404 feil – Siden finnes ikke med Google Analytics og Webmaster Tools

Hvis nettadressen ikke blir funnet i nettleseren får du som regel opp “Siden finnes ikke” (Page Not Found). Denne feilen har statuskode 404 og er ofte referert til som en 404 feil.
404 feil - siden finnes ikke / page not found

404 feil skyldes ofte feilstaving, feillenking eller andre brukerfeil. Det er derfor viktig at nettstedet har en feilside som sender alle feiladresser til en god og informativ feilside. Dette er noe din leverandør bør tilby som standard. Husk at dette kan være det første møtet en besøkende har med ditt nettsted og blir lett en veldig dårlig brukeropplevelse. Får du opp en dårlig feilside, så går du tilbake og kommer som regel aldri tilbake.

404 feilside

  • God og informativ feilside – med muligheter for videre navigasjon
  • Mål 404 siden for å se trafikken – det er ofte mer besøk enn du tror
  • Lag gode rapporter – da har du kontroll og kan rette fort opp i feilene

Google Webmaster Tools (Verktøy for nettredaktører)
Bruk verktøy for nettredaktører til å se sider som ikke er funnet på ditt nettsted.
Feilsøking -> Gjennomsøkingsfeil. Velg fanen: Ikke funnet. Der ser du hvilke sider som ikke er funnet på ditt nettsted. Klikker du på linkene til høyre, “Koblet til fra”, får du en oversikt over interne og eksterne linker. Da er det lettere å rette opp i feilene.

Hvis nettstedet har lagt om sin nettadressestruktur eller har fjernet sider, så er det viktig at disse blir omdirigert med en permanent viderekobling (301 redirect). Dette forteller brukere og søkemotorer at nettstedet ditt er flyttet permanent. Er det feil, så er det viktig at man retter opp disse fort og gir beskjed til samarbeidspartnere om å bruke riktige linker inn til dere.

Google tilbyr en Webmaster Tools 404 widget for å tilpasse og gjøre 404 siden din optimal.

Spor 404 feilsider i Google Analytics
VKI Studios har kommet opp med hvordan du kan spore 404 feil ved hjelp av filter i Google Analytics (GA). Er du administrator, så er det bare å legge det inn.

Trinn 1: Spor 404-sider
Spor 404-sider

  • Tilpasset filter – Avansert
  • Felt A -> Trekk ut A: Sidetittel | Siden finnes ikke
    NB: Du bør ha en unik tittel for 404 siden, den settes inn her
  • Felt B -> Trekk ut B: Forespørsels-URI | (.*)
  • Utdata til -> Konstruktør: Forespørsels-URI | $A1$B1
  • Ja – Ja – Ja – Nei

Trinn 2: Full Referral URL (Viser eksakt URL og ikke bare henvisningsdomene for trafikk)
Full Referral URL

  • Tilpasset filter – Avansert
  • Felt A -> Trekk ut A: Henvisning | (.*)
  • Felt B -> Trekk ut B
  • Utdata til -> Konstruktør: Brukerdefinert | $A1
  • Ja – Nei – Ja – Nei

Trinn 3

  • Gå til rapporten Innhold etter tittel
  • I nedtrekksmenyen over tabellen – velg «Brukerdefinert verdi»
  • Velg «Filtrer side:» og filtrer med tittel på siden. Med eksemplet over: Siden finnes ikke
  • Velg «Legg til i oversikten» øverst for å lagre dette til senere bruk

Opprett også egendefinerte varsler (Alerts) i Intelligence til å varsle deg om 404 feil. Det vil gi deg store innsparinger ved f.eks. en kampanje som ikke er tagget riktig. Mange har gjort feil her og det er bokstavelig talt penger ut av vinduet.

Egen profil
Bruk gjerne en egen profil for teknisk ressurs. Først og fremst for at det det ikke skal påvirke sidevisningene i hovedprofilen, siden man ofte har gjort et større arbeid for å få riktige data inn i analysene.

Husk at en god 404 feilside er viktig å ha på plass på ditt nettsted. Har du ikke det, så mister du både besøkende og konverteringer.

Oppdatert 14. juni 2011

1 Comment

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *