Nødvendige Google verktøy

Google sine verktøy Webmaster Tools, Analytics, AdWords og Website Optimizer er alle nyttige verktøy som man må kjenne til for å ha et nettsted som er best mulig tilpasset brukerne.

Google Verktøy

Webmaster Tools
Verktøy for å forbedre nettstedets synlighet i Googles søkeresultater. Med dette verktøyet får du tilbakemelding fra Google på problemer søkemotorrobotene har med å indeksere innholdet og nyttige hjelpemidler for å gjøre nettstedet ditt bedre og øke synligheten.

Få tilgang til rapporter som toppsøk med plasseringer i søkemotorresultatene, oversikt over søkeord, gjennomsøkingsfeil som robotene har ved indeksering og koblinger til nettstedet for å nevne noen.

Det finnes også verktøy for å lage nettstedskart (sitemap.xml) og tilpasning av filen robots.txt . Robots.txt har etter hvert blitt en standard som forteller søkemotorene hva som kan indekseres og hva som ikke skal indekseres.  Ved et tilfelle var det en bedrift som hadde fått indeksert deler av intranettet. Etter å ha meldt dette via verktøyet, så fjernet Google det i løpet av et par timer.

AdWords
AdWords er Google sitt annonsesystem, der man byr på annonseplass koblet til spesifikke søkeord. Annonsører kan dermed nå alle som søker etter deres produkter eller tjenester og du kan på den måten skaffe relevant trafikk til ditt nettsted. Annonsene er ofte referert til som sponsede lenker og på Googles søkeresultater vises de i høyremargen

Begynn med enkle annonser for dine produkter og tjenester og utvid disse etter hvert du blir mer kjent med verktøyet. Har du mange annonser, så bruk AdWords Editor – programvare for lettere å håndtere mange søkeord og kampanjer.

Husk at det er du som er eksperten på dine produkter og du bør derfor ha oversikten over annonsene og opparbeide deg kompetanse på hva som virker og ikke virker for stadig å forbedre og øke salget.

Google Website Optimizer
Verktøy for testing og optimalisering av nettsteder, der du kan øke verdien av dine eksisterende nettsteder og trafikken på nettstedet.

Med en god testmetodikk, riktig konfigurasjon og måling av resultater, vil verktøyet optimalisere nettstedet for en best mulig brukeropplevelse og dermed øke konverteringen.

Start gjerne med å teste kjøpsknapper og plasseringer av element på sidene, ofte er det lite som skal til for å øke konverteringene. Det er flere eksempler på at bare ved å gjøre ”call to action”-elementer tydeligere, så øker også konverteringen.

Google Analytics
Webanalyse er fundamentet for utviklingen og vedlikeholdet av et godt nettsted. Analyse av web-bruken er en god måte å bli kjent med besøkende og se hvordan de bruker nettstedet. På den måten kan du lettere se hvilke strategiske tiltak du må gjøre for å forbedre brukeropplevelsen og for å selge dine varer og tjenester. Webanalyse avdekker fort svakheter ved nettstedet som du dermed straks kan forbedre.

Uten webanalyse blir det fort bare synsing om hva som fungerer og ikke fungerer på nettstedet. Husk at et godt nettsted er viktig for din varemerkebygging.

Husk å måle alt. Ofte er det små endringer som skal til for å øke konverteringen på ditt nettsted!

Artikkelen er tenkt publisert i Web Magasin Nr. 01/2010

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *