Webanalyse hjelper din virksomhet til å bedre forstå hvordan besøkende oppfører seg og hvordan nettstedet skal optimaliseres for best mulig måloppnåelse og konvertering.
Sett klare mål
Mål til nettsteder kan være alt fra å selge produkter, lese en enkeltside eller laste ned et dokument. Målene for virksomheten må være klart definerte og nettstedet skal være med å bygge opp rundt disse målsetningene.
Uten webanalyse vet du ikke hvor mange som besøker nettstedet og hva de gjør der. Hovedpoenget er å få dine besøkende til å gjøre det som er målene til nettstedet. Du vet heller ikke hva som fungerer og ikke på nettstedet. Dermed kan man lettere avdekke feil og mangler og straks rette dem opp. Uten webanalyse er det i beste fall ”kvalifisert” synsing som bestemmer form og oppbygging av nettstedet og det er ikke det bra nok.
Oversiktsbilde i Google Analytics
Verktøy for webanalyse
Det er flere gode verktøy innenfor fagfeltet. Det verktøyet jeg bruker mest selv er Google Analytics. Verktøyet er gratis og lett å sette i gang med. Les mer om hva du bør tenke på og hva verktøyet kan brukes til:
Se trender
Brukermønster og preferanser vil stadig endre seg og med webanalyse vil du se trender i markedet og kunne imøtekomme disse raskt og på en god måte. Økt krav til kvalitet og funksjonalitet på nettsteder fra de besøkende og en stadig mer utstrakt bruk av sosiale media er gode eksempler her.
Du skal bli eksperten
Analyserer og gjør endringer basert på analysen, dermed vil du øke verdien av nettstedet både for deg og dine besøkende. Du må tenke utover volumtall og konsentrere seg om helhetlig, ofte multikanal, analyse og dermed få en optimalisert løsning. Ofte er det små forandringer til som fører til bedre resultater.
Optimalisering I
Dette er den første artikkelen for optimalisering av nettsteder, som tar for seg ulike verktøy og strategier nettstedsansvarlige bør kjenne til. Artikkelserien skrives for bloggen til Akademika.