Brukersegmentering

Uavhengig av hvilket webanalyseverktøy du bruker er det viktig å bruke segmentering for å bedre forstå oppførselen til de besøkende på ditt nettsted. Segmentere er å dele opp de besøkende i ulike typer, siden ikke alle nødvendigvis har de samme intensjoner eller ønsker.

Hvis du vil ha best mulig innsikt i hvordan dine besøkende bruker ditt nettsted, trenger du å segmentere dataene for å unngå generalisering. Eksempler på generalisering er å se på kun gjennomsnittstid på nettsted eller hvor mange som har brukt det interne nettstedsøket. Det sier seg selv at disse tallene vil variere hos de ulike besøkstypene.

Forstå dine besøkende
Det er viktig å forstå hva vi rapporter og hvilke data som fører til at vi må gjøre endringer eller justeringer på nettstedet. For å få en bedre oversikt må du dele opp i besøkstyper og analysere de ulike gruppene. Dette er webanalyse i praksis. Det er for eksempel viktigere at besøkende som er innlogget gjennomfører handleprosessen uten å avbryte, enn om det er førstegangsbesøkende på ditt nettsted som gjør det. Det er selvsagt viktig å optimalisere for begge typer besøkende, men det vil kanskje kreve ulike tiltak.

Eksempler på segmentering

  • Gratis trafikk: Organisk søk og direkte trafikk
  • Engasjerte besøkende som er innom 3 sider eller flere
  • Besøkende fra ulike kampanjetyper; eks. e-post eller et banner hos en nettavis
  • Besøkende som har vært mindre enn 5 sekunder på nettstedet og dermed ikke er så relevante

Kampanjesegmentering
Se hvilke kampanjer som fungerer best og som gir nettstedet ditt flest konverteringer. Konvertering er den delen av de besøkende som gjør en ønsket handling på nettstedet, dette kan være en bestilling eller et kjøp. Er det kampanjer via e-post, TV eller AdWords som gir flest konverteringer? Uansett så er det viktig å måle disse kampanjene for stadig å forbedre og øke konverteringen på ditt nettsted. Lag et oppsett på hvordan du skal måle kampanjer og bruk nødvendige verktøy for å merke/segmentere disse, slik at dataene som kommer inn gjør det lett å få mer detaljert informasjon og analysere kampanjene.

Sammenlign konverteringsfrekvensene på forskjellige segmenter. For eksempel om e-postkampanjer har en konverteringsfrekvens på 5 % i forhold til PPC (betal per klikk – ofte en AdWords annonse) med 3,5 %, men det er betydelig mer PPC-trafikk enn e-posttrafikk, så kan det være bedre å bruke tid og innsats på optimalisering av PPC-kampanjene enn e-postkampanjene. Det er med andre ord viktig å se sammenhenger og hvor det er riktig å sette inn ressursene.

Registreringsskjema
Registreringsskjema gir deg en god mulighet til å segmentere ulike typer besøkende etter kjønn, alder, interesseområder, osv. Disse opplysningene kan igjen brukes til å skreddersy tilbud og kampanjer rettet direkte mot de ulike segmentene.

Google Analytics
De fleste webanalyseverktøy har støtte for segmentering, der et av de bedre er Google Analytics (GA). Verktøyet har mange forhåndsdefinerte segment og Google legger stadig til nye. Du kan lett bygge opp dine egne segment med en dra-og-slipp funksjon og legge disse til for å få en bedre oppdeling av dine besøkende. På nettet finner du flere oppsett på de segmentene du måtte ønske deg.

I Google Analytics får du frem segment ved å bruke rullegardinmenyen Avanserte segmenter plassert på toppen av rapporttabellene.

Oversikt over standardsegmenter og egne tilpassede segmenter
Oversikt over standardsegmenter og egne tilpassede segmenter. I Google Analytics kan du se på opptil 4 segment samtidig

Oversikt over e-handel med valgte segment
Oversikt over e-handel med valgte segment

Utfordrende og interessant
Segmentering er utfordrende, men veldig interessant. Segmentering vil fortelle deg mer om dine besøkende, gjøre et lettere å se trender og gi deg en unik mulighet til å dele opp webanalysen til å gjelde for ulike besøkstyper. På den måten får du viktig informasjon for å optimalisere ditt nettsted og tilpasse det best mulig for ulike besøkstyper.

Artikkelen er publisert i Web Magasin Nr. 04/2009

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *