Hopp til innhold

  • Hva vektlegger brukerne
  • Nødvendig informasjon i din nettbutikkTrygge kunder kjøper mer
  • Økt konverteringsrate

Tillit er essensielt for brukerne for å skape trygghet og dermed gjennomføre en netthandel. Tillit og trygghet får kundene gjennom opplevelsen og helhetsinntrykket av nettbutikken.

Hva vektlegger brukerne
Klar navigasjon, lettleselig tekst og pålitelighet til innholdet er de viktigste faktorene for at brukerne skal få tillit til nettstedet ditt (Forrester Research, 2006). De vanligste feilene på nettsteder er uklare menypunkt, liten tekst og dårlig kontrast, samt vanskelig å finne linker til viktig informasjon som personvern.

NØDVENDIG INFORMASJON I DIN NETTBUTIKK
For å skape størst mulig trygghet hos kundene, ved siden av gode produkttekster og bilder, bør følgende informasjon være med i nettbutikken.

Kundesenter
Kontaktinformasjon til support med e-postadresse, med garanti om svar innen et bestemt tidsrom. Gjerne også Chat-funksjon, slik at man kommer i kontakt med en kundebehandler med en gang.

Kundens rettigheter som levering og tidsfrister, salgsbetingelser, personvern, retur og feil på levering. Kundesenteret bør også inneholde en FAQ, noe som vil redusere antall henvendelser.

Betalingsinformasjon
Priser på frakt og ulike betalingsløsninger som nettbutikken støtter må være lett tilgjengelig. 52,1 % avbryter handelen i handlekurv, mange fordi informasjon om frakt er skjult (MarketingSherpa, 2007).

Om oss
Kjerneinformasjon om din bedrift må være lett tilgjengelig (Nielsen Norman Group, 2007). Siden bør innholde kontaktinformasjon med lokalisering, presentasjon av daglig leder og styre, organisasjonsnummer og kort historikk. Helst med bilder av personer som blir presentert. Gjør gjerne innholdet personlig og direkte.

Handlekurv
Betalingsløsningene må være sikre og brukervennlige. Er det vanskelig å registrere seg eller å fullføre handelen, så går kunden til en annen. Ved registrering av ny kunde må nettbutikken kun spørre etter nødvendig informasjon. Undersøkelser viser at vanskelige registreringsrutiner gjør at mange brukere faller fra i prosessen (Nielsen Norman Group, 2007).

Sørg for at alternative betalingsløsninger for alle målgruppene er på plass i din nettbutikk. Alternative betalingsløsninger er hovedgrunnen til at andelen som forlot handlekurv uten å fullføre handelen gikk ned 7,7 % (59,8 % til 52,1 %) fra 2006 til 2007 (MarketingSherpa, 2007).

Økt konverteringsrate
Har din bedrift oppfylt disse kravene, så vil flere trygge kunder handle hos dere. Tillit og trygghet vil bidra til mer lojalitet fra kundene og vil være salgsfremmende og salgsutløsende. Benytt gjerne verktøy som Google Analytics eller tilsvarende for å oppnå gode analyser.

Nokia 6110 Navigator Nokia 6110 Navigator med GPS fungerte over all forventning. Jeg testet den ut i Oslo og den fikk meg frem til riktig adresse uten problemer. En hyggelig kvinnestemme, som absolutt ikke minnet om svigermor i baksetet, sørget for at jeg ikke trengte å se på kartet under reisen. På rødt lys ventet hun tålmodig også. GPS på mobiltelefon blir nok standard snart.

Route 66 med nordiske kart er forhåndsinstallert i Nokia 6110 og de tilbyr deg å kjøpe flere. Opplysninger om fotobokser kostet 9,95 Euro ekstra, men det virket som en fornuftig investering.

Brukergrensesnittet er det ikke noe å si på og de fleste vil nok kunne ta i bruk systemet uten problem.Smartmobilen blir levert med et minnekort på 512 MB, men med mange program og mye musikk så investerte jeg like godt i et 2 GB kort. Det kostet 275,- hos Clas Ohlsson med to adaptere. Ikke noe å si på det.

Gode nettsteder for tester av mobiltelefoner og mer informasjon

Den største innvendingen min er at batterilevetiden kunne vært bedre, men den er overraskende bra til å være en Nokia. Blir batterilevetiden bedre, så vil de neste 5 mobiltelefonene mine også bli Nokia. Billader når du bruker GPS er hermed anbefalt, selv om det holdt fint tur/retur Tønsberg – Oslo. Noe annet blir det nok når jeg skal til Skjåk.

Konklusjon: Du blir fort avhengig av gode verktøy!

1

Nielsen Norman GroupNielsen Norman Group arrangerer hvert år en konferanse i brukervennlighet. Jeg var på plass på Victoria Park Plaza Hotell i London for å få med meg tre fulle dager med foredrag/workshops.

DAY ONE - FUNDAMENTAL GUIDELINES FOR WEB USABILITY
Jakob Nielsen (himself), Hoa Loranger og Kara Pernice Coyne

Lærerike og svært nyttige foredrag, der vi stilte spørsmål etter hver sesjon. Dessverre gikk tiden altfor fort.. Jeg har vært på mange konferanser gjennom årene, men dette er den eneste siden ACM MM2004, som har hatt så høy kvalitet på foredragene. I presentasjonene viser de filmer av hvordan brukerne reagerer og ofte overser ting. Veldig bra.

DAY TWO - PRESENTING COMPANY INFORMATION ON CORPORATE WEBSITES
Hoa Loranger

Dagen var ikke like bra som gårdagens, men er fortsatt verdt det. Mange eksempler på hvordan man bør/ikke bør gjøre det.

DAY THREE - WEBSITES THAT SELL
Bruce Tognazzini

Veldig bra og svært relevant for mitt arbeid i WebOn. Sesjonen tok for seg hvordan man ikke skal miste kunder og hvordan man selge, både visuelt og psykologisk med hvem og hvordan man skal henvende seg til kunden.

GODE POENG FRA KONFERANSEN

  • To regelen: De to første ordene i overskrift, sidetittel, opplisting og linker er de viktigste. Samme gjelder for avsnitt på siden og for bedre visning i søkeresultat
  • Ved brukertester gikk 88% direkte til søkemotorer (over 2400 brukertester siden 2004)
  • "7 +/- 2" - det har med hukommelse å gjøre og bør ikke være avgjørende for oppsett av navigeringsstruktur
    (det har jeg ment lenge - se også Dr. Dobb's Journal - The Myth of 'Seven, Plus or Minus 2)
  • "Naturlige" hindringer er de som sørger for at du mister flest brukere. Sørg for at disse er i orden
  • Eye-tracking: Menn og kvinner oppfører seg likt, unntatt på innhold. Der er menn litt mer primære..
  • Det er ikke du er ikke den typiske brukeren av din nettside, husk å lage dem for brukerne. Test, test, test..
  • Nevnte jeg at testing av nettsted er viktig?

OM KONFERANSEN
Det som man legger merke til og som skiller seg ut fra andre konferanser. Ingen sitter med PC foran seg, ikke utenfor lokalene en gang. Alle noterer underveis og de fleste er med og stiller spørsmål. Foredragholderne er veldig profesjonelle og presenterer aktuelle temaer, dermed blir alle veldig engasjerte.

Konferansen er sterkt anbefalt om man arbeider med problemstillinger innen området brukervennlighet og informasjonsarkitektur.