Norges største forretnings- og teknologikonferanse om søk ble avholdt i Oslo. Konferansen er arrangert av IKT-Norge sammen med større aktører innen søketeknologi i Norge. Men hvorfor var ikke Google representert?
Flere gode foredrag, der Sue Feldman, Research Vice President IDC, var den absolutt beste og hadde de mest interessante synspunktene og innspillene. Konferansen er til neste år også og er hermed anbefalt.
Utfordringer for søk
- Samle tilgang til all forskjellig informasjon i et brukergrensesnitt
- Kople ulike teknologier sammen for å bedre brukertjenestene
- Forbedre HCI (menneske/maskin grensesnitt) med en mer menneskelig tilnærming fra søkemotorene
Fremtidens søketeknologier må være i stand til å ha en dialog med brukeren og dermed kunne oppføre seg som et menneske med å forstå og føre en dialog på tilsvarende måte. Søk vil være integrert i alle applikasjoner i fremtiden.
Omsetning på søkeordsannonser
- 30 % av alle søk blir gjort med ”de fire store”: Google, Yahoo, MSN og AOL
- 70 % blir gjort av ”alle andre”, mindre søkemotorer, interne søk, etc.
Det interessante her er at sistnevnte utgjør 37,6 % av omsetningen på søkeordannonser. Det er derfor ingen som er ”alene” om markedet. NB: Annonsemarkedet på internett har bare så vidt tatt av!
Gir best konverteringsrate
- Annonser i søkemotorer
- Kataloger
- Organiske søkeresultat
Nye grensesnitt på søk
- www.searchme.com – Cover Flow visning av søkeresultater (BETA!) – veldig interessant. Krever registrering
- www.spaceworld.no – Dynamisk søk; globalt og kategoribasert
- www.easyask.com – Kommersielt produkt, men gir en klar indikasjon på utviklingen
Foredragene fra konferansen – dessverre legger ikke IDC ut sitt foredrag.