Google Webmaster Tools (Google - Verktøy for nettredaktører) er et verktøy som alle nettstedansvarlige bør bruke. Verktøyet gir mange gode og oversiktlige rapporter for synlighet og tekniske anbefalinger til forbedringer for ditt nettsted. Om du ikke bruker Google Webmaster Tools, så er det nå på tide å ta det i bruk.
Juster parameterinnstillinger
Justeringer av parametre gir deg muligheten til å definere hva Google sine søkemotorroboter skal ignorere og dermed påvirke hva Google viser i sine søkeresultater. Funksjonen gir deg mulighet til å unngå dupliserte nettadresser og en mer effektiv gjennomsøking for søkemotorrobotene til Google.
Logg inn i Google Webmaster Tools: Konfigurasjon av nettsted -> Innstillinger. Nederst finner du: Administrasjon av parametre. Klikk på: Juster parameterinnstillinger >>
Fjern uønskede parametre fra indekseringen hos Google med: Legg til parameter. Du finner gjerne også en liste fra Google om hvilke parametre du kan filtrere ut. NB: Dette bør gjøres av noen som kjenner nettstedets oppbygging.
Husk at dette ikke nødvendigvis filtrerer ut alle parametrene; i informasjonen til Google Webmaster Tools står det: ”Merk: Selv om Google vurderer mottatte forslag, kan vi ikke garantere at vi tar dem til følge i hvert tilfelle.”
Kampanjeparametre i Webtrends
Google fjerner selv parametrene som brukes i AdWords. Bruker du andre verktøy for å måle kampanjer, eksempelvis Webtrends, så må det gjøres manuelt. Det gjøres på følgende måte:
Google Webmaster Tools: Administrasjon av parametre
For å finne oversikter over parametre gjøre man et søk i Google – dessverre ikke 100 % korrekte søkeresultater, men et godt utgangspunkt:
WT site:www.nettstednavn.no
og får dermed en oversikt om det kan være feilkilder til kampanjemåling, siden søkeresultatene linker til ditt nettsted med kampanjeparametre og besøkende kommer via organisk søk. Eksempel på link: www.nettstednavn.no/kampanjeside.html?WT.mc_id=Digi_Kurs. Husk at en feilkilde her kan være tidligere besøkende som bokmerker en side med kampanjeparametrene intakt og på den måten sørger for at en kampanje ”aldri dør”.
Selv om du får opp mange treff med denne metoden, så er ikke nødvendigvis alle søkeresultatene feil. Sjekk resultatene du får opp og se hvordan du kan filtrere ut de som ikke skal være der med Google Webmaster Tools.
Canonical URL
Bruken av ”Canonical URL” er en god metode som bør støttes av de fleste moderne publiseringssystem. Søkemotorrobotene til Google, Microsoft og Yahoo! forholder seg til dem og ser dermed bort fra element, eksempelvis parametre som kan påvirke indeksering av innhold og at det fremstår som duplisert. Disse legges i <head> på hver side. Med utgangspunkt i URL eksemplet over bør den se slik ut:
<link rel="canonical" href="www.nettstednavn.no/kampanjeside.html " />
Les mer om Canonical URL hos SEOmozBlog
Koblinger til nettstedet
En annen rapport i Google Webmaster Tools der du kan lete opp hvem som linker til deg med kampanjeparametre og dermed kan kontakte dem for å be de fjerne linkene. Google Webmaster Tools: Nettstedet ditt -> Koblinger til nettstedet.
Konklusjon
Vår erfaring at alle som har kampanjeparametre som kan påvirke søkeresultatene til Google bør bruke verktøyet og gjøre denne jobben. Du vil dermed ha mere relevante søkemotorresultat og et mindre grunnlag for feilkilder i webanalysen.