- Hva vektlegger brukerne
- Nødvendig informasjon i din nettbutikk
- Økt konverteringsrate
Tillit er essensielt for brukerne for å skape trygghet og dermed gjennomføre en netthandel. Tillit og trygghet får kundene gjennom opplevelsen og helhetsinntrykket av nettbutikken.
Hva vektlegger brukerne
Klar navigasjon, lettleselig tekst og pålitelighet til innholdet er de viktigste faktorene for at brukerne skal få tillit til nettstedet ditt (Forrester Research, 2006). De vanligste feilene på nettsteder er uklare menypunkt, liten tekst og dårlig kontrast, samt vanskelig å finne linker til viktig informasjon som personvern.
NØDVENDIG INFORMASJON I DIN NETTBUTIKK
For å skape størst mulig trygghet hos kundene, ved siden av gode produkttekster og bilder, bør følgende informasjon være med i nettbutikken.
Kundesenter
Kontaktinformasjon til support med e-postadresse, med garanti om svar innen et bestemt tidsrom. Gjerne også Chat-funksjon, slik at man kommer i kontakt med en kundebehandler med en gang.
Kundens rettigheter som levering og tidsfrister, salgsbetingelser, personvern, retur og feil på levering. Kundesenteret bør også inneholde en FAQ, noe som vil redusere antall henvendelser.
Betalingsinformasjon
Priser på frakt og ulike betalingsløsninger som nettbutikken støtter må være lett tilgjengelig. 52,1 % avbryter handelen i handlekurv, mange fordi informasjon om frakt er skjult (MarketingSherpa, 2007).
Om oss
Kjerneinformasjon om din bedrift må være lett tilgjengelig (Nielsen Norman Group, 2007). Siden bør innholde kontaktinformasjon med lokalisering, presentasjon av daglig leder og styre, organisasjonsnummer og kort historikk. Helst med bilder av personer som blir presentert. Gjør gjerne innholdet personlig og direkte.
Handlekurv
Betalingsløsningene må være sikre og brukervennlige. Er det vanskelig å registrere seg eller å fullføre handelen, så går kunden til en annen. Ved registrering av ny kunde må nettbutikken kun spørre etter nødvendig informasjon. Undersøkelser viser at vanskelige registreringsrutiner gjør at mange brukere faller fra i prosessen (Nielsen Norman Group, 2007).
Sørg for at alternative betalingsløsninger for alle målgruppene er på plass i din nettbutikk. Alternative betalingsløsninger er hovedgrunnen til at andelen som forlot handlekurv uten å fullføre handelen gikk ned 7,7 % (59,8 % til 52,1 %) fra 2006 til 2007 (MarketingSherpa, 2007).
Økt konverteringsrate
Har din bedrift oppfylt disse kravene, så vil flere trygge kunder handle hos dere. Tillit og trygghet vil bidra til mer lojalitet fra kundene og vil være salgsfremmende og salgsutløsende. Benytt gjerne verktøy som Google Analytics eller tilsvarende for å oppnå gode analyser.