Hopp til innhold

Blogg

Da er årets globale samling for Google Analytics Authorized Partners over. Dagene i hovedkvarteret til Google i Mountain View var, som i fjor, veldig nyttig og programmet inneholdt mange gode foredrag. Der Avinash sin keynote var den klart beste.

Det var hyggelig å møte igjen flere gamle kjente og ikke minst få nye bekjentskaper som Kristoffer og Mattis fra Metronet Norge. Jeg dro alene i år, da Svenn Salvesen ikke hadde anledning til å være med denne gangen heller.

Konferansen er konfidensiell, men nyheter på ny funksjonalitet i GA vil bli lansert på eMetrics i neste uke. Samtidig blir de nok lansert på Google Analytics Blog, så følg med!

Oppdatert 10/11

SEM Konferansen 2009

Godt fagmiljø, flinke foredragsholdere, godt organisert og hyggelige folk. Kort sagt: Årets konferanse!

Presentasjon: Hvordan få til en effektiv utnyttelse og godt samspill mellom Google's ulike verktøy?
(1,4 MB - PDF - noen eksempler er tatt ut)

2

Metadata er data om data, dvs. en definisjon eller beskrivelse av data. Metadata ble laget for lettere gjenfinning av informasjon på nettet.

Før var bruken av metadata viktig for søkemotoroptimalisering, men nå betyr de ikke så mye lenger. Dette fordi de har vært mye misbrukt med irrelevante søkeord og – uttrykk for å komme høyt opp på trefflistene. Mye misbruk fører til at søkemotorene vektlegger de mindre, siden relevans er nødvendig for å holde på brukerne. Det er likevel noen metadata vi fortsatt må forholde oss til og som vi må ha på plass om vi har et nettsted. I tillegg at vi etter hvert må ta høyde for semantisk web.

Meta Description
Vises i søkeresultatene i søkemotorer som avsnittet under overskriften. Her bør du lage unike beskrivelser for hver side med et godt sammendrag av innholdet. Bruk 20-25 ord i 2-3 korte setninger. Anbefalt lengde for alle søkemotorer er maks 150 tegn. Ha et brukerfokus når du lager tekstene: Hva skal til for at brukeren skal klikke på mitt søkeresultat. Tenk også på hvordan det vises i Google.

Blir det for mye arbeid å legge det inn på alle sider, så legg Meta Description inn på de viktigste sidene først. Begynn for eksempel med forsiden, de viktigste kategorisidene, de viktigste landingssidene og arbeid deg nedover.

En rask sjekk i Google forteller deg at det som kommer opp her er Meta Description. Har du ikke den på plass eller om den er lik på alle sider, så leter den i innholdet på siden eller henter informasjon fra dmoz.org (Open Directory Project) – en gratis katalogtjeneste som Google også bruker.

Et søk i Google med søkeordene: røde kors fadder
Et søk i Et søk i Google med søkeordene: røde kors fadder

Title
Title (tittel-taggen) er ikke metadata, men må likevel forklares. Title vises både i tittellinjen i nettleserne, er overskriften i søkeresultatene i søkemotorene og vises ved minimering av vinduet. Title bør være unik og relevant for sidens innhold akkurat som Meta Description er.

Tittellinjen til søkeresultatet. I nyere nettlesere blir den også synlig i fanen
Tittellinjen til søkeresultatet. I nyere nettlesere blir den også synlig i fanen

Meta Keywords
Kan tas med, men betyr mindre for de større søkemotorene. Når du likevel lager beskrivende tekster for Meta Description bruker du ikke lang tid på å legge til de 2-3 viktigste stikkordene her. Du kan legge inn opptil 15, men jeg anbefaler å bruke maks 3 på hver side siden de blir mer vektlagd om de er få.

Verktøy
Bruker du verktøyet Google Webmaster Tools (GWT), får du rapporter over oppsett på Meta Description og Title om de er dupliserte, for korte eller for lange. GWT er et nyttig verktøy med mange gode rapporter som alle nettansvarlige bør bruke.

Husk at dette arbeidet ikke nødvendigvis får deg høyest i søkeresultatene, men at det først og fremst gir deg kontroll over hvordan ditt innhold vises i søkeresultatene.

For mer utfyllende informasjon se retningslinjene fra Google: ”Google’s Search Engine Optimization Starter Guide” – første utkast november 2008.

Semantisk web
Det er viktig merke seg at metadata får stadig større betydning etter hvert som den semantiske weben vokser fram. Vurder derfor å ta i bruk metadata-standarder som Dublin Core (DC), et sett med standarder for å assosiere metadata med ressurser. Ofte brukes betegnelsen om Dublin Core Metadata Element Set som er et sett med 15 beskrivende semantiske definisjoner. Selv om DC hittil ikke har fått stort bruksomfang, er det mye som taler for at den blir viktig i framveksten av den semantiske weben.

Artikkelen er publisert i Web Magasin Nr. 03/2009 | skjermbildene er hentet fra www.rodekors.no

Oppdatering 21. september: Google bekrefter at de ikke bruker Meta Keywords

Denne videoen stiller spørsmålet om sosial media er det største skiftet siden den industrielle revolusjon. Se den og døm selv.

"Social media is like teen sex, everyone wants to do it. No one actually knows how. When finally done, there is surprise it's not better" - Avinash Kaushik

Google Analytics Individual Qualification - Diplom Oluf Haugen GAIQ test

  • Tid: 90 min.
  • Spørsmål: 70
  • Bestått: Minimum 80%
    (Oppd. jan. 2010: opprinnelig 75%)
  • Språk: Engelsk
  • Pris: 50 USD
  • Gyldig: 18 måneder

Tips
Google Analytics Individual Qualification (GAIQ) testen er teknisk og jeg anbefaler deg å sette deg inn i RegEx, e-handelssporing og AdWords før du tar testen. Det samsvarer ikke med at du bør bruke kun 10% av tiden på verktøyet og 90% på analysen, siden fokuset i testen er sporing og funksjonalitet i Google Analytics (GA) og ikke analyse. GAIQ er først og femst en test på kjennskap til webanalyseverktøyet Google Analytics, ikke at du er ekspert på webanalyse. Testen er dermed for de som leverer tekniske GA-tjenester og som står for den tekniske kvalitetssikringen.

GAIQ er veldig lett og de fleste klarer den nok uten å ha spesiell bakgrunn i GA. Det du trenger er å gå gjennom GAIQ leksjonene, på samme side er det link til testen.

Det lønner seg uansett å gå gjennom GAIQ leksjonene for de fleste for å bli kjent med funksjonalitet, muligheter og begrensinger med webanalyseverktøyet. Det er lagt opp som både tekstleksjoner og multimediepresentasjoner – jeg anbefaler den siste.

Google Analytics Authorized Consultant (GAAC)
WebOn er GAAC og må derfor ha to personer som har bestått GAIQ. Offisielt er det meg og Svenn Salvesen, siden det er vi to som arbeider til daglig med GA.

Bakgrunn
På fjorårets GAAC Summit ble GAIQ presentert og partnerne fikk i oppgave å gjennomføre og gi tilbakemeldinger på testen til Google. 4. desember 2008 tok jeg testen og ble derfor den første i Norge, siden WebOn var de eneste partnerne den gangen. GAIQ ble lansert globalt 3. mars i år.

Tilbakemeldingene til Google gikk i hovedsak på at det var for mange spørsmål relatert til AdWords og ikke GA, selv om den ene opplæringsmodulen tar for seg AdWords. Vi fikk ikke diplom, men Google godkjente testene som GAIQ.

Jeg gjennomførte GAIQ på nytt i juni for å se forandringene og for å få diplomet. Konklusjonen er at GAIQ har blitt mye bedre!

Google Analytics (GA) er et kraftig og profesjonelt webanalyseverktøy som brukes fra enkle hjemmesider til de større nettbutikkene. Verktøyet er brukervennlig og gir deg gode og oversiktlige rapporter. Verktøyet er i tillegg gratis og er et av de beste på markedet.

Egendefinert samling av rapportsammendrag

Bygg opp dine egne tilpassede rapporter og få dem tilsendt på e-post regelmessig. Ansatte, gjerne med ulike roller i bedriften, kan selv bruke og tilpasse de visningene og rapportoversiktene de vil ha. Din bedrift har dermed et godt verktøy for optimalisering av nettstedet med tanke på brukeropplevelse og konvertering.

Blind uten
Webanalyse er en god måte å bli kjent med besøkende og hvordan de bruker nettstedet. På den måten kan du lettere se hvilke strategiske tiltak du må gjøre for å forbedre brukeropplevelsen og for å selge/promotere dine varer og tjenester. Webanalyse avdekker fort svakheter ved nettstedet som du dermed straks kan forbedre.

En viktig huskeregel er at du også kan gjøre det som fungerer bra enda bedre. Hos en kunde var Topp 5 produkter på forsiden den mestselgende. Ved å flytte den lenger opp på siden fikk kunden solgt enda mer.

Uten webanalyse blir det fort bare synsing om hva som fungerer og ikke fungerer på nettstedet. Husk at et godt nettsted er viktig for din varemerkebygging.

Rapportoversikt
Rapportoversikten som teller mer enn 80 forskjellige rapporter er delt opp i 5 kategorier.

Rapportoversikt

  • Besøkende: Hvor mange besøkende og i hvor stor utstrekning har de brukt innholdet. Eks. rapporter som viser unike besøkende, sidevisninger og gjennomsnittlig tid på nettstedet, samt teknisk informasjon som skjermoppløsninger og operativsystem.
  • Trafikkilder: Rapporter over hvor besøkende kommer fra og hvordan de har funnet frem til nettstedet. Direkte trafikk, henvisningsnettsteder og trafikk fra søkemotorer med oversikt over hvilke søkeord og uttrykk som er brukt for å finne ditt nettsted.
  • Innhold: Rapporter over hvordan besøkende har navigert på nettstedet. Eks. rapporter over de mest besøkte sidene, nettstedsøk med oversikt over søkeord besøkende har brukt, navigeringssammendrag, etc. Du får dermed en lett oversikt over landingssider som fungerer bra og ikke fungerer så bra.
  • Mål: Oversikt over konverteringer og traktvisualiseringer. Sett opp trakter og se hvordan de ulike prosessene besøkende må gjennom fungerer. Her setter du opp trakter etter de mål som er definert for nettstedet.
  • Netthandel: Oversikt over e-handelsaktivitet. Eks. rapporter over totalinntekter, konverteringsfrekvens, produktoversikt og transaksjoner. NB: Kreves at det legges til sporingskode på kvitteringssiden i nettbutikken.

Sammen vil disse rapportene gi deg en god oversikt og viktig informasjon om bruken av ditt nettsted.

Konverteringsrate
Konverteringsraten er forholdet mellom hvor mange som besøker ditt nettsted og hvor mange som utfører en ønsket handling. En ønsket handling kan være salg, registrering, forespørsel, nedlasting eller lese en bestemt side. Mer besøk på nettstedet er fint, men fokuser på konverteringer. Er salg målet med nettstedet, er det viktig å konvertere de besøkende til kunder.

Spor alt
Det meste lar seg spore og lages rapporter på i GA om du setter det opp riktig. Sporingskoden, som er en JavaScript-kode som legges til på nettsidene, kan spore trafikk på tvers av subdomener og domener, nedlastning av filer og selvsagt alle innholdselement som kjøpsknapper etc. Du kan også spore innhold i Adobe Flash.

Kampanjesporing
GA kan spore alle typer kampanjer om det er e-postkampanjer, bannere på nettaviser, offline kampanjer, etc. Det gir deg mulighet til å se hvilke annonser- og tekster som gir best avkastning og du kan dermed optimalisere dine kampanjer for å få økt konvertering. GA er integrert med AdWords, annonseprogrammet til Google, som gjør det lettere å måle effekten av kampanjer i AdWords.

Filter og segmentering
Filtrer informasjonen som kommer til kontoen din for å få nøyaktige rapporter. Eks. utelat interntrafikk fra din egen bedrift og samarbeidspartnere. Det er kundene du er interessert i. Du kan rapportere kun fra et underdomene eller en katalog, noe som kan være nyttig om det er underavdelinger med egne områder på nettstedet.

Segmentering

Segmenter ulike typer brukere, eks. besøkende, medlemmer og kunder. Del de besøkende opp etter hvilke geografiske regioner eller byer de kommer fra. Dermed kan du bedre tilpasse målrettede kampanjer. Google har mange predefinerte segment og man kan lett legge til sine egne om man ønsker det.

Trakter
Sett opp trinnvis oversikt (trakter) for viktige prosesser på ditt nettsted, f.eks. kjøpsprosessen. Finn ut hvor kjøpet blir avbrutt med å se på hvilket trinn i prosessen de besøkende faller av. Analyser og utfør tiltak. Et eksempel kan være en lånesøknad. Hvis søknadsprosessen er for tidkrevende eller komplisert, eller forespørsler om sensitiv økonomiinformasjon kommer for tidlig i prosessen, kan det føre til at kundene avbryter prosessen.

Fordeler

  • Gratis og ikke behov for egen drift
  • Brukervennlig
  • Enkelt å installere
  • Omfattende og skalerbart
  • Lav responstid med tydelige presentasjoner
  • Dynamisk med forbedringer og oppdateringer
  • Integrert med AdWords

Beste praksis

  • Definer gode mål – gjør de enkle og logiske
  • Lag et godt oversiktsbilde i GA, slik at alle bruker dataene og bruk rapportene regelmessig
  • Bruk tiden til å analysere, ikke på verktøyet
  • Se på trender over tid og ikke heng deg opp i enkelttall
  • Webanalyse er en kontinuerlig syklus: Mål – analyser – utfør tiltak

Kom i gang
Google Analytics er et nyttig verktøy for å øke salg/promotere ditt varemerke, med store muligheter for å redusere interne kostnader og øke brukeropplevelsen. Er brukeropplevelsen bra, så kommer kundene ofte tilbake.

Gå til www.google.no/analytics og registrer deg i dag. Legg inn sporingskoden eller få din leverandør til å gjøre det. Sett av litt tid til å sette deg inn i GA og dermed er du i gang.

“First rule of usablity: Pay attention to what users do, not what they say.” - Jakob Nielsen

Artikkelen er publisert i Web Magasin Nr. 02/2009 | skjermbildene er hentet fra www.vestforsk.no

Presentasjon av video på nettet med YouTube Markedsføring med videosnutter på nettet er viktig. Spesielt siden video og bilder blir vist i søkeresultatene og gjør din bedrift og produkter mer synlige på nettet.

Skal du presentere video på nettet er det ingen tvil om at YouTube er verktøyet du må bruke.

Kanalen kan også gjøres privat, der man bestemmer hvem som skal ha tilgang til videoene.

Fordeler

  • Opprett en konto/kanal på YouTube og last opp videoer – opptil 10 samtidig. Også fra mobiltelefoner
  • YouTube (AKA Google) tar seg av drift og streaming på sine dedikerte videoservere - gratis
  • Videoene blir konvertert til Flashformat, noe minst 99% av de besøkende har installert
  • Dine videoer blir lettere tilgjengelig for alle og du får dermed lettere spredd ditt budskap
  • Når som helst slette videoer fra kontoen
  • Link direkte fra videoene til dine landingssider
  • Mulighet til å laste opp høyoppløselige videoer (HD)
  • Lett å implementere videoer på ditt nettsted (iframe), noe som lar deg og andre lett vise videoene på egne nettsteder
  • Alternativt kan du bruke en unik nettadresse om du kun vil linke til videoen eller vise den i et modalvindu

Ulemper

  • Begrensing i lengde på 15 minutter og filstørrelse på 2 GB - gjelder private. Samarbeidspartnere har ubegrenset.

Opprett en egen kanal for deg og din bedrift på YouTube for å vise frem videosnutter på nettet. Har du mye innhold du vil publisere og større filer du vil legge ut, så sjekk ut partnerprogrammet.

Ta deg tid til å tagge (merke) videoene med beskrivelse av innholdet og bruk gjerne en nettadresse i videoen.

1

Google Custom Search Engine

Google gir nettstedansvarlige mulighet til å lage en tilpasset søkemotor for sitt nettsted med Google Custom Search Engine. Nettstedansvarlig definerer selv hvilke nettsteder og nettsider som det blir søkt i, der søkeboks og søkeresultater blir integrert i egen løsning.

Søkene gir de samme relevante søkeresultatene som man er vant til i Google. Er din bedrift registrert som ideell organisasjon, universitet eller offentlig organ vises ikke annonser på resultatsidene, hvis ikke så er det visning av annonser slik som vi kjenner de fra søkemotoren til Google.

Google tilbyr et online kontrollpanel som er lett å administrere. Det er heller ikke vanskelig å legge til valg av predefinerte søk, eksempelvis PDF eller Word dokumenter og mer avansert som for eksempel sortering for siste 24 timer, siste uke, etc.

Noen fordeler

  • Gratis
  • Kan integreres i alle løsninger
  • Sortering av søkeresultatene etter relevans
  • En funksjonalitet og et brukergrensesnitt velkjent for brukerne
  • To kodesnutter, et for søkeboks og et for resultatsiden, som implementeres
  • Inkluderer et eller flere nettsteder i søkeresultatene, ev. definerte områder på et nettsted som en underkatalog eller bestemte nettsider

Ulemper
Ingen store eller avgjørende, men nettstedsansvarlige bør være klar over følgende:

Visning av søkeresultater
Søkeresultatene kan vises i en nettside fra Google, iframe eller som ”overlay” - der søkeresultatene vil vises i et dialogvindu over nettsiden man er inne på når man bruker søkemotoren. Dialogvinduet vises uten annonser.

Forretningsversjon
Det finnes en forretningsversjon som gir nettstedsansvarlig bedre styring av søkemotorresultatene, med en betalingsmodell basert på størrelsen på nettstedet. Da slipper man visning av annonser i søkeresultatene.

Google Custom Search Engine er et veldig godt og brukervennlig gratisalternativ.

Mobiltelefon

Jeg skrev i fjor, den 30. januar, om utvikling av mobile løsninger - mye har skjedd siden den gang.

Valideringsverktøyene er blitt forbedret

Jakob Nielsen sammenligner problematikken med webutvikling i 1998.

iPhone er fortsatt ikke allemannseie, selv om det har vært med å revolusjonere utvikling av mobile løsninger. De fleste her i Norge har fortsatt en Nokia eller Sony Ericsson med små skjermer, men de er ikke så mye brukt til surfing på nettet – selv om Opera Mini gjør dette mye lettere.

Skal du lage en mobil løsning, så lag en spesialversjon til den målgruppen som ønsker dette – ikke lag en miniversjon av nettstedet. Og husk: kod sidene med XHTML Basic 1.1 eller MP 1.2.

Blogginnlegg på Vestlandsforsking førte til en diskusjon mellom meg og tidligere sjef.

Overskrifter på innleggene

  • Gull!
  • Google Analytics
  • Gull eller tull?
  • Tullete tøys
  • Gull-standard
  • Manglende standardisering