene er på plass i din nettbutikk. Alternative betalingsløsninger er hovedgrunnen til at andelen som forlot handlekurv uten å fullføre handelen gikk ned 7,7 % (59,8 % til 52,1 %) fra 2006 til 2007 (MarketingSherpa, 2007).

Økt konverteringsrate
Har din bedrift oppfylt disse kravene, så vil flere trygge kunder handle hos dere. Tillit og trygghet vil bidra til mer lojalitet fra kundene og vil være salgsfremmende og salgsutløsende. Benytt gjerne verktøy som Google Analytics eller tilsvarende for å oppnå gode analyser.

Privatpersoner og bedrifter trenger ikke å betale så mye for webhotell. Jeg har selv brukt flere siden 1999 og det er to danske nettsteder som kommer best ut. Ideologien til nettstedene er at dette ikke skal koste mye og det meste er automatisert, skulle bare mangle i 2007.
Webhotell

  • Web10.nu: Tilbyr 1 GB til kr 9,- i måneden og du kan ha opptil 10 domener. Anbefales!
  • One.com: Tilbyr 1 GB til kr 10,- i måneden og oppover. Brukt som utviklingserver, siden den er plattformuavhengig - veldig nyttig i de praktiske oppgavene jeg har ved UIO. Støtter dessverre ikke flere domener, så du må ha en lisens pr. domene.

Årlig domeneavgift og etablering kommer i tillegg, men på Web10.nu koster registreringen kr 0,- og årsavgiften for et .no-domene er kr 75,-. Billigere får du det ikke!

Support? Begge to svarer deg på e-post i løpet av døgn. One.com har i tillegg muligheter for Chat. Begge har brukervennlige kontrollpanel til administrasjon av nettsteder, e-postkontoer, statistikk etc. Oppetiden er mye bedre enn mange webhotell i Norge.