Hopp til innhold

Blogginnlegg på Vestlandsforsking førte til en diskusjon mellom meg og tidligere sjef.

Overskrifter på innleggene

  • Gull!
  • Google Analytics
  • Gull eller tull?
  • Tullete tøys
  • Gull-standard
  • Manglende standardisering

Google Analytics

For meg kan 2008 oppsummeres med et ord: Google. Jeg har hatt et godt forhold til Google sine verktøy lenge, men 2008 ble begynnelsen på et styrket (og forhåpentligvis et varig) forhold.

Google Summit Rap 2008

Omtale av Google verktøyene er lagt ut på sidene til WebOn. Gode verktøy for vedlikehold og optimalisering av nettsteder.

Verktøy

I 2009 skal jeg holde 4 seminar med Google Analytics i regi av INMA.

Samarbeidspartnere det siste året
Takk til Carsten Tobiassen, leder WebOn kompetanse. Carsten sluttet dessverre hos WebOn i sommer. Han er for tiden 200% student. Det er nok noe han klarer fint. Det var Carsten som fikk overtalt meg til å begynne i WebOn.

Takk til Henning Kruhaug, interaksjonsdesigner, for hjelp til å lage gode design og bannere – eksempel brukt i artikkelen - og som god diskusjonspartner gjennom året.

- og selvsagt en takk til resten av gjengen på WebOn.

- For de som lurte så er tittlen hentet fra Casablanca

1

Nyheter i november fra Google og Nordma

2

GAAC Summit 2008 GAAC Summit er et årlig møte for Google Analytics Authorized Consultants fra hele verden.

Konferansen blir arrangert i hovedkvarteret til Google, Mountain View CA. I år var det over 150 deltagere fra 20 land og 30+ fra Google. Jeg og Terje stilte fra WebOn.

Konferansen er konfidensiell, så dere får følge med på Google Analytics Blog der nyhetene blir presentert etter hvert som de blir lansert. Sporing i Flash er en av nyhetene og er lansert nå.

Konferansen bestod av interessante presentasjoner fra Google, der partnere fikk god anledning til å utveksle erfaringer og komme med ideer til forbedringer og videre utvikling.

Veldig bra og nyttig konferanse for oss som jobber med faget.

Google Analytics: Brukerstøtte levert av partnere Google Analytics, som stadig blir oppdatert og får mer funksjonalitet, har nå kommet med flere gode nyheter.

Egendefinerte rapporter, oppdatert og bedre grensesnitt, avansert segmentering og API for eksport (privat beta) er av nyhetene.

Savner at nettstedsoverlegg (Site Ovelay) ikke ble med i denne oppgraderingen. Google har også lagt ut videoer av ny funksjonalitet, de kan sees lenger nede på siden.

  • Egendefinerte rapporter
    Opprette egne rapporter med beregninger man ønsker å sammenligne, organisert på den måten man vil se den
  • Avansert segmentering
    Analysere undergrupper av trafikken. Man kan velge fra forhåndsdefinerte kundesegmenter eller definere og lage egne segmenter med en fleksibel og brukervennlig segment bygger
  • Oppdatert grensesnitt
    Flere nye funksjoner i det administrative grensesnittet med bedre rapportering. Ny navigasjon, administratorer kan endre navn på kontoer og profiler og ellers mer funksjonalitet for å øke kundenes effektivitet
  • API - Application Programming Interface
    Tilgang til Google Analytics data og mulighet til å eksportere den for alle typer bruk. Bruksområder vil være integrasjon av informasjon i andre datakilder, bygge tilpassede visualiseringer og grensesnitt eller avholde offline analyser. NB: For tiden bare i privat beta

Se Google Analytics Blog for flere opplysninger og skjermbilder.

Webanalyse og måling med Google Analytics

I dag holdt WebOn seminar om måling og webanalyse med Google Analytics, med tema "Konvertering av webtrafikk er nøkkelen til økt salg".

Google Analytics Authorized Consultant
WebOn er Google Analytics Authorized Consultant og ble i april den første partneren i Norge. Vi er ennå dessverre bare listet opp i den engelske oversikten over partnere.

Fokus på måling og webanalyse gir gode forutsetninger for økt salg. Sammen med riktig ekspertise på webanalyse kan bedrifter få de svarene de trenger for å øke konverteringsraten og dermed øke omsetningen.

Foredragene

  • Hvorfor lykkes noen bedre på nett enn andre?WebOn har levert flere hundre nettløsninger med hovedfokus på netthandel og økt salg. Einar Augedal, adm. dir i WebOn AS delte av de erfaringer som er gjort siden oppstarten i 1995
  • Google – Til verdenstoppen på 10 år
    Jan Grønbech, Country Manager i Google Norway fortalte historien om veien til verdenstoppen og hvorfor partnere er viktig i Google sin strategi
  • Google Analytics og konvertering i praksis (PDF, 140 KB - kundeeksempler og grafikk er redigert bort)
    Eksempler på hvordan Google Analytics kan brukes for å få innsikt i hvorfor brukerne ikke gjennomfører kjøpet på nett
  • Hvordan Samlerhuset tredoblet omsetningen på nett i løpet av 18 mnd.
    Kreativ direktør Eirik Helgesen i Samlerhuset fortalte hvordan effektive markedsføringsteknikker og fokus på å måling har sikret en formidabel vekst på nett
Takk til Jan Grønbech og Eirik Helgesen for veldig bra og interessante foredrag.