Hopp til innhold

Blogg

Brukerstyrt innovasjonsarena (BIA), program ved Forskningsrådet, arrangerte den årlige BIA-dagen 17. april.Filmer av foredrag og sammendrag er nå lagt ut.

To foredrag pekte seg ut

  • Anne Kirah, Kirah Consult/Future Alliance: Hva er brukerstyrt innovasjon og hva betyr det?
    • Gode ideer kommer ikke fra en person alene, men er et resultat av det miljøet en gruppe personer danner og de påvirkninger de har på hverandre. Teamwork er derfor det viktigste. (Helt enig, jeg har samme erfaring)
    • Mange gode og logiske poeng om hvordan samspill mellom flere mennesker vil utvikle nye produkter og skape innovasjon. Det skal aldri være en person som alene er ansvarlig for utviklingen, i tillegg må man ha tid til å gjøre dette
    • Vet du hvem "brukeren" er, så kommer du heller ikke opp med noe nytt

Ellers mange gode poeng i oppsummeringen (PDF, 833 KB)

  • Poul Erik Jakobsen, pej gruppen: 2008–2028: 20 års skandinavisk seniorboom vil forandre samfunnet
    • Eldrebølgen som alle har snakket om kommer nå for fullt og kommer til å vare lenge
    • Inndeling i livsfaser, mental og fysisk tilstand - dette har ingenting med alder å gjøre
    • Sett fra et e-handelsperspektiv, så representerer gruppen 33% av befolkningen og har 75% av formuen og er dermed veldig kjøpesterke. I dag er det ikke mye markedsføring retter seg inn mot dem, mindre enn 5%. Hvordan skal man nå ut til disse kvalitetsbeviste kundene?
    • Konjunkturuavhengige
    • Produkter og tjenester, også miljøet, må tilpasses denne gruppen - nå!
      Kommentar: Det gjelder da også for nettsteder

Livsfaser og økonomi

Digi.no har flere artikler om Anna Kirah

Konferansen er gratis og en av de beste jeg har vært på hittil i år, det er lenge siden jeg har notert så mye. Jeg er tilbake neste år!

I artikkelen Lightbox JS, SWFObject, Lightwindow og ThickBox tok jeg for meg teknologier for visninger av større bilder ved hjelp av JavaScript.

GreyBox er et annet script WebOn bruker, siden det kan vise andre nettsider og dermed er det lettere å legge til andre filformat som PDF og filmer. I tillegg kan man lett kan bla mellom bilder og nettsider.

Age Of Conan PC inkl/ in-game Mount
Screenshot Spaceworld

Search Summit 08 Norges største forretnings- og teknologikonferanse om søk ble avholdt i Oslo. Konferansen er arrangert av IKT-Norge sammen med større aktører innen søketeknologi i Norge. Men hvorfor var ikke Google representert?

Flere gode foredrag, der Sue Feldman, Research Vice President IDC, var den absolutt beste og hadde de mest interessante synspunktene og innspillene. Konferansen er til neste år også og er hermed anbefalt.

Utfordringer for søk

  • Samle tilgang til all forskjellig informasjon i et brukergrensesnitt
  • Kople ulike teknologier sammen for å bedre brukertjenestene
  • Forbedre HCI (menneske/maskin grensesnitt) med en mer menneskelig tilnærming fra søkemotorene

Fremtidens søketeknologier må være i stand til å ha en dialog med brukeren og dermed kunne oppføre seg som et menneske med å forstå og føre en dialog på tilsvarende måte. Søk vil være integrert i alle applikasjoner i fremtiden.

Omsetning på søkeordsannonser

  • 30 % av alle søk blir gjort med ”de fire store”: Google, Yahoo, MSN og AOL
  • 70 % blir gjort av ”alle andre”, mindre søkemotorer, interne søk, etc.

Det interessante her er at sistnevnte utgjør 37,6 % av omsetningen på søkeordannonser. Det er derfor ingen som er ”alene” om markedet. NB: Annonsemarkedet på internett har bare så vidt tatt av!

Gir best konverteringsrate

  • Annonser i søkemotorer
  • Kataloger
  • Organiske søkeresultat

Nye grensesnitt på søk

  • www.searchme.com – Cover Flow visning av søkeresultater (BETA!) – veldig interessant. Krever registrering
  • www.spaceworld.no – Dynamisk søk; globalt og kategoribasert
  • www.easyask.com – Kommersielt produkt, men gir en klar indikasjon på utviklingen

Foredragene fra konferansen – dessverre legger ikke IDC ut sitt foredrag.

2

Først de tre lagene på nettet

  • Innholdslag: (X)HTML
  • Presentasjonslag: CSS
  • Oppførselslag: JavaScript

JavaScript blir mer og mer brukt på nettsider for å skape interaksjon. Jeg personlig mener at bruk av JavaScript ikke er noe problem, heller det motsatte. JavaScript er også en del av AJAX (Asynchronous JavaScript and XML), noe som er mye brukt i den såkalte Web 2.0 verdenen.

Fire grunner til at JavaScript er deaktivert

  • Det er mange ”User Agents” som ikke nødvendigvis er nettlesere. Et eksempel er googlebot som er "små program" som indekserer sidene for søkemotoren. Disse har selvsagt ikke JavaScript aktivert.
  • Noen brukere (‰) bruker gamle nettlesere som ikke støtter JavaScript. De er det vanskelig å gjøre noe med, men det er tvilsomt om de er i din målgruppe.
  • Avanserte brukere (hovedsakelig utviklere) som har deaktivert JavaScript, men er selvsagt klar over følgene.
  • IT-ansvarlige, ofte med lite kompetanse, som har deaktivert JavaScript for alle i bedriften (i frykt for å måtte arbeide etter lunsj – da kaffen er nytraktet og det fortsatt er kaker igjen).

Deaktivering av JavaScriptWebOn testet noen e-handelsnettsteder som er mye besøkt og vi fant ut at mindre enn 1 av 500 hadde JavaScript deaktivert. Er det da noe problem?

Hvorfor ikke bruke JavaScript?
Motargumentet finner du i Google Webmaster Guidelines. Søkemotorrobotene kan fortsatt ha problemer med å indeksere innhold om det er ”gjemt” bak JavaScript. Test sidene dine godt om du bruker JavaScript - en regel som forøvrig gjelder uansett.

Mobiltelefon Innen 2010 er det forventet at halvparten av jordens befolkning ha tilgang til nettet via mobile enheter.
dev.mobi - Mobile Web Developer’s Guide Part I oppsummer dagens teknologi på en god måte og tar for seg strategi, informasjonsarkitektur, design, status på standarder og anbefalinger for utvikling av mobile løsninger.

VIKTIGE RETNINGSLINJER

  • Ulik størrelse på skjermer er den største utfordringen; Anbefalt maksimum størrelse er 200x250
  • XHTML-MP (Extensible Hypertext Markup Language - Mobile Profile) er utviklingsspråket. Sider laget med XHMTL vil derfor stort sett vises bra på mobile enheter
  • CSS-MP er under utvikling, men inntil det er på plass anbefales det å gå for så enkel CSS som mulig
  • Bruk "Accesskey" (definerte hurtigtaster) for å navigere med mobiltastaturet

I 2000 var jeg med på mitt første prosjekt for mobile løsninger, ODIN Mobile, da laget med kartløsning i HTML. Telenor, som var samarbeidspartner i prosjektet, fikk på plass posisjonering i 2001. Utvikling av mobile informasjonssystemer ved UIO, videreførte disse erfaringene. Min oppgave tok for seg grafiske brukergrensesnitt i mobile løsninger for reiselivet.

NYTTIGE LINKER OG VERKTØY

Navigasjonsmyter

  • 3 klikksregelen
  • 7 +/- 2 menyelement
  • Leser bare ”over bretten”
  • Søk har overtatt

Det finnes flere konvensjoner for oppbygging av informasjon på nettsteder, men skal vi ta alle disse "konvensjonene" bokstavelig?

3 KLIKKSREGELEN
Det skal ikke være mer enn tre museklikk for å finne fram til ønsket informasjon på et nettsted. Undersøkelser viser likevel at brukerne ikke slutter å lete etter tre klikk. Ingen blir frustrert og vil forlate siden om de må bruke flere klikk, så lenge de får gjort det de er ute etter (User Interface Engineering, 2003). Det viktigste er at brukerne vet hvor de er, hvor de var og hvor de kan gå (ClickTale, 2007).

Effektive navigasjonssystem
Det viktigste i webbasterte informasjonssystem er semantisk strukturering av informasjonen, slik at brukerne forstår hvor de skal gå. Vil du kjøpe et bestemt produkt, så gjør det ikke noe om du må klikke flere ganger hvis du slipper å stoppe for å lete. Det er leting og mangel på støttefunksjoner som søk, navigasjonsstier og sidekart som gjør brukerne frustrerte, og dermed kan få dem til å forlate sidene dine.

7 +/- 2 REGELEN
Antall menyelement bør være mellom fem til ni for at brukerne skal kunne huske dem. Regelen er basert på at mennesker husker ikke mer enn syv pluss-minus to element i korttidshukommelsen.

Hukommelse, ikke navigering
Nielsen Norman Group understreker at 7 +/- 2 regelen har med hukommelse å gjøre, ikke med navigering på nettet. Brukerne trenger ikke å huske alle menypunktene, siden de er i den globale navigasjonen på alle sider (Dr. Dobb’s, 2002).

Kategorisering og gruppering
Meny er det viktigste for verktøyet for navigasjonen i et nettsted. I større nettløsninger blir ofte menyen delt opp i flere deler, hvor en hovedmeny tar for seg temaene, mens funksjoner som nettstedskart, kontakt oss, etc. blir skilt ut som en egen meny. Dermed er det lettere for brukerne å navigere og gjøre seg kjent med ditt nettsted.

LESER BARE ”OVER BRETTEN”
”Bretten” referer til en brettet avis, hvor man bare ser den øverste halve siden som dermed blir den viktigste delen som prøver å fange kjøperne. Denne definisjonen har blitt tatt med over til nettbasert navigering og hva brukerne ser i skjermbildet, før du eventuelt må scrolle/rulle nedover på siden for å se hele innholdet.

Brukerne scroller
Mange tror at brukerne ikke scroller, men undersøkelser viser at det gjør de (Boxes and Arrows, 2007). Det viktige er at brukerne får et inntrykk av hva som vil komme nedenfor bretten ved å se på den øverste delen. Besøkende skanner hele siden uansett sidestørrelse (ClickTale, 2007).

SØK HAR OVERTATT
Søk er blitt den viktigste formen for navigasjon på nettet, derfor faller mye av den tidligere tenkingen rundt hvordan man måtte navigere på nettet bort. Ved brukertester gikk 88% direkte til søkemotorer (Nielsen Norman Group – mer enn 2400 brukertester siden 2004).

Det viser i praksis hvorfor overnevnte "konvensjoner" ikke er gyldige for navigasjon på nettet:
- Brukerne trenger i utgangspunktet ikke å klikke mer enn en gang i søkeresultatet for å finne det du er ute etter, siden alle sider på et nettsted er indeksert i søkemotoren
- Brukeren trenger heller ikke å huske menyelementene, siden landingssiden har den globale navigasjonen til nettstedet
- Brukeren vil også scrolle nedover på siden, siden man har sett i søkeresultatlisten at landingssiden inneholder relevant informasjon

Spaceworld sitt nye nettsted er endelig lansert med mye ny funksjonalitet.

  • Ajax-søk, både globalt og på produktsidene til mobil, spill og film
  • Visning av filmer og screenshots
  • Utvidet vareutvalg med bedre produktinformasjon

Dette er den beste e-handelsløsningen - ever! Litt inhabil der, siden jeg var prosjektleder for prosjektet hos WebOn 🙂 Takk til daglig leder Filip Elverhøy hos Spaceworld.no for godt samarbeid,

BLIR BEDRE
I 2008 vil nettstedet bli enda bedre, der Spaceworld og WebOn bygger videre på multikanalstrategien presentert av Spaceworld på e-handelsseminaret 15. november.

Spaceworld

Gratulerer Spaceworld!

Resultatet fra e-handelsmålingen, gjennomført blant de 1000 største handelsbedriftene i Norge, ble presentert på e-handelsseminaret til WebOn 15 november. Etter 12 år spesialisert på e-handel og med mer enn 200 gjennomførte e-handelsprosjekter vet WebOn hva som fungerer og hvilke feller man bør unngå. 

Større aktører inne e-handel ved Spaceworld og Wittusen & Jensen deltok også for å dele av deres erfaringer.

  • Hva vektlegger brukerne
  • Nødvendig informasjon i din nettbutikkTrygge kunder kjøper mer
  • Økt konverteringsrate

Tillit er essensielt for brukerne for å skape trygghet og dermed gjennomføre en netthandel. Tillit og trygghet får kundene gjennom opplevelsen og helhetsinntrykket av nettbutikken.

Hva vektlegger brukerne
Klar navigasjon, lettleselig tekst og pålitelighet til innholdet er de viktigste faktorene for at brukerne skal få tillit til nettstedet ditt (Forrester Research, 2006). De vanligste feilene på nettsteder er uklare menypunkt, liten tekst og dårlig kontrast, samt vanskelig å finne linker til viktig informasjon som personvern.

NØDVENDIG INFORMASJON I DIN NETTBUTIKK
For å skape størst mulig trygghet hos kundene, ved siden av gode produkttekster og bilder, bør følgende informasjon være med i nettbutikken.

Kundesenter
Kontaktinformasjon til support med e-postadresse, med garanti om svar innen et bestemt tidsrom. Gjerne også Chat-funksjon, slik at man kommer i kontakt med en kundebehandler med en gang.

Kundens rettigheter som levering og tidsfrister, salgsbetingelser, personvern, retur og feil på levering. Kundesenteret bør også inneholde en FAQ, noe som vil redusere antall henvendelser.

Betalingsinformasjon
Priser på frakt og ulike betalingsløsninger som nettbutikken støtter må være lett tilgjengelig. 52,1 % avbryter handelen i handlekurv, mange fordi informasjon om frakt er skjult (MarketingSherpa, 2007).

Om oss
Kjerneinformasjon om din bedrift må være lett tilgjengelig (Nielsen Norman Group, 2007). Siden bør innholde kontaktinformasjon med lokalisering, presentasjon av daglig leder og styre, organisasjonsnummer og kort historikk. Helst med bilder av personer som blir presentert. Gjør gjerne innholdet personlig og direkte.

Handlekurv
Betalingsløsningene må være sikre og brukervennlige. Er det vanskelig å registrere seg eller å fullføre handelen, så går kunden til en annen. Ved registrering av ny kunde må nettbutikken kun spørre etter nødvendig informasjon. Undersøkelser viser at vanskelige registreringsrutiner gjør at mange brukere faller fra i prosessen (Nielsen Norman Group, 2007).

Sørg for at alternative betalingsløsninger for alle målgruppene er på plass i din nettbutikk. Alternative betalingsløsninger er hovedgrunnen til at andelen som forlot handlekurv uten å fullføre handelen gikk ned 7,7 % (59,8 % til 52,1 %) fra 2006 til 2007 (MarketingSherpa, 2007).

Økt konverteringsrate
Har din bedrift oppfylt disse kravene, så vil flere trygge kunder handle hos dere. Tillit og trygghet vil bidra til mer lojalitet fra kundene og vil være salgsfremmende og salgsutløsende. Benytt gjerne verktøy som Google Analytics eller tilsvarende for å oppnå gode analyser.