Hopp til innhold

DM3-modellen gir en objektiv vurdering av strategier, ferdigheter, verktøy og beste praksis for vellykket måling av digitale markedsføringsaktiviteter.

Strategi for synlighet, kvalitet på innhold, god brukeropplevelse og gjennomføringsevne for optimalisering er alle vesentlige faktorer for hvor god man er på nettet.

Webtrends har laget en modell som er enkel og effektiv, der du gjennom noen enkle spørsmål får innsikt i sterke og svake sider i din nettsatsing.

DM3-modellen ser på følgende kjerneområder
  • Målestrategi
  • Analyseressurser og domenepolitikk
  • Dataintegrering og visualisering
  • Dataanalyse og innsikt
  • Gjennomføring og oppfølging
  • Kontinuerlig optimalisering
Digital Marketing Maturity Model - DM3-modellen
DM3-modellen (kundeinformasjonen er fjernet)
Mer informasjon om DM3-modellen

Google sine verktøy Webmaster Tools, Analytics, AdWords og Website Optimizer er alle nyttige verktøy som man må kjenne til for å ha et nettsted som er best mulig tilpasset brukerne.

Google Verktøy

Webmaster Tools
Verktøy for å forbedre nettstedets synlighet i Googles søkeresultater. Med dette verktøyet får du tilbakemelding fra Google på problemer søkemotorrobotene har med å indeksere innholdet og nyttige hjelpemidler for å gjøre nettstedet ditt bedre og øke synligheten.

Få tilgang til rapporter som toppsøk med plasseringer i søkemotorresultatene, oversikt over søkeord, gjennomsøkingsfeil som robotene har ved indeksering og koblinger til nettstedet for å nevne noen.

Det finnes også verktøy for å lage nettstedskart (sitemap.xml) og tilpasning av filen robots.txt . Robots.txt har etter hvert blitt en standard som forteller søkemotorene hva som kan indekseres og hva som ikke skal indekseres.  Ved et tilfelle var det en bedrift som hadde fått indeksert deler av intranettet. Etter å ha meldt dette via verktøyet, så fjernet Google det i løpet av et par timer.

AdWords
AdWords er Google sitt annonsesystem, der man byr på annonseplass koblet til spesifikke søkeord. Annonsører kan dermed nå alle som søker etter deres produkter eller tjenester og du kan på den måten skaffe relevant trafikk til ditt nettsted. Annonsene er ofte referert til som sponsede lenker og på Googles søkeresultater vises de i høyremargen

Begynn med enkle annonser for dine produkter og tjenester og utvid disse etter hvert du blir mer kjent med verktøyet. Har du mange annonser, så bruk AdWords Editor - programvare for lettere å håndtere mange søkeord og kampanjer.

Husk at det er du som er eksperten på dine produkter og du bør derfor ha oversikten over annonsene og opparbeide deg kompetanse på hva som virker og ikke virker for stadig å forbedre og øke salget.

Google Website Optimizer
Verktøy for testing og optimalisering av nettsteder, der du kan øke verdien av dine eksisterende nettsteder og trafikken på nettstedet.

Med en god testmetodikk, riktig konfigurasjon og måling av resultater, vil verktøyet optimalisere nettstedet for en best mulig brukeropplevelse og dermed øke konverteringen.

Start gjerne med å teste kjøpsknapper og plasseringer av element på sidene, ofte er det lite som skal til for å øke konverteringene. Det er flere eksempler på at bare ved å gjøre ”call to action”-elementer tydeligere, så øker også konverteringen.

Google Analytics
Webanalyse er fundamentet for utviklingen og vedlikeholdet av et godt nettsted. Analyse av web-bruken er en god måte å bli kjent med besøkende og se hvordan de bruker nettstedet. På den måten kan du lettere se hvilke strategiske tiltak du må gjøre for å forbedre brukeropplevelsen og for å selge dine varer og tjenester. Webanalyse avdekker fort svakheter ved nettstedet som du dermed straks kan forbedre.

Uten webanalyse blir det fort bare synsing om hva som fungerer og ikke fungerer på nettstedet. Husk at et godt nettsted er viktig for din varemerkebygging.

Husk å måle alt. Ofte er det små endringer som skal til for å øke konverteringen på ditt nettsted!

Artikkelen er tenkt publisert i Web Magasin Nr. 01/2010

På den årlige konferansen til Webtrends, Engage 2010, var 3 rådgivere fra Arena med for å få faglig påfyll og møte folkene bak produktet. Siden USA har et mer modent marked for webanalyse er det bra å få høre hvordan det fungerer i deres marked og få eksempler på caser og strategier for å lage og optimalisere nettsteder og kampanjer.

Alex Yoder, CEO, Webtrends
Alex Yoder, CEO, Webtrends

Konferansen hadde mange gode og inspirerende foredragsholdere fra USA og England. Det er gøy å høre på et fagpanel ”med mer enn 100 års erfaring på webanalyse” svare på spørsmål innen faget. Kort sagt: Mange nyttige erfaringer som vi tok med oss tilbake til Norge for å hjelpe våre kunder til å bli best mulig på nett.

Topp 3 presentasjoner

Webtrends bruker konferansen til å lansere ny funksjonalitet, neste oppgradering av produktet skjer i juni/august. Noen av nyhetene er et bedre UI, enklere segmentering og bedre støtte for mobile enheter og applikasjoner.

Kultur
Vanskelig å overføre inntrykkene fra turen. ”Who Dat” sier det meste og stemningen i byen var på topp siden laget The Saints skulle være med i Super Bowl – de vant også (dagen etter vi dro). Trodde aldri jeg skulle bli engasjert i amerikansk fotball, men jeg lot meg rive med av stemningen i byen.

Tar du først turen til New Orleans er en fest på Bourbon Street, et besøk på French Market og en tur på Mississippi med hjuldamper obligatorisk.

All ære til Webtrends for godt og profesjonelt gjennomført arrangement. Noen nye kontakter ble det også, så det var absolutt verdt turen.

Konferansen er også omtalt på www.analytics.no - bloggen til Arena Data

Arena Data, min nye arbeidsplass, hadde webanalysekonferanse 19. januar - den største i Norge med 200 deltagere.

Les referatet Webanalyse 2010 på bloggen til Arena Data

  • Analytics.no - kommentarer og tanker relatert til webanalyse og webstatistikk, inkludert søkemotor- og markedsføringstiltak.

2009 Tradisjonen tro, så er det på tide med årets oppsummering.

Noen høydepunkt

  • September: SEM Konferansen 2009
    Veldig bra, her skal jeg delta hvert år!
  • Oktober: GAAC Summit 2009
    Like bra som fjorårets. Interessant og hyggelig. Jeg fikk også sjansen til å bli kjent med partner nummer to i Norge - Metronet ved Kristoffer og Mattis.
  • ÅRETS HØYDEPUNKT
    Oktober
    : Nytt arbeid i Arena Data som webanalytiker / senior rådgiver
    Over nyttår skal jeg tilbake til et fagmiljø - det ledende miljøet i Norge på webanalyse.
    Det vil være feil å si at jeg ikke gleder meg!

Det har vært interessant å arbeide med ved WebOn i nesten 3 år og ikke minst GAAC sertifiseringen har ført til at jeg har hatt mange oppdrag med mange hyggelige kunder.

Takk for et godt arbeidsmiljø og samarbeid med godt kompetente systemutviklere hos WebOn. Spesielt takk til Svenn som sparringspartner og teknisk ressurs på Google-teamet.

Bloggåret oppsummert
Bloggåret 2009 oppsummert

Uavhengig av hvilket webanalyseverktøy du bruker er det viktig å bruke segmentering for å bedre forstå oppførselen til de besøkende på ditt nettsted. Segmentere er å dele opp de besøkende i ulike typer, siden ikke alle nødvendigvis har de samme intensjoner eller ønsker.

Hvis du vil ha best mulig innsikt i hvordan dine besøkende bruker ditt nettsted, trenger du å segmentere dataene for å unngå generalisering. Eksempler på generalisering er å se på kun gjennomsnittstid på nettsted eller hvor mange som har brukt det interne nettstedsøket. Det sier seg selv at disse tallene vil variere hos de ulike besøkstypene.

Forstå dine besøkende
Det er viktig å forstå hva vi rapporter og hvilke data som fører til at vi må gjøre endringer eller justeringer på nettstedet. For å få en bedre oversikt må du dele opp i besøkstyper og analysere de ulike gruppene. Dette er webanalyse i praksis. Det er for eksempel viktigere at besøkende som er innlogget gjennomfører handleprosessen uten å avbryte, enn om det er førstegangsbesøkende på ditt nettsted som gjør det. Det er selvsagt viktig å optimalisere for begge typer besøkende, men det vil kanskje kreve ulike tiltak.

Eksempler på segmentering

  • Gratis trafikk: Organisk søk og direkte trafikk
  • Engasjerte besøkende som er innom 3 sider eller flere
  • Besøkende fra ulike kampanjetyper; eks. e-post eller et banner hos en nettavis
  • Besøkende som har vært mindre enn 5 sekunder på nettstedet og dermed ikke er så relevante

Kampanjesegmentering
Se hvilke kampanjer som fungerer best og som gir nettstedet ditt flest konverteringer. Konvertering er den delen av de besøkende som gjør en ønsket handling på nettstedet, dette kan være en bestilling eller et kjøp. Er det kampanjer via e-post, TV eller AdWords som gir flest konverteringer? Uansett så er det viktig å måle disse kampanjene for stadig å forbedre og øke konverteringen på ditt nettsted. Lag et oppsett på hvordan du skal måle kampanjer og bruk nødvendige verktøy for å merke/segmentere disse, slik at dataene som kommer inn gjør det lett å få mer detaljert informasjon og analysere kampanjene.

Sammenlign konverteringsfrekvensene på forskjellige segmenter. For eksempel om e-postkampanjer har en konverteringsfrekvens på 5 % i forhold til PPC (betal per klikk – ofte en AdWords annonse) med 3,5 %, men det er betydelig mer PPC-trafikk enn e-posttrafikk, så kan det være bedre å bruke tid og innsats på optimalisering av PPC-kampanjene enn e-postkampanjene. Det er med andre ord viktig å se sammenhenger og hvor det er riktig å sette inn ressursene.

Registreringsskjema
Registreringsskjema gir deg en god mulighet til å segmentere ulike typer besøkende etter kjønn, alder, interesseområder, osv. Disse opplysningene kan igjen brukes til å skreddersy tilbud og kampanjer rettet direkte mot de ulike segmentene.

Google Analytics
De fleste webanalyseverktøy har støtte for segmentering, der et av de bedre er Google Analytics (GA). Verktøyet har mange forhåndsdefinerte segment og Google legger stadig til nye. Du kan lett bygge opp dine egne segment med en dra-og-slipp funksjon og legge disse til for å få en bedre oppdeling av dine besøkende. På nettet finner du flere oppsett på de segmentene du måtte ønske deg.

I Google Analytics får du frem segment ved å bruke rullegardinmenyen Avanserte segmenter plassert på toppen av rapporttabellene.

Oversikt over standardsegmenter og egne tilpassede segmenter
Oversikt over standardsegmenter og egne tilpassede segmenter. I Google Analytics kan du se på opptil 4 segment samtidig

Oversikt over e-handel med valgte segment
Oversikt over e-handel med valgte segment

Utfordrende og interessant
Segmentering er utfordrende, men veldig interessant. Segmentering vil fortelle deg mer om dine besøkende, gjøre et lettere å se trender og gi deg en unik mulighet til å dele opp webanalysen til å gjelde for ulike besøkstyper. På den måten får du viktig informasjon for å optimalisere ditt nettsted og tilpasse det best mulig for ulike besøkstyper.

Artikkelen er publisert i Web Magasin Nr. 04/2009

Da er årets globale samling for Google Analytics Authorized Partners over. Dagene i hovedkvarteret til Google i Mountain View var, som i fjor, veldig nyttig og programmet inneholdt mange gode foredrag. Der Avinash sin keynote var den klart beste.

Det var hyggelig å møte igjen flere gamle kjente og ikke minst få nye bekjentskaper som Kristoffer og Mattis fra Metronet Norge. Jeg dro alene i år, da Svenn Salvesen ikke hadde anledning til å være med denne gangen heller.

Konferansen er konfidensiell, men nyheter på ny funksjonalitet i GA vil bli lansert på eMetrics i neste uke. Samtidig blir de nok lansert på Google Analytics Blog, så følg med!

Oppdatert 10/11

SEM Konferansen 2009

Godt fagmiljø, flinke foredragsholdere, godt organisert og hyggelige folk. Kort sagt: Årets konferanse!

Presentasjon: Hvordan få til en effektiv utnyttelse og godt samspill mellom Google's ulike verktøy?
(1,4 MB - PDF - noen eksempler er tatt ut)

Google Analytics Individual Qualification - Diplom Oluf Haugen GAIQ test

  • Tid: 90 min.
  • Spørsmål: 70
  • Bestått: Minimum 80%
    (Oppd. jan. 2010: opprinnelig 75%)
  • Språk: Engelsk
  • Pris: 50 USD
  • Gyldig: 18 måneder

Tips
Google Analytics Individual Qualification (GAIQ) testen er teknisk og jeg anbefaler deg å sette deg inn i RegEx, e-handelssporing og AdWords før du tar testen. Det samsvarer ikke med at du bør bruke kun 10% av tiden på verktøyet og 90% på analysen, siden fokuset i testen er sporing og funksjonalitet i Google Analytics (GA) og ikke analyse. GAIQ er først og femst en test på kjennskap til webanalyseverktøyet Google Analytics, ikke at du er ekspert på webanalyse. Testen er dermed for de som leverer tekniske GA-tjenester og som står for den tekniske kvalitetssikringen.

GAIQ er veldig lett og de fleste klarer den nok uten å ha spesiell bakgrunn i GA. Det du trenger er å gå gjennom GAIQ leksjonene, på samme side er det link til testen.

Det lønner seg uansett å gå gjennom GAIQ leksjonene for de fleste for å bli kjent med funksjonalitet, muligheter og begrensinger med webanalyseverktøyet. Det er lagt opp som både tekstleksjoner og multimediepresentasjoner – jeg anbefaler den siste.

Google Analytics Authorized Consultant (GAAC)
WebOn er GAAC og må derfor ha to personer som har bestått GAIQ. Offisielt er det meg og Svenn Salvesen, siden det er vi to som arbeider til daglig med GA.

Bakgrunn
På fjorårets GAAC Summit ble GAIQ presentert og partnerne fikk i oppgave å gjennomføre og gi tilbakemeldinger på testen til Google. 4. desember 2008 tok jeg testen og ble derfor den første i Norge, siden WebOn var de eneste partnerne den gangen. GAIQ ble lansert globalt 3. mars i år.

Tilbakemeldingene til Google gikk i hovedsak på at det var for mange spørsmål relatert til AdWords og ikke GA, selv om den ene opplæringsmodulen tar for seg AdWords. Vi fikk ikke diplom, men Google godkjente testene som GAIQ.

Jeg gjennomførte GAIQ på nytt i juni for å se forandringene og for å få diplomet. Konklusjonen er at GAIQ har blitt mye bedre!

Google Analytics (GA) er et kraftig og profesjonelt webanalyseverktøy som brukes fra enkle hjemmesider til de større nettbutikkene. Verktøyet er brukervennlig og gir deg gode og oversiktlige rapporter. Verktøyet er i tillegg gratis og er et av de beste på markedet.

Egendefinert samling av rapportsammendrag

Bygg opp dine egne tilpassede rapporter og få dem tilsendt på e-post regelmessig. Ansatte, gjerne med ulike roller i bedriften, kan selv bruke og tilpasse de visningene og rapportoversiktene de vil ha. Din bedrift har dermed et godt verktøy for optimalisering av nettstedet med tanke på brukeropplevelse og konvertering.

Blind uten
Webanalyse er en god måte å bli kjent med besøkende og hvordan de bruker nettstedet. På den måten kan du lettere se hvilke strategiske tiltak du må gjøre for å forbedre brukeropplevelsen og for å selge/promotere dine varer og tjenester. Webanalyse avdekker fort svakheter ved nettstedet som du dermed straks kan forbedre.

En viktig huskeregel er at du også kan gjøre det som fungerer bra enda bedre. Hos en kunde var Topp 5 produkter på forsiden den mestselgende. Ved å flytte den lenger opp på siden fikk kunden solgt enda mer.

Uten webanalyse blir det fort bare synsing om hva som fungerer og ikke fungerer på nettstedet. Husk at et godt nettsted er viktig for din varemerkebygging.

Rapportoversikt
Rapportoversikten som teller mer enn 80 forskjellige rapporter er delt opp i 5 kategorier.

Rapportoversikt

  • Besøkende: Hvor mange besøkende og i hvor stor utstrekning har de brukt innholdet. Eks. rapporter som viser unike besøkende, sidevisninger og gjennomsnittlig tid på nettstedet, samt teknisk informasjon som skjermoppløsninger og operativsystem.
  • Trafikkilder: Rapporter over hvor besøkende kommer fra og hvordan de har funnet frem til nettstedet. Direkte trafikk, henvisningsnettsteder og trafikk fra søkemotorer med oversikt over hvilke søkeord og uttrykk som er brukt for å finne ditt nettsted.
  • Innhold: Rapporter over hvordan besøkende har navigert på nettstedet. Eks. rapporter over de mest besøkte sidene, nettstedsøk med oversikt over søkeord besøkende har brukt, navigeringssammendrag, etc. Du får dermed en lett oversikt over landingssider som fungerer bra og ikke fungerer så bra.
  • Mål: Oversikt over konverteringer og traktvisualiseringer. Sett opp trakter og se hvordan de ulike prosessene besøkende må gjennom fungerer. Her setter du opp trakter etter de mål som er definert for nettstedet.
  • Netthandel: Oversikt over e-handelsaktivitet. Eks. rapporter over totalinntekter, konverteringsfrekvens, produktoversikt og transaksjoner. NB: Kreves at det legges til sporingskode på kvitteringssiden i nettbutikken.

Sammen vil disse rapportene gi deg en god oversikt og viktig informasjon om bruken av ditt nettsted.

Konverteringsrate
Konverteringsraten er forholdet mellom hvor mange som besøker ditt nettsted og hvor mange som utfører en ønsket handling. En ønsket handling kan være salg, registrering, forespørsel, nedlasting eller lese en bestemt side. Mer besøk på nettstedet er fint, men fokuser på konverteringer. Er salg målet med nettstedet, er det viktig å konvertere de besøkende til kunder.

Spor alt
Det meste lar seg spore og lages rapporter på i GA om du setter det opp riktig. Sporingskoden, som er en JavaScript-kode som legges til på nettsidene, kan spore trafikk på tvers av subdomener og domener, nedlastning av filer og selvsagt alle innholdselement som kjøpsknapper etc. Du kan også spore innhold i Adobe Flash.

Kampanjesporing
GA kan spore alle typer kampanjer om det er e-postkampanjer, bannere på nettaviser, offline kampanjer, etc. Det gir deg mulighet til å se hvilke annonser- og tekster som gir best avkastning og du kan dermed optimalisere dine kampanjer for å få økt konvertering. GA er integrert med AdWords, annonseprogrammet til Google, som gjør det lettere å måle effekten av kampanjer i AdWords.

Filter og segmentering
Filtrer informasjonen som kommer til kontoen din for å få nøyaktige rapporter. Eks. utelat interntrafikk fra din egen bedrift og samarbeidspartnere. Det er kundene du er interessert i. Du kan rapportere kun fra et underdomene eller en katalog, noe som kan være nyttig om det er underavdelinger med egne områder på nettstedet.

Segmentering

Segmenter ulike typer brukere, eks. besøkende, medlemmer og kunder. Del de besøkende opp etter hvilke geografiske regioner eller byer de kommer fra. Dermed kan du bedre tilpasse målrettede kampanjer. Google har mange predefinerte segment og man kan lett legge til sine egne om man ønsker det.

Trakter
Sett opp trinnvis oversikt (trakter) for viktige prosesser på ditt nettsted, f.eks. kjøpsprosessen. Finn ut hvor kjøpet blir avbrutt med å se på hvilket trinn i prosessen de besøkende faller av. Analyser og utfør tiltak. Et eksempel kan være en lånesøknad. Hvis søknadsprosessen er for tidkrevende eller komplisert, eller forespørsler om sensitiv økonomiinformasjon kommer for tidlig i prosessen, kan det føre til at kundene avbryter prosessen.

Fordeler

  • Gratis og ikke behov for egen drift
  • Brukervennlig
  • Enkelt å installere
  • Omfattende og skalerbart
  • Lav responstid med tydelige presentasjoner
  • Dynamisk med forbedringer og oppdateringer
  • Integrert med AdWords

Beste praksis

  • Definer gode mål – gjør de enkle og logiske
  • Lag et godt oversiktsbilde i GA, slik at alle bruker dataene og bruk rapportene regelmessig
  • Bruk tiden til å analysere, ikke på verktøyet
  • Se på trender over tid og ikke heng deg opp i enkelttall
  • Webanalyse er en kontinuerlig syklus: Mål – analyser – utfør tiltak

Kom i gang
Google Analytics er et nyttig verktøy for å øke salg/promotere ditt varemerke, med store muligheter for å redusere interne kostnader og øke brukeropplevelsen. Er brukeropplevelsen bra, så kommer kundene ofte tilbake.

Gå til www.google.no/analytics og registrer deg i dag. Legg inn sporingskoden eller få din leverandør til å gjøre det. Sett av litt tid til å sette deg inn i GA og dermed er du i gang.

“First rule of usablity: Pay attention to what users do, not what they say.” - Jakob Nielsen

Artikkelen er publisert i Web Magasin Nr. 02/2009 | skjermbildene er hentet fra www.vestforsk.no