Domenestrategi

Domenestrategi

  • Domenenavn
  • Bruk av flere domener
  • Subdomener eller underkatalog

Velg et godt og gjerne et kort domenenavn som blir assosiert med dine produkter, som standard er dette ofte firmanavnet. Det er viktig å sette domenestrategi i sammenheng med søkemotoroptimalisering, siden det blir lagt betydelig vekt på av søkemotorer som Google.

DOMENENAVN

  • .no for norske bedrifter og rettet mot det norske marked
  • .com for kommersielle nettsteder i USA, men kan også brukes av andre hvis markedsføringen er rettet mot USA
  • .eu i Europa generelt

Ikke bruk toppnivådomener som .net som er for nettverk-infrastruktur, og .org som er for ikke-kommersielle organisasjoner eller andre organisasjoner som ikke plasseres innenfor andre toppnivådomener (Wikipedia). Men det kan være fornuftig å ha disse domenene for selv å ha kontrollen på dem og dermed hindre misbruk. Noe som firmaer med kjente merkenavn og sider med høy PageRank, kvalitetsmål brukt av Google, ofte får erfare.

Ukurante toppnivådomener som .biz og .info bør ikke benyttes i hele tatt, siden de er mye misbrukt og dermed blir lagt lite vekt på av søkemotorene.

BRUK AV FLERE DOMENER
Unntaket er ulike språkversjoner som retter seg mot utenlandske marked. Bruk da samme domenenavn og de respektive toppnivådomener som gjelder for de landene markedsføringen er rettet mot, eksempel .de for Tyskland.

Nettsteder med norsk innhold bør ha et .no-domene som er for norsk informasjon og som da blir prioritert i søkemotorer som retter seg mot målgrupper i Norge. Fysisk lokalisering av servere blir også tatt hensyn til, så bruk helst et webhotell som har serverne sine i Norge.

Flere domener
Har du likevel flere domener og vil at de også skal peke mot ditt nettsted, så setter du det opp med en 301 omdirigering til ditt primærdomene (Wikipedia), slik at søkemotorroboter som indekserer innholdet i din nettbutikk ser at dette er en permanent omdirigering.

Ikke ha flere domener med samme innhold, også kjent som duplisert innhold. Det er en ofte benyttet metode ved juks for å komme høyere opp i resultatene til søkemotorene og du risikerer å bli utestengt fra søkemotorene. Google har gjort det ved flere tilfeller.

SUBDOMENER ELLER UNDERKATALOG
Underkatalog er mest hensiktmessige å bruke med hensyn til søkemotoroptimalisering. Subdomener kan lett tas som søkemotoroptimaliseringsspam.

Om bloggen legges på et underdomene vil ingen av disse linkene tilføre hoved-domenet noe rangeringspotensiale. Om bloggen i stedet for hadde blitt lagt i en underkatalog ville det løfte rangeringspotensialet til hele nettstedet (Black Hat SEO, 2007)

Subdomene
NAVN.ctrl.no
Eksempel: blogg.ctrl.no

Underkatalog
www.domene.no/NAVN
Eksempel: www.ctrl.no/blogg/

Legger du til ny språkversjon på dine sider anbefales det å bruke www.DOMENENAVN.no/en/ for engelsk versjon. Din bedrift trenger da ikke å begynne på nytt med oppbygging av PageRank med et nytt domene. Senere kan katalogen omdirigeres til nytt domene for å ta med effekten og PageRank. Det er viktig å merke seg at PageRank gjelder for enkeltstående nettsider og ikke for hele nettsted. Man kan likevel risikere å gå ned i PageRank senere.

Retningslinjene søkemotorene gir oss, sier hva som bør gjøres ved oppsett av domene og hvordan det er mest hensiktsmessig å legge opp strukturen på ditt nettsted.