Kom i gang med Google Analytics

Google Analytics (GA) er et kraftig og profesjonelt webanalyseverktøy som brukes fra enkle hjemmesider til de større nettbutikkene. Verktøyet er brukervennlig og gir deg gode og oversiktlige rapporter. Verktøyet er i tillegg gratis og er et av de beste på markedet.

Egendefinert samling av rapportsammendrag

Bygg opp dine egne tilpassede rapporter og få dem tilsendt på e-post regelmessig. Ansatte, gjerne med ulike roller i bedriften, kan selv bruke og tilpasse de visningene og rapportoversiktene de vil ha. Din bedrift har dermed et godt verktøy for optimalisering av nettstedet med tanke på brukeropplevelse og konvertering.

Blind uten
Webanalyse er en god måte å bli kjent med besøkende og hvordan de bruker nettstedet. På den måten kan du lettere se hvilke strategiske tiltak du må gjøre for å forbedre brukeropplevelsen og for å selge/promotere dine varer og tjenester. Webanalyse avdekker fort svakheter ved nettstedet som du dermed straks kan forbedre.

En viktig huskeregel er at du også kan gjøre det som fungerer bra enda bedre. Hos en kunde var Topp 5 produkter på forsiden den mestselgende. Ved å flytte den lenger opp på siden fikk kunden solgt enda mer.

Uten webanalyse blir det fort bare synsing om hva som fungerer og ikke fungerer på nettstedet. Husk at et godt nettsted er viktig for din varemerkebygging.

Rapportoversikt
Rapportoversikten som teller mer enn 80 forskjellige rapporter er delt opp i 5 kategorier.

Rapportoversikt

  • Besøkende: Hvor mange besøkende og i hvor stor utstrekning har de brukt innholdet. Eks. rapporter som viser unike besøkende, sidevisninger og gjennomsnittlig tid på nettstedet, samt teknisk informasjon som skjermoppløsninger og operativsystem.
  • Trafikkilder: Rapporter over hvor besøkende kommer fra og hvordan de har funnet frem til nettstedet. Direkte trafikk, henvisningsnettsteder og trafikk fra søkemotorer med oversikt over hvilke søkeord og uttrykk som er brukt for å finne ditt nettsted.
  • Innhold: Rapporter over hvordan besøkende har navigert på nettstedet. Eks. rapporter over de mest besøkte sidene, nettstedsøk med oversikt over søkeord besøkende har brukt, navigeringssammendrag, etc. Du får dermed en lett oversikt over landingssider som fungerer bra og ikke fungerer så bra.
  • Mål: Oversikt over konverteringer og traktvisualiseringer. Sett opp trakter og se hvordan de ulike prosessene besøkende må gjennom fungerer. Her setter du opp trakter etter de mål som er definert for nettstedet.
  • Netthandel: Oversikt over e-handelsaktivitet. Eks. rapporter over totalinntekter, konverteringsfrekvens, produktoversikt og transaksjoner. NB: Kreves at det legges til sporingskode på kvitteringssiden i nettbutikken.

Sammen vil disse rapportene gi deg en god oversikt og viktig informasjon om bruken av ditt nettsted.

Konverteringsrate
Konverteringsraten er forholdet mellom hvor mange som besøker ditt nettsted og hvor mange som utfører en ønsket handling. En ønsket handling kan være salg, registrering, forespørsel, nedlasting eller lese en bestemt side. Mer besøk på nettstedet er fint, men fokuser på konverteringer. Er salg målet med nettstedet, er det viktig å konvertere de besøkende til kunder.

Spor alt
Det meste lar seg spore og lages rapporter på i GA om du setter det opp riktig. Sporingskoden, som er en JavaScript-kode som legges til på nettsidene, kan spore trafikk på tvers av subdomener og domener, nedlastning av filer og selvsagt alle innholdselement som kjøpsknapper etc. Du kan også spore innhold i Adobe Flash.

Kampanjesporing
GA kan spore alle typer kampanjer om det er e-postkampanjer, bannere på nettaviser, offline kampanjer, etc. Det gir deg mulighet til å se hvilke annonser- og tekster som gir best avkastning og du kan dermed optimalisere dine kampanjer for å få økt konvertering. GA er integrert med AdWords, annonseprogrammet til Google, som gjør det lettere å måle effekten av kampanjer i AdWords.

Filter og segmentering
Filtrer informasjonen som kommer til kontoen din for å få nøyaktige rapporter. Eks. utelat interntrafikk fra din egen bedrift og samarbeidspartnere. Det er kundene du er interessert i. Du kan rapportere kun fra et underdomene eller en katalog, noe som kan være nyttig om det er underavdelinger med egne områder på nettstedet.

Segmentering

Segmenter ulike typer brukere, eks. besøkende, medlemmer og kunder. Del de besøkende opp etter hvilke geografiske regioner eller byer de kommer fra. Dermed kan du bedre tilpasse målrettede kampanjer. Google har mange predefinerte segment og man kan lett legge til sine egne om man ønsker det.

Trakter
Sett opp trinnvis oversikt (trakter) for viktige prosesser på ditt nettsted, f.eks. kjøpsprosessen. Finn ut hvor kjøpet blir avbrutt med å se på hvilket trinn i prosessen de besøkende faller av. Analyser og utfør tiltak. Et eksempel kan være en lånesøknad. Hvis søknadsprosessen er for tidkrevende eller komplisert, eller forespørsler om sensitiv økonomiinformasjon kommer for tidlig i prosessen, kan det føre til at kundene avbryter prosessen.

Fordeler

  • Gratis og ikke behov for egen drift
  • Brukervennlig
  • Enkelt å installere
  • Omfattende og skalerbart
  • Lav responstid med tydelige presentasjoner
  • Dynamisk med forbedringer og oppdateringer
  • Integrert med AdWords

Beste praksis

  • Definer gode mål – gjør de enkle og logiske
  • Lag et godt oversiktsbilde i GA, slik at alle bruker dataene og bruk rapportene regelmessig
  • Bruk tiden til å analysere, ikke på verktøyet
  • Se på trender over tid og ikke heng deg opp i enkelttall
  • Webanalyse er en kontinuerlig syklus: Mål – analyser – utfør tiltak

Kom i gang
Google Analytics er et nyttig verktøy for å øke salg/promotere ditt varemerke, med store muligheter for å redusere interne kostnader og øke brukeropplevelsen. Er brukeropplevelsen bra, så kommer kundene ofte tilbake.

Gå til www.google.no/analytics og registrer deg i dag. Legg inn sporingskoden eller få din leverandør til å gjøre det. Sett av litt tid til å sette deg inn i GA og dermed er du i gang.

“First rule of usablity: Pay attention to what users do, not what they say.” – Jakob Nielsen

Artikkelen er publisert i Web Magasin Nr. 02/2009 | skjermbildene er hentet fra www.vestforsk.no