For tredje året på rad ble SEM konferansen i regi av INMA arrangert i Oslo. Første dagen begynte med executive seminars med litt mer fordypning i de enkelte tema og konferanse de to siste dagene. Jeg og Torstein deltok alle tre dagene.
Beste fordrag
- 21 Secrets of Top Converting Websites, Bryan Eisenberg
Helhetstankegang i design/layout på nettstedet. Sørg alltid for at ”Lukten av informasjon” er til stede og minn brukerne om tilbud på hver side gjennom hele prosessen. Rydd bort unødvendig ”støy”
Foredrag: bit.ly/21secrets - Search Analytics – Executive seminar, Matt Bailey
Engasjert og underholdende som Bryan. Matt understreker at 90% i brukervennlighet er kontrast, et område der vi vet at mange feiler. Bruk svart tekst på hvit bakgrunn - sammen med normal fontstørrelse. Undersøkelse fra Stanford University viser at sider med god kontrast, gode fonter og god layout er de mest troverdige nettstedeneEn annen presentasjon, men med mye av det samme innholdet - The mobile (r)evolution, Ian Carrington, Google
50% i Norge har smarttelefon og i 2013 vil flere bruke internett på mobil enn på PC. Ian snakket om viktigheten med åpenhet og demonstrerte flere applikasjoner under foredraget:- Googles: Lar deg ta bilde av et objekt, eks. maleri eller bygning og dette blir identifisert og du får mer informasjon via nettet
- Google Translate: Noe jeg selv bruker mye med min spanske og brasilianske familie. Oversett og la telefonen snakke for deg
Beste stand
Google - der ikke bare folkene ved standen var ekstra hyggelige og imøtekommende - men er også de som laget mest liv for konferansedeltagerne med Pegman konkurransen og bød oss på Google Cookies i pausene.
All ære til Ola Hanø og resten av arrangementskomiteen i INMA. Jeg vil også spesielt takke Caspar for hyggelige konferansedager.